کد خبر: 2083575
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۴:۱۲

نخستين اصل مديريت فرهنگی؛ خودشناسی بواسطه آموزه‌های الهی است

گروه انديشه و علم: مسئول مركز مهدويت كرمان گفت: نخستين اصل مديريت فرهنگی شناخت فردی است و برای تربيت نسل آينده بايد در ابتدا به تعليم كتاب خدا بپردازند كه شامل كتاب تكميلی و تكوينی است. كتاب تكميلی شامل فطرت و سرشت و كتاب تكوينی شامل كتاب‌های آسمانی است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، «حسين خاكسار»، روز شنبه 30بهمن‌ماه، در گردهمايی مديران دبيرستان‌های شبانه‌روزی استان‌های كرمان، هرمزگان و سيستان‌و‌بلوچستان گفت: بايد در مدارس شبانه‌روزی، مهندسی مديريت فرهنگی در بعد معنوی مورد ارزيابی قرار‌گيرد.
وی افزود: كسی كه مديريت فرهنگی مكانی را به عهده دارد، بايد تمام تلاش خود را انجام دهد كه هر فعلی را در زمان و مكان مخصوص به خود انجام دهد كه اين يكی از مشكلات نظام آموزشی ما اين است.
خاكسار تصريح كرد: مدير فرهنگی كسی است كه با شناخت سرمايه‌ها و امكانات موجود، برنامه‌ريزی دقيق بعمل آورد.
وی بيان كرد: در مهندسی مديريت فرهنگی برای تربيت دانش‌آموزان بايد اقدام اساسی انجام داد كه در مرحله اول شناخت استعدادهای فرد و اصول رشد استعدادها است تا بتوانيم به موقع اصول را به كار گيريم.
خاكسار اظهار كرد: بايد عواملی را كه از رشد استعدادها جلوگيری می‌كنند و راه‌های مبارزه با آن را شناسايی كرد.
مسئول مركز مهدويت كرمان گفت: با توجه به اينكه تزكيه به معنی رشد و نمو صالح است، بايد با نهادينه كردن آن طبق سفارش اسلام، اصولی را كه در مديريت فرهنگی شامل معرفت، حركت، سرعت و سبقت است، به كار گيريم تا بتوانيم راهنمای خوبی برای دانش‌آموزان باشيم.
در ادامه خاكسار افزود: نخستين اصل مديريت فرهنگی شناخت فردی است و برای تربيت نسل آينده بايد در ابتدا به تعليم كتاب خدا بپردازند كه شامل كتاب تكميلی و تكوينی است.
وی بيان كرد: كتاب تكميلی شامل فطرت و سرشت و كتاب تكوينی شامل كتاب‌های آسمانی است و كتابی كه هر شخص در زندگی خود می‌نويسد، در تكوين آن آزاد است، اما در تشريع آن تابع شريعت است.
خاكسار افزود: نه سالگی اوج حافظه و 12 سالگی در دختران و 15 سالگی در پسران اوج عشق پرستش خداوند است كه بايد برای تعالی روح آن‌ها برنامه‌ريزی اساسی انجام شود.
وی تصريح كرد: در كتاب تكوينی خداوند بايد به سه امر مهم قرائت ترتيبی قرآن، قرائت سوره‌ای، ترجمه و تفسير برای رسيدن دانش‌آموزان به نور قرآن توجه كرد.
مسئول مركز مهدويت كرمان اظهار كرد: دانش‌آموزانی كه از استعداد برتری نسبت به ديگران برخودارند، بايد زمينه رشد آن‌ها را در مسائل گوناگون فراهم كرد كه يكسان‌سازی اين زمينه‌ها خيانت بزرگی به آن‌ها است.
خاكسار گفت: بايد نسلی تربيت كنيم كه اهل درايت و رعايت باشد و تنها به مسائل نظری اكتفا نكند و سعی كنيم آن‌ها را از نظر عملی بارور كنيم.
وی خاطرنشان كرد: برای اجرای چنين روشی بايد تفكر رسيدن به معرفت،‌ عزم، مشارطه، مراقبه، محاسبه، تذكر و يادآوری را اجرا تا بتوان دانايی را به دارايی بدل كرد.
captcha