به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کرمان، سیدداوود ملکی، معاون پرورشی و تربیتی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمان دیروز شنبه، 19 مهر در گردهمایی عوامل تربیتی شهرستان جیرفت گفت: زمینه فرهنگی و زیرساخت اصلی یک جامعه آموزش و پرورش است و نقش مدیران، برنامهریزان و مجریان مسائل فرهنگی بهصورت ویژه در آموزش و پرورش بارز است.
وی افزود: از بارزترین صفتهای خداوند متعال، معلمی است و معلم به نوعی راهبر است و بین مدیر و راهبر تفاوت است، بر این اساس که ما در فرهنگ اسلامی کلمه مدیر نداریم، اما مدبر داریم و تدبیرکننده آموزش و پرورش اگر بخواهد، نقش معلمی را که نقش خداوند است، ایفا کند، باید شرایط را داشته باشد.
ملکی تصریح کرد: در مسئله غدیر به نقش تربیتی این حادثه عظیم کمتر از حادثه سیاسی آن توجه شده است و از این منظر که این حادثه یک نظام تربیتی است، اگر بحث ولایت در آن ناقص باشد، بحث تربیتی هم ناقص است و بعد از حادثه غدیر افرادی که بیعت کردند، تربیت دینی داشتند.
معاون پرورشی و تربیتی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: خوشاخلاقی یک اصل مدیریتی است که مدیران جامعه باید به آن توجه داشته باشند که پیامبران و ائمه(ع) این ویژگی را داشتهاند و خوشاخلاقی با بیتفاوتی متفاوت است.
ملکی افزود: ویژگی دیگر توانایی روحی و جسمی است و ارتباطی که انسان با روح و جسم دارد، باید تقویت شود و تربیت با سه اصل نگرش، بینش و تغییر مطلوب در رفتار حاصل میشود.
وی بیان کرد: ویژگی دیگر داشتن بینش و بصیرت است، با هجمه فرهنگی امروز اگر بصیرت نداشته باشیم، زحمتهای ما به هدر میرود و برای داشتن آن مطالعه نیاز است.
ملکی با بیان اینکه ابتکار و خلاقیت ویژگی دیگر عوامل آموزشی است، تصریح کرد: هنر این است که در دوران مسئولیت خود در اعمال نظرات آموزشی و تربیتی مدیر تنها نباشد اگر معلمان مدیر را همراهی نکنند او نمیتواند،
موفق باشد.
وی با اشاره به برگزاری کنگره شهدای دانشآموز در آبانماه سالجاری در استان کرمان برای نخستینبار در کشور خاطرنشان کرد: یکهزار و 234 شهید دانشآموز در استان کرمان داریم که نیاز است در این کنگره با قدرت وارد عمل شویم.
ملکی با بیان اینکه در ارتباط با فعالیتهای قرآن در مدارس باید کمک کنیم، دانشآموزان با قرآن مأنوس شوند، گفت: در بحث نهجالبلاغه هم باید این مسئله در مدارس پررنگتر شود.