ادامه تحصیل دانش آموزان کرمانی با اجرای طرح «آبا»
کد خبر: 3935068
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

ادامه تحصیل دانش آموزان کرمانی با اجرای طرح «آبا»

نماینده و همیار مؤسسه دارالاکرام گفت: اجرای طرح «آبا» با کمک خیریه‌ها در جنوب استان کرمان باعث شده دانش‌آموزان به ادامه تحصیل خود باز گردند.

میثم حاجی‌نمکی، نماینده و همیار مؤسسه دارالاکرام در طرح «آبا» در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با اشاره به اجرای طرح «آبا» در جنوب استان کرمان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته خشکسالی و تحریم‌هایی که در حال حاضر نیز درگیر آن هستیم، بسیار در وضع معیشتی مردم کرمان دخیل بوده، متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها اوضاع اقتصادی‌شان از قبل هم بدتر شده و این موضوع بی‌تأثیر بر موضوع تحصیل دانش‌آموزان نبوده و همین مسائل باعث شده بسیاری از دانش‌آموزان جنوب کرمان ترک تحصیل کنند.

وی افزود: در جنوب استان کرمان خانواده‌های بسیاری شرایط ادامه تحصیل فرزندان خود را نداشته‌اند و شاهد ترک تحصیل دانش آموزان بسیاری در استان کرمان بوده‌ایم، اما خوشبختانه طرح «آبا» باعث شده دانش‌آموزان به ادامه تحصیل خود بازگشته و در این راستا، تاکنون استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته و افرادی از جنوب کرمان برای استفاده از این طرح به شهر کرمان آمده و برای ادامه تحصیل خود اقدام کرده‌اند.

حاجی‌نمکی با اشاره به روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در این طرح، بیان کرد: ما در سامانه‌ای به نام سامانه «سنا» که ویژه سازمان آموزش و پرورش است، دانش‌آموزان را با همکاری مؤسسه خیریه دارالاکرام ثبت‌نام کرده تا علاقه‌مندان مجدداً امکان تحصیل داشته باشند.

وی با اشاره به حجم بسیار در این طرح، تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش تنها آموزش است و به نظر می‌رسد نمی‌تواند در کنار این مسئله اقتصاد و معیشت دانش‌آموزان را کنترل کند. باید به این موضوع نیز اشاره کنم که پراکندگی استان کرمان نیز بسیار زیاد است، همین موضوع باعث شده آموزش و پرورش نتواند تمامی نقاط و روستاهای کوچک را مورد حمایت و پوشش خود قرار دهد، اما بسیاری از خیران پای کار آمده و به ما کمک کرده‌اند.

حاجی‌نمکی با اشاره به مشکلات در این مسیر، ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها پس از تحصیل فرزند اول در مقاطع تحصیلی بالاتر و نبود بازار کار،  رغبتی برای اعزام و آماده سازی فرزندان دوم یا سوم برای تحصیل نداشته و از ادامه تحصیل فرزندانشان خودداری می‌کنند.، به همین دلیل ازدواج‌ها در سنین پایین شکل می‌گیرد و دانش‌آموزان کار کشاورزی را در کنار خانواده‌های خود ادامه می‌دهند.

وی اظهار کرد: مردم استان کرمان مانند سایر نقاط ایران بسیار مایل هستند فرزندانشان رشد و متناسب با شرایط، کار مناسبی اتخاذ و بتوانند خدمت کنند اما متاسفانه هیچ جایگاهی به آنها اختصاص داده نشده است، همین موضوع باعث شده خیلی از تحصیل کرده‌های استان ما به شهرها و استان‌های دیگر مانند هرمزگان، یزد و تهران مهاجرت کنند.

حاجی‌نمکی با اشاره به مشکلات تدریس مجازی در جنوب استان کرمان، گفت: در بسیاری از روستاهای جنوب کرمان آنتن‌دهی خطوط اینترنت وجود ندارد، چه برسد به وسایل الکترونیکی، این موضوع باعث شده وضعیت تحصیل تا حدود زیادی با مشکل مواجه شود. حداقل کار وزارت ارتباطات، رفع مشکل خطوط اینترنتی است که حداقل دانش‌آموزان به صورت مجازی بتوانند به  ادامه تحصیل بپردازند.

وی با اشاره به پیگیری این موضوع از طریق فرمانداری بیان کرد: فرمانداری نامه‌ای به وزارت ارتباطات زده است اما آنها این طور پاسخ‌گو بوده‌اند که به دلیل مسائل اقتصادی توان انجام چنین کاری را ندارند. حال اگر به کمک آموزش و پرورش و خیریه‌ها دانش‌آموزان مجاب به ادامه تحصیل شوند، به دلیل عدم نبود وسایل ارتباط جمعی مسلماً آنها به ادامه تحصیل باز نمی‌گردند، در صورت امکان، همه وزارت‌خانه‌ها باید کمک کنند تا تلاش‌های ما به ثمر بنشیند و دانش‌آموزی به دلیل مسائل معیشتی از تحصیل باز نمانند.

وی در پایان تأکید کرد: از همه افرادی که توانایی کمک به طرح «آبا» را دارند، می‌خواهیم که ما را در این زمینه یاری کرده تا حداقل در یک شهر یا روستا مثل روستای مهتابی هیچ دانش‌آموزی که ترک تحصیل کرده وجود نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha