فاطمه خدادادی، معاون فرهنگی آموزشی مؤسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری(س) شهرستان رفسنجان در گفتوگو با ایکنا از کرمان به ارائه گزارشی از برگزاری دوره آموزشی با موضوع «آشنایی با قرآنپژوهی غیرمسلمانان» در رفسنجان پرداخت و گفت: این دوره با تدریس حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فیاض به مدت ۶ شب از ۱۷ تا ۲۲ شهریورماه و با حضور علاقهمندان و فعالان قرآنی برگزار شد.
وی با بیان اینکه حمله به مظاهر ادیان از جمله هتاکی به قرآن هیج توجیه قانونی و اخلاقی ندارد، اظهار کرد: دوره آموزشی «آشنایی با قرآنپژوهی غیرمسلمانان» بهمنظور اعتراض به اینگونه اقدامات برگزار شد و موضوعات مختلفی در این راستا مورد بررسی قرار گرفت.
خدادادی افزود: در شب اول دوره مباحث مقدماتی و کلیاتی از قرآنپژوهی غیرمسلمانان به بحث گذاشته شد و در ادامه به تعریف استشراق و تاریخچه قرآنپژوهی و چگونگی آشنایی غیرمسلمانان با قرآن و برکاتی که قرآن برای ایشان ایجاد کرد و جنبشهای کلیسا و... اشاره شد.
وی تصریح کرد: در شب دوم این دوره آموزشی نیز به معرفی چهرههایی از قرآنپژوهان غیرمسلمان، اهداف آنها از قرآنپژوهی، معرفی آثار آنها و همچنین معرفی مراکز قرآنپژوهی و سرمایهگذاری جدی غیرمسلمانها بر این امر پرداخته شد.
معاون فرهنگی آموزشی مؤسسه حضرت زینب کبری(س) ادامه داد: در شب سوم به معرفی مکاتب استشراقی و تاریخچه، اهداف و چگونگی فعالیت آنها از جمله مکتب استشراق تبشیری، مکتب استشراق سیاسی – استعماری، مکتب استشراق علمی و... پرداخته شد.
وی با بیان اینکه در شب چهارم به پروژههای قرآنی انجام شده توسط غیرمسلمانها پرداخته شد، اظهار کرد: ترجمههای غیرمسلمانها از قرآن، معجمنگاری کتب دینی اسلامی و قرآن، چاپ و نشر کتب و مقالات در این زمینه، نگارش دایرةالمعارفهای قرآنی با پشتیبانی قوی، تلاش برای ورود زبان عربی بهعنوان یک رشته دانشگاهی و در ادامه راهاندازی رشتههای اسلامشناسی و قرآنپژوهی در دانشگاههای معروف خارجی، تربیت دانشمندان و اساتید قوی در این زمینه، تعریف مأموریت برای این اساتید در کشورهای مسلمان، ارائه کنفرانسهای شرقشناسی در غرب و برنامهریزی جدی آنها برای کم کردن اعتبار قرآن در بین مسلمانان بهصورت مرحله به مرحله، از جمله مباحث مطرح شده در این شب بود.
خدادادی افزود: در شب پنجم این دوره آموزشی به تأثیرات مثبت و منفی قرآنپژوهی غربیان بر جهان اسلام پرداخته شد که این تأثیرات به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده است. تلاش غربیان برای شناخت بیشتر اسلام و قرآن برای اسلام و قرآنستیزی و تضعیف مبانی تعلیم و تربیتی دین اسلام بوده است که گاهی در این زمینه موفقیتهای داشتهاند البته بسیاری از مستشرقان نیز با مطالعه و پژوهش در قرآن و اسلام به معارف والای آن پی بردهاند و مسلمان شدهاند و یا حداقل به برتری دین اسلام بر سایر ادیان اعتراف کردهاند.
معاون فرهنگی آموزشی مؤسسه حضرت زینب کبری(س) در پایان گفت: در شب آخر این دوره آموزشی نیز به برنامههای قابل طراحی و اجرا برای پیشگیری از قرآنستیزی غربیان پرداخته و با توجه به توان و شرایط افراد راهکارهایی ارائه شد که تشکیل تیمهای مطالعاتی قرآنی با محوریت مطالعه دقیق قرآن، سوق دادن جلسات قرائت قرآن به سمت فعالیت علمی، تشکیل تیمهای پژوهی با محوریت قرآن، برگزاری جلسات روضه و مرثیه با رویکرد علمی و گستره عمیق و مستمر و... از جمله این راهکارها بود.
گفتوگو از عطیه باقری، دبیر ایکنای کرمان
انتهای پیام