مصادیق مختلف ظلم از منظر معارف دینی
کد خبر: 4169316
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
امام جمعه کرمان تبیین کرد

مصادیق مختلف ظلم از منظر معارف دینی

حجت‌الاسلام علیدادی‌‌سلیمانی با بیان اینکه ظلم به خود، ظلم به دیگران و ظلم به خداوند از مصادیق در معارف دینی است، گفت: اگر کسی می‌خواهد در این دنیا به او ظلم نشود خود او نیز نباید به کسی ظلم کند.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌‌سلیمانی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه کرمان صبح امروز، ۲۶ شهریورماه در سلسله درس‌های «اخلاق در مکتب شهید سلیمانی» که در حسینیه ثارالله کرمان برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول با اشاره به مباحث گذشته پیرامون درهای بهشت و جهنم، گفت: اگر کسی می‌خواهد در این دنیا تحت ظلم قرار نگیرد خودش نباید اهل ظلم باشد و نباید به دیگران ظلم کند.

وی با بیان اینکه به‌صورت فطری انسان با ظلم مخالف است و لذا نباید چیزی که خودمان نسبت آن تنفر داریم در مورد دیگران انجام دهیم، اظهار کرد: تجاوز به حقوق دیگران و ضایع کردن این حق ظلم است. در معنایی دیگر، ظلم نقطه مقابل عدل است و هر چیزی را از جای خود خارج کردن می‌شود ظلم؛ مانند اینکه کسی را در جایگاهی قرار داد که شایسته نیست.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه معنای دیگر ظلم عبور از حدود شرعی و عرفی است، افزود: گناه و معصیت نیز ظلم است. در معارف دینی ما ظلم مصادیق متعددی دارد که ظلم به خود، ظلم به دیگران و ظلم به خداوند از مصادیق ظلم است.

وی تصریح کرد: در نگاه دینی هیچ‌کس نمی‌تواند به حقوق خود ظلم کند زیرا هدف خلقت سعادت است و انسان نمی‌تواند با این توجیه که اختیار خودم را دارم به سعادت خود ضربه وارد کند این امر تنها در مورد خود انسان نیست و همانگونه که حق نداریم اموالمان را در هر راهی صرف کنیم در مورد خودمان هم اینگونه است.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی با طرح این سؤال که انسان چگونه می‌تواند به خود ظلم کند و هم ظالم و هم مظلوم باشد؟، اظهار کرد: یکی از مصادیق ظلم به نفس، شرک به خدا است. آیات متعددی در قرآن ظلم به خود را بیان می‌کنند از جمله در آیه ۲۳ سوره اعراف. ظلم به خود در قرآن جدی است.

وی با بیان اینکه یکی از ظلم‌ها شرک است که از مصادیق ظلم به خود، دیگران و خداوند است، اظهار کرد: شخصیت انسان فراتر از این است که در کنار خداوند دیگری را بپذیریم و شرک شخصیت انسان را پایین می‌آورد.

امام جمعه کرمان افزود: شرکت سبب تفرقه شده و وحدت جامعه را از بین می‌برد لذا هر کجا که وحدت شکسته شد و مردم نسبت به هم بدبین شدند ظلم به دیگران است. نوع دیگر ظلم همچنین ظلم به خداوند است زیرا خداوند قهار حکیم است و اگر چیزی را در کنار خداوند قرار دهیم به خداوند ظلم شده است.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی در پایان با بیان اینکه ظلم مراتبی دارد و گاهی ظلم به قدری بزرگ است که مصداق یک گناه نابخشودنی است، گفت: اگر کسی می‌خواهد در این دنیا به او ظلم نشود خود او نیز نباید به کسی ظلم کند و اگر به دیگران ظلم کنیم ما نیز مورد ظلم قرار می‌گیریم.

انتهای پیام
captcha