به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، حجتالاسلام «ناصر رفيعی»، استاد حوزه و دانشگاه، روز شنبه پانزده آبان ماه، در بخش علمی كنگره ملی امام جواد (ع) در دانشگاه شهيد باهنر كرمان به دوران زندگی جوادالائمه(ع) اشاره كرد و گفت: بحرانی در دوران آن حضرت ظهور كرد كه در نوع خود سابقه ندارد و آن اينكه شيعيان در پذيرفتن امامت آن حضرت دچار تزلزل شدند.
وی در بيان علت بروز اين تزلزل به سن امام رضا(ع) در هنگام تولد امام جواد(ع) اشاره كرد و افزود: از آنجا كه حضرت طی مدتهای طولانی صاحب فرزند نمیشد و خداوند امام جواد(ع) را در سن حدود 47 يا 48 سالگی به آن حضرت عنايت كرد، لذا بسياری از افراد حتی در امامت امام رضا(ع) هم شك كرده و اين همان زمان پديد آمدن واقفيه است.
استاد حوزه و دانشگاه به جفاهای وارد شده بر امام رضا(ع) درباره تولد فرزندشان اشاره و تصريح كرد: برای همين است كه امام هشتم در هنگام تولد امام جواد(ع) فرمود، تاكنون برای شيعيان، فرزندی با بركتتر از تو به دنيا نيامده است.
رفيعی با اشاره به سن امام جواد(ع) هنگام عزيمت حضرت رضا(ع) به طوس بيان كرد: آن حضرت در آن هنگام كه تنها مدافع و پشتيبانش از نزد او رفت، تنها چهار سال داشت و در سن هفت سالگی نيز با شهادت حضرت رضا(ع) به امامت رسيد، به همين دليل گفتهاند كه جوادالائمه نمونه زنده امامت مورد اعتقاد تشيع است.
حجت الاسلام رفيعی با بيان اينكه در تاريخ امامت 250 ساله 11 امام معصوم شيعيان، همواره اصول ثابتی از جمله رسيدگی به امور مردم، حسن خلق، انفاق و ... وجود داشته است، ياداور شد: تنها تفاوت قابل مشاهده در دوران امامت ائمه، موضعگيری سياسی ايشان و بحرانهای موجود است كه بسيار مورد اعتراض اطرافيان حتی خواص قرار گرفته است.
وی با تبيين اين تفاوتها به صلح در دوران امام حسن(ع) و جنگ در دوران امام حسين(ع)، زندان رفتن امام كاظم(ع) در مبارزه با خليفه جور و پذيرفتن ولايتعهدی از سوی امام رضا(ع) اشاره كرد و افزود: با وجود تفاوت در موضعگيریها، اما اصول مهم حاكم بر زندگی همه ائمه، مبارزه با كفر بوده كه گاهی در قالب صلح و زمانی در قالب جنگ بروز كرده است.
استاد حوزه و دانشگاه؛ عصمت، علم غيب و ولايت تكوينی را سه شاخصه مهم تشخيص امام از غير امام خواند و خاطرنشان كرد: ائمه در علم غيبی كه همان علم لدنی و نه اكتسابی است، تنها برای اثبات امامت خود و نفی امامت ديگران استفاده میكردند و در ديگر موارد حتی در قضاوتها هم از اين علم استفاده نمیكردند.