وحدت از مؤلفه‌های تمدن‌سازی نوین اسلامی است
کد خبر: 4007150
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

وحدت از مؤلفه‌های تمدن‌سازی نوین اسلامی است

کارشناس ادیان و مذاهب اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کرمان با بیان اینکه ساخت تمدن نیازمند وحدت است، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، یکی از مؤلفه‌های تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب وحدت است.

حجت‌الاسلام محسن نقدی، کارشناس ادیان و مذاهب اداره‌کل تبلیغات اسلامی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از کرمان ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر رحمت و مهربانی و امام جعفر صادق(ع)، بیان کرد: هفته وحدت از روز ولادت پیامبر اسلام(ص) به اعتقاد اهل سنت در روز 12 تا ۱۷ ربیع‌الاول است و حضرت امام خمینی(ره) این هفته را به نام «هفته وحدت» نام‌گذاری کردند.

وی با بیان اینکه البته اولین اقدام در راستای ایجاد وحدت بین اهل سنت و شیعیان بنابر گفته مقام معظم رهبری در زمان تبعید ایشان به ایرانشهر در قبل از انقلاب بود که این هفته را برای کنار گذاشتن اختلافات جشن گرفتند، بیان کرد: منظور امام خمینی(ره) از نام‌گذاری هفته وحدت فقط وحدت بین مسلمانان و شیعه و سنی نیست، بلکه ایشان بارها در سخنان متعدد از وحدت کلمه صحبت کردند که منظور از وحدت کلمه نیز توحید است. یعنی همه کسانی که به خدا اعتقاد و توحید را قبول دارند و شامل همه‌ ادیان الهی مثل مسیحی، یهودی و فرقه‌های مختلف اسلامی می‌شود.

حجت‌الاسلام نقدی ادامه داد: امام راحل بر وحدت انسان‌ها تأکید داشتند زیرا ساخت تمدن نیازمند وحدت است؛ همان‌طور که پیامبر(ص) بعد از ورود به مدینه برای ایجاد جامعه مسلمان صلحنامه‌ای را نوشتند تا مسلمانان، مسیحیان و یهودیان بر اساس آن قوانینی را به اجرا بگذارند و با هم دشمنی نکنند.

وی در ادامه به بحث وحدت در قرآن کریم پرداخت و گفت: عدالت یکی از مؤلفه‌های وحدت است. خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم، مسلمانان را به وحدت دعوت می‌کند که شاخص‌ترین آن‌ها، آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران است. خداوند در این سوره مبارکه می‌فرماید: «به ریسمان الهی چنگ بزنید و تفرقه ایجاد نکنید.»؛ مناسبترین تفسیر برای ریسمان در این آیه همان قرآن است و پیامبر در این مورد می‌فرمایند: «قرآن حبل الله متین: قرآن حبل خداست که بین آسمان و زمین کشیده شده است.»

کارشناس ادیان و مذاهب اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در پاسخ به اینکه چگونه با وجود اختلافات عقیدتی می‌توان وحدت داشت؟ گفت: مسلمانان در کلیات دین اسلام اختلافی با هم ندارند. تمام مسلمانان به خداوند متعال و پیامبر مکرم اسلام(ص) و نزول قرآن معتقد هستند. قبله ما یکی است و مبانی و اعتقادات مشترک بسیاری داریم که باید به این مبناها و نقاط اشتراک بیشتر توجه کنیم.

حجت‌الاسلام نقدی با تأکید بر این امر که نباید به اختلافات توجه کرد زیرا اختلافات جزئی هستند، گفت: اگر بر نقاط مشترک توجه کنیم شاهد وحدت در جامعه اسلامی خواهیم بود. همان‌طور که در طور تاریخ مسلمانان در کنار یکدیگر و حتی در کنار غیر مسلمانان بدون مشکل زندگی کردند.

وی ادامه داد: در جامعه امروز به برکت انقلاب اسلامی کارهای زیادی برای ایجاد وحدت صورت گرفته است؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند یکی از مؤلفه‌های تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب، وحدت بین مردم ایران وحدت بین مسلمانان منطقه است. بنابراین اگر ما بخواهیم تمدن‌ساز باشیم باید به وحدت توجه کنیم.

کارشناس ادیان و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمان با بیان اینکه عوامل اختلاف و تفرقه در اسلام متعدد است و امروز خیلی از جنگ‌های کشورهای مسلمان به خاطر همین اختلافات است، گفت: اولین عامل این اختلاف دوری از اسلام اصیل و فهم کم از آیات قرآن کریم است.

وی افزود: زمانی که افراد برداشتی بر اساس منفعت شخصی از آیات قرآن داشته باشند و غیر خود را قبول نداشته باشند این امر عامل اختلاف است و باعث افراط و تفریط می‌شود. افراطیونی مثل داعش به خاطر اینکه از اسلام اصیل و فهم درست از آیات قرآن دور هستند دست به چنین اقدامات و اعمالی می‌زنند.

حجت‌الاسلام نقدی فرقه‌گرایی، ملی‌گرایی و دولت‌های سلطه‌گر را از دیگر عوامل اختلاف دانست و گفت: خداوند می‌فرماید «بهترین شما با تقواترین شماست»؛ اما اینکه نسبت به ملت خود تفاخر داشته باشیم و خود را بهتر و برتر از دیگر ملیت‌ها بدانیم باعث تفرقه می‌شود. در این بین دولت‌های سلطه‌گری هستند که سود خود را در اختلاف بین مسلمانان می‌دانند و دائماً با دامن زدن به اختلافات بین مسلمانان باعث ایجاد تفرقه می‌شوند.

انتهای پیام
captcha