شهید چمران را باید دوباره شناخت
کد خبر: 4065793
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹

شهید چمران را باید دوباره شناخت

استاندار کرمان با بیان اینکه مصطفی چمران را باید دوباره و از نو شناخت، گفت: برای از چمران نوشتن باید آموخت که رفاه دنیا را به خاطر رفاه محبوب رها کرد. مصطفی‌چمران شمعی میان تاریکی و دارای شخصیتی چند بعدی بود که علاوه بر فعالیت در میادین جهاد و دفاع، در حوزه‌های سیاسی، علمی و اجتماعی نیز ایفای نقش می‌کرد.

محمد مهدی فداکار استاندار کرمان

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان به مناسبت ۳۱ خردادماه سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران در یادداشتی که در اختیار ایکنا کرمان قرار داد به بیان نکاتی در خصوص شخصیت شهید چمران پرداخته است که در ادامه تقدیم مخاطبان ایکنا کرمان می‌شود.

«مصطفی چمران را باید دوباره و از نو شناخت. بزرگ مردی که بارها و بارها از او شنیده‌ایم. او را نماد و نشانه‌ای از انسان انقلابی، متعهد و جهادگر، روشنفکر و یکی از بزرگترین شخصیت‌های سیاسی و نظامی ایران در دوران انقلاب و جنگ نامیده‌ایم که همواره در حال مبارزه با ظلم و استبداد بود.

روایت‌های بسیاری از دلاوری‌ها، مردانگی‌ها، شهامت‌ها، رشادت‌ها، راه اندازی ستاد جنگ‌های نامنظم، مدیریت و فرماندهی‌اش در سخت‌ترین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان شهادتش خوانده‌ایم؛ اما چمران را باید دوباره و از نو شناخت. مردی که در آمریکا شاگرد ممتاز دکتری فیزیک پلاسما است و در لبنان از همراهان اصلی جنبش امل و در ایران فرمانده‌ای عارف که مبارزه را نه از دور که در صف اول، فرماندهی می‌کند.

مصطفی چمران را باید از پاوه و از زبان بچه‌های جنوب لبنان تا دهلاویه که با خاطرات او بزرگ شدند، شنید و شناخت. آنان که در اوج محرومیت باز هم پای آرمان‌های انقلاب ایستادند. ایستادن مردم مناطق محروم به پای‌ آرمان‌های انقلاب را به چشم دیده‌ام، مردم اصیل جنوب استان کهن و پرظرفیت کرمان که هر زمان نیاز باشد برای اثبات وفاداری به نظام در صحنه‌اند.

برای از چمران نوشتن باید آموخت که رفاه دنیا را به خاطر رفاه محبوب رها کرد. چمران مبارزی پرهیزگار و معلمی متعهد بود که در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کرد، زندگی در آمریکا به عنوان یک دانشمند برجسته را ترک کرده، تمام پست‌ها و منصب‌های دنیایی را پس زده، با مرتبه علمی بالا به جبهه می‌آید و فعالیت‌های چریکی فرهنگی را آغاز می‌کند؛ سلاح به دست می‌گیرد و در نهایت در روستایی محروم به آرزویش شهادت در راه خدا نائل آمد.

شهید چمران الگوی حرکت‌های مردمی است که در جنگ با کمترین امکانات «ما می‌توانیم» را محقق کرد و مهمترين استراتژی اجتماعی، سياسی، فرهنگی و نظامی را در جنوب لبنان پايه‌گذاری کرد. مصطفی‌چمران شمعی میان تاریکی و دارای شخصیتی چند بعدی بود که علاوه بر فعالیت در میادین جهاد و دفاع، در حوزه‌های سیاسی، علمی و اجتماعی نیز ایفای نقش می‌کرد.

از شهيد چمران پرسیدند: تعهد بهتر است یا تخصص؟ گفت: «می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آن را می‌پذیرم. اما می‌گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد بی تقواست.» این سخن از شهید چمران که در مرتبه علمی و تخصصی بالایی قرار داشت، نشان از تفکر و عمق اندیشه این شهید در امر پذیرش مسئولیت بود.

امروز سال‌ها از رفتن چمران می‌گذرد، زنان و مردان فرهیخته بسیاری در این دیار با تقوا و تخصص، همت و کار، برای رشد و اعتلای کشور تلاش کردند و دستاوردهای بسیاری در علوم مختلف برای انقلاب اسلامی به ارمغان آورده‌اند. به یقین فعالیت در حوزه اجتماعی سیاسی، مسئولیت سنگینی است و امید است همه مدیران در استان کرمان با پیروی از سیره و منش شهید چمران، با تکیه بر اصول اخلاقی، تقوا، تخصص و توانمندی در مسیر پیشرفت استان کرمان گام‌های موثری بردارند.

مصطفی چمران به خلوص در این سرزمین قدم برداشت و به یقین تاریخ کهن ایران و آزادی و آزادگی وامدار فداکاری‌ها و از خودگذشتگی اوست. اکنون که هویت ایرانی اسلامی در استان کرمان، سرزمین سردار دلها به واسطه ادبیات مقاومت و حضور زنده سپهبد شهید قاسم سلیمانی در حال شکل‌گیری است، ما در استان کرمان به عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام و مرکز اصلی گفتمان مقاومت رسالتی سنگین و مضاعف در بازگویی و بازنشر تفکر، سیره و منش شهداء در امتداد تبیین مکتب شهید سلیمانی داریم تا با بهره‌گیری از آن، انسجام، وحدت و آسایش را برای جامعه به ارمغان آوریم».

محمدمهدی فداکار
استاندارکرمان

انتهای پیام
captcha