دومين همايش ملی «دانشگاه آرمانی در گام دوم انقلاب» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4119070
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

دومين همايش ملی «دانشگاه آرمانی در گام دوم انقلاب» در کرمان برگزار شد

همزمان با آغاز ایام‌الله دهه فجر، دومين همايش ملی «دانشگاه آرمانی در گام دوم انقلاب» در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

همايش ملی دانشگاه آرمانی در گام دوم انقلاب در کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، ایرج شاکری‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان امروز، ۱۲ بهمن‌ماه در دومين همايش ملی «دانشگاه آرمانی در گام دوم انقلاب»، با موضوع فرهنگ مقاومت در دانشگاه آرمانی که در کرمان برگزار شد گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جمله عوامل مهم توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جوامع هستند و این مهم در تولید سرمایه نیروی انسانی ماهر، تولید دانش و پژوهش، کارکردهای خدماتی و مشورتی متجلی است.

وی افزود: کشور ما بعد از انقلاب به‌ویژه در زمینه رشد کمی و کیفی دانشگاه‌ها پیشرفت زیادی داشته و امروز جمهوری اسلامی با فراهم کردن بستر مناسب برای رشد و تعالی، توفیقات زیادی در توسعه علم و فناوری و فرهنگ تحقیق و پژوهش داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان اظهار کرد: در ابتدا، دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکزی بودند که پذیرش دانشجو داشتند و دانشجویان پس از أخذ مدارک استخدام شده و جایگاه، مقام و موقعیت اجتماعی کسب می‌کردند و این تعریفی است که امروز ما از نسل اول دانشگاه‌ها داریم.

وی با بیان اینکه امروز به نسل چهارم دانشگاه‌ها به نام دانشگاه‌های کنشگر رسیده‌ایم، افزود: در طول چهار نسل تاریخ دانشگاه، هیچگاه آموزش از دانشگاه جدا نشده و در دوران کرونا و تعطیلی، دانشگاه‌ها از آموزش فاصله نگرفتند و سعی می‌کنند که با شیوه‌های جدید آموزشی وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دهند.

شاکری با اشاره به نقش اساتید و دانشجویان در شکل‌گیری مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، گفت: وجود روحیه علم آموزی و اندیشه‌ورزی، در کنار فضای اجتماعی که به یُمن پیروزی انقلاب فراهم شد، استقبال از سوی جوانان و خانواده‌ها برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی بیشتر شده و به دنبال آن نقش دانشگاه‌ها در بخش‌های مهم جامعه بیشتر مشاهده می‌شود و امروز که در دهه چهارم انقلاب به سر می‌بریم به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ظرفیت زیادی در جامعه دارند.

وی به انتظارات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: در این بیانیه انتظارات مقام معظم رهبری از دانشگاه ها به نحو خاصی بزرگ و برجسته شده است. در محور اول تأکید معظم‌له بر گذشته انقلاب و در محور دوم تأکید ایشان بر آینده است که برای دست یافتن به ایران مقتدرتر چه گام‌هایی را باید برداریم.

استاد دانشگاه گیلان در ادامه به بیان ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: این بیانیه واجد مضامینی برگرفته از دین اسلام و نقشه راهی برای آزادی خواهان است. این بیانیه با سیر تحولات دانشگاه‌ها منطبق است. در بیانیه دوم انقلاب وجود روح مقاومت است.

دانشگاه آرمانی، فرهنگ اسلامی و مقاومت را در جامعه پیاده می‌کند

حجت‌الاسلام علی عارفی، رئیس دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی را شروع کرد. در دنیا دو گفتمان لیبرالیسم و مارکسیسم مطرح بود. حتی انقلابیونی هم که می‌خواستند در دنیا انقلابی را انجام دهند باید خودشان را متصل به یکی از این قدرت‌ها می‌کردند.

وی افزود: امام خمینی‌(ره)، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی گفتمان سومی را به نام گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد کردند و طبیعی است که قدرت‌های شرق و غرب با این گفتمان مخالف باشند زیرا با منافع این قدرت‌ها منافات داشت لذا به این گفتمان در حوزه‌های علمی، اندیشه‌ای، تروریستی و ... حمله شد.

رئیس دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه دشمن به راحتی گفتمان انقلاب را نمی‌پذیرد و باید با مقاومت وارد شد، گفت: اینجا بود که فرهنگ مقاومت مهمترین حرف را برای پیشبرد اهداف انقلاب با دشمنان سر تا پا مسلح می‌زند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آرمانی دانشگاهی است که بتواند مفاهیم فرهنگ اسلامی و فرهنگ مقاومت را در جامعه پیاده کند، گفت: قدرت‌های شرق و غرب هیچگاه تحمل گفتمان سومی را نخواهند داشت لذا ما مجبوریم با مقاومت با آنها برخورد کنیم.

حجت‌الاسلام عارفی تصریح کرد: فرهنگ مقاومت دارای شاخص‌هایی است و آن را باید با دانشگاه تطبیق دهیم تا وظایف ما مشخص شود که از جمله شاخص‌های فرهنگ مقاومت می‌توان ایمان راسخ، اخلاص به الهی بودن و... را بیان کرد. اگر همه دست به دست هم بدهند و بخواهند این انقلاب را از بین ببرند موفق نخواهند شد.

انتهای پیام
captcha