حسین زمانی، حافظ روشندل استان کرمان در گفتوگو با ایکنا از کرمان، مهمترین انگیزه خود برای شروع جدی حفظ قرآن را حضور حافظان قرآن کریم در رسانه ملی دانست و بیان کرد: از دوران ابتدایی علاقهمند به حفظ قرآن شدم و تا دوران دبیرستان حدود 7 جزء از قرآن را حفظ کردم اما این کار به صورت پیدرپی نبود. از حدود 20 سالگی و در دوران دانشگاه حفظ قرآن را بهصورت جدی آغاز کردم و در مدت یک سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.
زمانی، لطف خداوند و تشویق والدین و همچنین معلمانش را برای حفظ قرآن بسیار مؤثر دانست و گفت: در این راه سختیهای بسیاری وجود داشت زیرا با کمبود امکانات مناسب و اساتید مجرب بهویژه در روستاها همراه بودیم. همچنین دسترسی به کتب بریل و کاستهای آموزش قرآن به سختی در دسترس بود.
وی انس با خداوند و آرامش در زندگی را مهمترین دستاورد معنوی حفظ قرآن دانست و گفت: به واسطه حفظ قرآن بهعنوان معلم جذب آموزش و پرورش شدم و هماکنون در آموزشگاه استثنائی شهید میرزابیگی رفسنجان در حال آموزش حفظ قرآن به کودکان هستم.
زمانی با بیان اینکه در گذشته برای حفظ قرآن در بین نابینایان اهمیت بیشتری قائل بودند، افزود: در نهادهایی از استان که در ارتباط با نابینایان فعالیت میکنند تعداد انگشت شماری حافظ قرآن تربیت شده است. تعداد حافظان روشندل قرآن در استان بسیار کم است که همین تعداد نیز بیشتر بهصورت خودجوش به سوی حفظ گام برداشتهاند. بنابراین میطلبد اداره کل بهزیستی و استثنائی استان به این امر توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه حمایتهای متعدد برای فعالیتهای قرآنی نابینایان استان محدود به برگزاری مسابقات و کلاسهای مقطعی و کوتاه مدت است، که این کلاسها پاسخگوی نیازهای قرآنآموزان نیست، بیان کرد: در استان کرمان زیر ساخت مناسبی برای موضوعات قرآنی وجود ندارد و مهمترین موضوع در این ارتباط اختصاص مکانهایی مناسب و همچنین فراهم کردن امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای نابینایان است تا بتوانند فعالیتهای قرآنی و فرهنگی بیشتری در جامعه انجام دهند.
این حافظ قرآن کریم توجه بیشتر به موضوعات قرآنی و اختصاص بودجههایی به این امر را مهمترین درخواست از دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: مسئولان باید به جامعه معلول کشور بهویژه در زمینه اشتغال بیشتر توجه کنند. زیرا با وجود قانونی برای جذب 3 درصد افراد معلول در مشاغل مختلف، به این امر توجه نمیشود.
زمانی در بخش دیگری از سخنانش به بیان مشکلات دانشآموزان و معلمان نابینا در زمینه آموزش مجازی پرداخت و گفت: آموزش مجازی به دانشآموزان نابینا زیر ساخت مناسب ندارد و معلمان و دانشآموزان شبکه مناسبی در اختیار ندارد. در این راستا باید نرمافزاری تهیه شود تا مباحثی که در شبکه شاد بهصورت نوشتاری است، در قالب فایلهای صوتی برای دانش آموزان نابینا ارائه شود.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیتی که مطالعه در جامعه دارد اما بسیاری از کتابهایی که به چاپ میرسند برای نابینان غیر قابل استفاده هستند. بنابراین نیاز است کتابهای بیشتری بهویژه در زمینه آموزشی و دانشگاهی بهصورت صوتی تهیه شود.
این حافظ روشندل در پایان با بیان اینکه مسئولان باید خدمت به هم نوع خود را عبادت در نظر بگیرند، برای انجام اقدامات بهتر و فراهم شدن امکانات و زیر ساختهای مناسب برای جامعه معلول کشور و نابینایان ابراز امیدواری کرد.
انتهای پیام