۳ مؤلفه ضروری برای کار دینی و فرهنگی
کد خبر: 4168692
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
حجت‌الاسلام عالی تبیین کرد

۳ مؤلفه ضروری برای کار دینی و فرهنگی

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه وجود سه عنصر برای کار دینی و فرهنگی ضروری است، گفت: نخستین عنصر علم دینی است؛ مبلغ تراز علاوه بر علم حوزوی باید مطالعات وسیع داشته و عالم دینی باید از دیگران جلوتر باشد. دومین عنصر داشتن غیرت دینی و سومین آن عمل به هنگام است.

کارگاه آموزشی فن خطابه در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، دومین کارگاه آموزشی فن خطابه با موضوع «بایدها و نبایدهای منبر» با حضور نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، مدیر حوزه‌های علمیه کرمان و جمعی از ائمه جماعات و روحانیون کرمان صبح امروز، ۲۲ شهریورماه در دفتر امام جمعه کرمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه و دانشگاه در این جلسه با قرائت آیه ۱۱۲ سوره انعام، گفت: خداوند در این آیه از یک سنت و ساختار در عالم سخن می‌گوید و آن این است که برای هر پیامبری دشمن و در برابر هر جریان حق یک جریان باطل قرار داده شده و خداوند این جریان را حکیمانه انجام داده است. اگر خدا می‌خواست این جریانات باطل هیچ کار نمی‌توانستند انجام دهند اما خداوند این جریان را برای رشد جریان حق قرار داد.

وی با بیان اینکه در این چالش حقانیت جریان حق برای دیگران آشکار می‌شود لذا رهبران و جریان حق نباید بترسند، افزود: جریان باطل فعالیتش این است که به یکدیگر وحی و القائات پنهان می‌کنند که بهترین مصداق این القائات پنهان محافل پنهان جریان باطل است. آنها در این جلسات هم‌افزایی کرده و قول مزخرف(کلامی که ظاهر زیبایی دارد اما باطن آن خراب است) و اقسام آن که ظاهر زیبا دارد را برای فریب مردم القا می‌کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مانع و دشمن برای جریان حق در هر زمانی بوده و خواهد بود و اگر جریان حق بداند چگونه عمل کند رشد می‌کند. این موانع، چالش‌ها، فتنه‌ها و آشوب‌ها در آخرالزمان صد برابر می‌شود و به قدری زیاد است که در بعضی روایات از این دوران با عنوان دوران حیرت نام برده شده است و جریان باطل به روش‌های مختلف با جریان حق می‌جنگد و مقابله می‌کند.

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه در گذشته ۵ عرصه زمین، هوا، دریا، فضا و سایبر عرصه‌های جنگ بودند، ادامه داد: از حدود سه دهه قبل جنگ ادراکی و شناختی نیز آغاز شد که از فضاهای قبل مهمتر است زیرا در این جنگ فکر و اندیشه افراد عوض شده و افراد نیروی دشمن می‌شوند. دشمن در جنگ شناختی نقاط قوت را تبدیل به نقطه ضعف می‌کند.

وی با بیان اینکه اعتقاد به مهدویت، عزاداری امام حسین(ع)، تقلید از مرجعیت، حجاب و امر به معروف و نهی از منکر از جمله نقاط قوت و امیدبخش هستند اما دشمنان این اعتقادات را مورد تمسخر قرار می‌دهند، گفت: اگر این اقدامات دشمن پاسخ داده نشود جوانان اعتقادات خود را از دست می‌دهند و اگر نقاط قوت تبدیل به ضعف شود دیگر تکیه‌گاه مؤمن نیستند.

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه در عصر اینترنت و رسانه‌های فراگیر مهمترین جنگ و مهمترین رویکرد جنگ ترکیبی، جنگ شناختی است، اظهار کرد: جوانان در هر لحظه و مکان به فضای مجازی دسترسی دارند و شیاطین نیز شبانه روز در حال کار هستند.

وی با اشاره به روایتی از معصوم مبنی بر اینکه علمای شیعه مرزبان هستند تا شیطان از رخنه‌ها وارد نشده و ضربه نزند، افزود: طبق آمار سازمان تبلیغات ۸۰ هزار مسجد در کل کشور مسجد وجود دارد که چراغ ۳۰ هزار مسجد روشن و تنها حدود سه هزار مسجد فعال است؛ ما در جنگ شناختی که دشمن ۲۴ ساعت فعال است اسلحه خود را بر زمین گذاشته‌ایم.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنانش وجود سه عنصر برای کار دینی و فرهنگی را ضروری دانست و ادامه داد: نخستین عنصر علم دینی است؛ مبلغ تراز علاوه بر علم حوزوی باید مطالعات وسیع داشته و عالم دینی باید از دیگران جلوتر باشد. دومین عنصر داشتن غیرت دینی و سومین آن عمل به هنگام است.

وی با بیان اینکه امروز مساجد و هیئت‌های مذهبی محل حضور روحانیون است که اگر خوب عمل نشود این دو محل را از دست می‌دهیم، اظهار کرد: جهاد تبیین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و واجب عینی، قطعی و فوری است اما در مدارس و دانشگاه‌ها به آن توجه نشد و در اغتشاشات سال گذشته سیلی آن را خوردیم. دشمن سیاه‌نمایی کرد و دستاوردها را صفر نشان داد و جوانان و نوجوانان را کف خیابان آوردند؛ اگر امروز هم جهاد تبیین صورت نگیرد سیلی و فتنه‌ای دیگر و این‌بار در خانه‌ها در راه است.

حجت‌الاسلام عالی در پایان کار در چهار عرصه جهاد تبیین را ضروری دانست و گفت: نخست آنکه مفاهیم دینی باید برای مردم تبیین شوند به‌ویژه مفاهیمی که امروز نیاز جامعه است مانند حجاب، غیرت، امر به معروف و نهی از منکر و موضوع ولایت که باید با زبان روز تبیین و شبهات دین نیز پاسخ داده شود. همچنین دستاوردهای انقلاب باید تبیین شود. سومین محور جهاد تبیین به چالش کشیدن دوران طاغوت است و چهارم نقد فرهنگ غرب است.

انتهای پیام
captcha