تعامل در سایه حفظ منافع ملی صورت گیرد
کد خبر: 4031949
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹

تعامل در سایه حفظ منافع ملی صورت گیرد

خطیب نماز جمعه کرمان با بیان اینکه باید ملاک حفظ منافع ملی را در نظر بگیریم و بر اساس آن تعامل داشته باشیم، گفت: وقتی ما می‌توانیم برای کشور خود منافع جلب کنیم چرا نباید این کار را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام علی توکلی خطیب جمعه کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام علی توکلی، خطیب نماز جمعه این هفته شهر کرمان، امروز، ۸ بهمن‌ماه با بیان اینکه علامت تقوا مراقبت از زبان، چشم، گوش و رفتارها است، گفت: اگر ما برای زبان قفل و برای چشم و گوش خود حائل داشته باشیم و از رفتارهای خود حفاظت کنیم با تقوا می‌شویم.

وی ادامه داد: بی‌تقوا و با تقوایی مربوط به اعمال و رفتار ما است و زبان یکی از ابزارهایی است که باعث بی‌تقوا یا باتقوایی می‌شود و کارکردهای مثبت و منفی آن زیاد است. با زبان و کلام هم می‌شود جذب محبت و دوستی کرد و هم می‌توان روابط انسان‌ها را خراب کرد.

خطیب جمعه کرمان با اشاره به نقش کلام و زبان در آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی، افزود: اگر زبان کنترل شد دیگر تنش به وجود نمی‌آید. زبان درنده‌ای است که اگر رها شود گزنده است و باید کنترل شود.

وی غیبت، سخن‌چینی، تهمت و غیره را از آفت‌های زبان دانست و گفت:صبر میوه‌ خوبی در زندگی دارد و نباید با مشکلات کوچک به دنبال جدایی و انتقام باشیم. باید دیگران را تشویق به صبر کرد. در فضای مجازی به راحتی به مردم تهمت زده می‌شود این فضای مجازی نیز زبان است و تقوا یعنی مراقب زبان خود باشیم.

حجت‌الاسلام توکلی در خطبه دوم نماز جمعه به وضعیت نامعلوم مدیران استان کرمان اشاره کرد و گفت: چند ماه از دولت سیزدهم گذشته و مردم در انتظار تغییرات بودند تا امیدی که ایجاد شده زنده بماند و اعتماد تقویت شود اما اتفاق چندانی در حوزه مدیران در سطح استان رخ نداده است. این وضعیت یک نوع بی انگیزگی در مدیرانی که وضعیت نامعلومی دارند ایجاد کرده‌است که به کارمندان آن اداره سرایت کرده در نتیجه پاسخگویی به مردم کمتر شده است.

وی به ویژگی‌های لازم در انتخاب مدیران اشاره کرد و گفت: کسی که به عنوان مدیر انتخاب می‌شود باید انقلابی و پاک دست باشد. حرف و عملش یکی باشد و در میدان حضور داشته باشد نه اینکه به دنبال پشت‌ میز نشینی باشد. اهل نماز جمعه باشد که متاسفانه این امر در بین مدیران استان کمرنگ است.

خطیب جمعه کرمان با بیان اینکه مدیران باید جاذبه داشته باشند نه اینکه دافعه ایجاد کنند، گفت: کسانی که روی کار می‌آیند باید رئیس جمهور را الگوی خود قرار دهند. نباید یک جا بنشیند گزارش بگیرد بلکه باید وارد میدان شود و به دیگران بگوید بیایید نه اینکه بگوید بروید من می‌آیم.

حجت‌الاسلام توکلی با اشاره به شعار نه شرقی نه غربی، گفت: این شعار و اصل به معنی این است که به طور مطلق شرقی و غربی نشویم و یک ملاک را در نظر بگیریم و بر اساس آن تعامل داشته باشیم و آن ملاک حفظ منافع ملی است. چون در گذشته همه نگاه‌ها به غرب بود و نتیجه نداد، در دولت سیزدهم که نگاه مشروطه به شرق صورت گرفته است عده‌ای به دنبال انتقام هستند و می‌گویند با پیوستن ایران به سازمان شانگهای، اصل نه شرقی نه غربی زیر سوال رفته است اما اگر دقت کنند می‌ببنند در این مدت کوتاه صادرات نفتی و غیر نفتی با حفظ منافع ملی افزایش یافته است.

خطیب جمعه کرمان با بیان اینکه عزت ایران و ایرانی باید محفوظ باشد، افزود: گروهی نیامدن رئیس‌جمهور روسیه به استقبال رئیس‌جمهور ایران را توهین می‌دانند در حالی که آن‌ها طبق عرف خود عمل کردند.

حجت‌الاسلام توکلی با بیان اینکه عزتی که داریم را مدیون شهدا به ویژه شهید سلیمانی هستیم و این عزت به راحتی به دست نیامده است، تصریح کرد: وقتی ما می‌توانیم برای کشور خود منافع جلب کنیم چرا نباید این کار را انجام دهیم. نه سیاست «نه شرقی نه غربی» ما زیر سوال رفته و نه مورد بی احترامی قرار گرفتیم.

وی در پایان افزود: ارتباط با کشورهای دیگر در ارتباط با خنثی کردن تحریم‌هاست اما نباید انتظار داشته باشیم نتیجه این ارتباط و بستن قراردادها به سرعت سر سفره بیاید بلکه باید صبر داشته باشیم. جهاد تبیین یعنی اینکه اتفاقات را واقع‌بینانه ببینیم و در مورد آن‌ها تصمیم بگیریم.

انتهای پیام
captcha