نهمین سوگواره ملی «تعزیه ده‌زیار» آغاز به‌کار کرد
کد خبر: 4058825
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
همزمان با سوم خرداد

نهمین سوگواره ملی «تعزیه ده‌زیار» آغاز به‌کار کرد

دبیر اجرایی نهمین سوگواره ملی «تعزیه ده‌زیار» بیان کرد: این سوگواره سوم خردادماه آغاز به کار خواهد کرد که گروه‌های تعزیه‌خوان به مدت ۱۲ شب اجرای برنامه خواهند داشت که ۴ اجرا به صورت آموزشی و با حضور ۲۰ تعزیه‌خوان مطرح کشوری انجام می‌شود.

ثارالله انکوتی دبیر اجرایی نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار

به گزارش ایکنا از کرمان، ثارالله انکوتی، دبیر اجرایی نهمین سوگواره ملی«تعزیه ده‌زیار»، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، یکم خردادماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمان برگزار شد، این سوگواره را نمونه بارز یک کار جهادی دانست و گفت: سوگواره تعزیه ده‌زیار در سه دوره اول به صورت استانی و ۵ دوره در سطح ملی برگزار شد و امسال نهمین دوره برگزاری آن در سطح ملی انجام می‌شود.

انکوتی در توضیح علت برپایی این سوگواره گفت: کلید خوردن این سوگواره در واقع برای نقد اجرای تعزیه در کشور بود زیرا تعزیه‌هایی که اجرا می‌شد از نظر هنری کیفیت لازم را نداشت و ما تلاش کردیم با برگزاری سوگواره تعزیه ده‌زیار و انعکاس این رویداد، هنر تعزیه را به مردم معرفی کنیم.

وی با اشاره به نگاه مادی که به برگزاری تعزیه در گذشته وجود داشت، تأکید کرد: یک ذاکر اهل‌بیت(ع) و تعزیه‌خوان به دنبال پول نیست و در طی سال‌ها با حضور مسئولان در این سوگواره مشکلات پشت سر گذاشته شد و امروز تعزیه به عنوان هنری فاخر شناخته می‌شود.

انکوتی در خصوص انتخاب زمان برگزاری سوگواره تعزیه ده‌زیار گفت: این سوگواره هر ساله در ایام رحلت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود زیرا تعزیه خود را مدیون انقلاب می‌داند و پیش از انقلاب این هنر جایگاهی نداشت، به همین دلیل در روز ارتحال امام راحل که بنیانگذار انقلاب اسلامی است، سوگواره تعزیه برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار ادامه داد: تعزیه به عنوان تنها هنر نمایشی جهان اسلام انواع هنرهای مختلف موسیقی، رنگ‌شناسی و... را در خود دارد و هنرمند تعزیه‌خوان باید در زمینه‌های مختلفی مهارت داشته باشد.

انکوتی با بیان اینکه پس از شهادت سردار سلیمانی استقبال برای شرکت در سوگواره زیاد بود، گفت: امسال در نهمین دوره سوگواره گروه‌هایی از اصفهان، قزوین، سمنان، تهران، قم و کرمان با حضور بیش از ۱۰۰ ذاکر و هنرمند شرکت می‌کنند و اجرا دارند.

وی با بیان اینکه گروه‌های تعزیه‌خوان به مدت ۱۲ شب اجرای برنامه خواهند داشت که ۴ اجرا به صورت آموزشی و با حضور ۲۰ تعزیه‌خوان مطرح کشوری انجام می‌شود، افزود: این سوگواره توانست هویت روستای ده‌زیار را تغییر دهد و برگزاری این سوگواره به مطالبه‌ای عمومی در کشور تبدیل شده است.

دبیر اجرایی نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار افزود: سوگواره ملی«تعزیه ده‌زیار» سوم خردادماه آغاز به کار خواهد کرد و برپایی خیمه عزاداری امام صادق(ع)، برگزاری بزرگداشت سوم خرداد در روز افتتاحیه سوگواره، گرامیداشت یاد شهدای روستا، برگزاری ختم صلوات برای شهدا و ختم قرآن از جمله برنامه‌های جانبی نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار است.

انتهای پیام
captcha