چرخه باطل دستگیری معتادین متجاهر در کرمان
کد خبر: 4069044
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

چرخه باطل دستگیری معتادین متجاهر در کرمان

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان بیان کرد: یکی از مباحث جدی شهر کرمان معتاین متجاهر هستند که نقش پلیس جمع‌آوری این معتادین است اما یک چرخه باطلی در این زمینه وجود دارد زیرا این افراد پس از دستگیری دوباره به جامعه برگشته و سرقت‌های خرد را انجام می‌دهند.

سرهنگ مهدی پورامینایی فرمانده انتظامی شهرستان کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، سرهنگ مهدی پورامینایی، فرمانده انتظامی شهرستان کرمان، امروز، ۱۵ ‌تیرماه در نشست خبری که با موضوع عملکرد سه‌ماهه نخست پلیس در شهر کرمان برگزار شد، بیان کرد: یکی از ضروریات هر جامعه‌ای امنیت است که مؤلفه‌های زیادی دارد و همه باید نقش خود را در تولید و حفظ امنیت ایفا کنند و در کنار پلیس باشند تا رضایتمندی مردم شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه رسانه ملی نقش خود در تولید امنیت را به خوبی ایفا کرده است، افزود: براساس دستورالعملی که از سوی شورای امنیت کشور برای پیش‌گیری از وقوع سرقت اعلام شده ۲۷ سازمان ۱۷۷ وظیفه برای پیشگیری از سرقت دارند که ۱۳ درصد آن بر عهده پلیس است و ۲۶ سازمان دیگر باید وظیفه خود را انجام بدهند که در این زمینه باید مطالبه‌گری اتفاق بیفتد زیرا بعد از ۴ ماه از این دستورالعمل متأسفانه بعضی از سازمان‌ها از وظایف خود اطلاع ندارند.

سرهنگ پورامینایی یکی از مسائل مهم شهر کرمان را سرقت‌ها اعلام کرد و گفت: ۵۵ درصد پرونده‌های دادگستری مربوط به سرقت است و با همه اقداماتی که پلیس در راستای پیشگیری از سرقت انجام می‌دهد آمار آن در شهر کرمان ۲۰ درصد افزایش یافته که زنگ خطری است و ضرورت دارد سازمان‌های دیگر در این زمینه ورود کنند.

وی با بیان اینکه در بعضی از جرائم و سرقت‌های مهم از جمله سرقت از منازل، سرقت خودرو و لوازم خودرو روند کاهشی داشتیم، افزود: در سرقت‌های خرد روند افزایشی است که آمار آن ۷۵ درصد و عمده آن سرقت‌های مربوط به سازمان‌ها از جمله سیم برق، کابل‌های برق و ... است که این آمار نشان می‌دهد سازمان‌ها در حفظ اموال خود باید اقدامات جدی‌تری انجام دهند.

فرمانده انتظامی شهر کرمان، سرقت از ساختمان‌های نیمه‌ کار و در حال احداث را دومین نوع سرقت‌های خرد دانست و گفت: یکی دیگر از مباحث جدی شهر کرمان معتاین متجاهر هستند که ۱۱ سازمان در موضوعات مربوط به آن‌ها نقش دارند و در این بین نقش پلیس جمع‌آوری این معتادین است اما یک چرخه باطلی در این زمینه وجود دارد زیرا سازمان‌های دیگر پس از دستگیری این افراد کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و این افراد دوباره به جامعه برگشته و سرقت‌های خرد را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های موجود در کرمان برای نگهداری این معتادین به ۵ درصد هم نمی‌رسد و معتادین متجاهر پس از دستگیری یک ماه نگه داشته می‌شوند و بعد بلاتکلیف رها می‌شوند البته در رابطه با دستگیری معتادین افزایش ۸۰ درصدی داشتیم.

سرهنگ پورامینایی با اشاره به کارگاه‌های ضایعاتی بدون مجوز در شهر کرمان گفت: بالغ بر ۹۰۰ کارگاه ضایعاتی در کرمان وجود دارد که روز به روز در حال افزایش هستند و سارقین سرقت‌های خود به راحتی در این کارگاه‌ها به فروش می‌رسانند؛ مافیایی پشت این زباله و تکدی‌گری است که معتادین و متکدیان را به کار گرفته‌اند که اگرچه پلیس کار خود را به درستی انجام می‌دهد اما نتیجه رضایت‌بخشی ندارد.

وی با تأکید براینکه طرح ساماندهی اتباع، خواسته پلیس است و در یک ماه اخیر اقداماتی در این زمینه انجام شده و لازم است نظارت و ساماندهی انجام شود، به متکدیان اشاره کرد و گفت: وظیفه نگهداری و جمع آوری آن‌ها برعهده شهرداری است که همکاری لازم انجام نمی‌شود در این زمینه باید مکانی برای آن‌ها تهیه شود زیرا سبب سرقت و احساس ناامنی در شهر می‌شوند.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد انتظامی شهرستان در سه ماه نخست سال پرداخت و گفت: در سرقت‌های مهم روند کاهشی داشتیم. کشف سرقت‌ها ۱۲ درصد و دستگیری سارقین ۳۲ درصد افزایش یافته است که در این بین کسانی که اولین بار سرقت می‌کنند بیشتر شده است.

وی با اشاره به کاهش سن سارقین‌ گفت: در زمینه نزاع‌های خیابانی اقدامات خوبی انجام شده شده و ۵۵ درصد کاهش نزاع‌ها و در دستگیری ارازل ۸۸ درصد کاهش داشته‌ایم. همچنین سرقت مسلحانه ۵۰ درصد کاهش و دستگیری این سارقین ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام
captcha