اقدامات دادگستری کرمان برای صلح و سازش بی‌نظیر است
کد خبر: 4120738
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

اقدامات دادگستری کرمان برای صلح و سازش بی‌نظیر است

دادیار دیوان عالی کشور با بیان اینکه وجود ۶ هزار مصلح و ۱۴ اورژانس قضایی در استان کرمان در نوع خود بی‌نظیر است، اظهار کرد: ابتکار عمل و استفاده از متنفذین کافیست تا کارنامه قضایی استان در صدر قرار گیرد.

اسماعیل حسن‌زاده مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

به گزارش ایکنا از کرمان، اسماعیل حسن‌زاده، مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ششمین گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان که به‌مناسبت دهه فجر امروز، ۱۹ بهمن‌ماه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به نقش مهم بزرگان و سران طوایف در رفع اختلافات، اظهار کرد: اقدامات آنها سبب رفع خصومت به معنای واقعی کلمه می‌شود.

وی با بیان اینکه در قضاوت مشکلات حل می‌شود اما میانجیگری و صلح و سازش تمام عمق مطلب را مورد توجه قرار داده و خصومت را به معنای واقعی حل می‌کند، افزود: وجود ۶ هزار مصلح و ۱۴ اورژانس قضایی در استان کرمان در نوع خود بی‌نظیر است و باید در سایر استان‌ها نیز الگو قرار گیرد. زیرا اورژانس‌های قضایی قبل از تشکیل پرونده، نسبت به رفع اختلاف بر مبنای صلح و سازش اقدام می‌کنند.

دادیار دیوان عالی کشور بیان کرد: در سنجش عملکرد استان‌های مختلف همین ابتکار عمل و استفاده از متنفذین کافیست تا کارنامه قضایی استان کرمان در صدر قرار گیرد و امیدواریم سایر استان‌ها نیز از این الگو استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی و اقدامات ابتکاری استان کرمان در حوزه صلح و سازش مایه افتخار است، تصریح کرد: مسئولان قضایی باید جایگاه و وجود بزرگان قوم را قدر بدانند زیرا آمار نشان می‌دهد علما و سران طوایف نقش مهمی در رفع آسیب‌های اجتماعی داشتند.

کاهش ۳۰ درصدی جرائم خشن در کرمان

سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در این مراسم بیان کرد: پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی مسئولیت مهمی است که برعهده دستگاه قضایی گذاشته شده اما موضوعی مشارکتی، اجتماعی و فرا قوه‌ای است و زمانی می‌توانیم موفق باشیم که از ظرفیت مردم، معتمدین و متنفذین استفاده کنیم.

وی مسئولیت آفرینی، مشارکت و تعامل را در پیشگیری از وقوع جرم ضروری دانست و گفت: میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار در استقرار و پایداری امنیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی داشته و از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۷ هزار و ۷۵۸ پرونده به صلح و سازش رسیده است.

قویدل تصریح کرد: در سال جاری نیز با مشارکت گروه‌های مردمی، متفذین، مصلحین و حکمین قرآنی، علما، سران طوایف تاکنون بیش از ۲ هزار و ۶۷۸ پرونده به صلح و سازش رسیده و آمار پرونده‌های قضایی در شرق و جنوب کرمان کاهش یافته است. در ۱۰ ماهه سال جاری به طور میانگین با کاهش ۳۰ درصدی جرائم مرتبط با خشونت‌های رفتاری و جرائم امنیتی متأثر از ظرفیت‌های مردمی روبرو بوده‌ایم.

 

انتهای پیام
captcha