کد خبر: 4226683
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
مدرس حوزه و دانشگاه:

گفتمان زینبی در ادامه گفتمان حسینی بود

فاطمه معین‌الدینی با بیان اینکه گفتمان زینبی در ادامه همان گفتمان حسینی و کامل‌کننده قیام امام حسین(ع) بود، گفت: قیام حسینی در جامعه انقلابی توسط امام خمینی(ره) و یارانش و رزمندگان دفاع مقدس انجام شد و امروز زمان جهاد تبیین زینبی و تربیت نسلی کارآمد است.

حادثه کربلافاطمه معین‌الدینی، مدرس حوزه فاطمیه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با موضوع شاخصه‌های گفتمان زینبی، گفت: گفتمان زینبی، گفتمان مقابله با ظلم و فساد حاکم بر جامعه بود که بعد از عاشورا در قالب امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا کرد. حضرت زینب(س) با نگاه به هدف امام حسین(ع) که فرمود : «أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی ص أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَی عَنِ الْمُنْکرِ: من، نه از روی خودخواهی و سرکشی و هوسرانی (از مدینه) خارج می‌گردم و نه برای ایجاد فساد و ستمگری، بلکه هدف من از این حرکت، اصلاح مفاسد امت جدم و امر به معروف و نهی از منکر است.»(مجلسی، بحارالانوار، جلد ۴۴، صفحه ۳۲۹) با کمک امام زمان خویش، امام سجاد(ع) همان گفتمان را در پیش گرفت.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه گفتمان عقیله بنی‌هاشم شاخصه‌هایی دارد که یکی از آنها اجراکردن احکام الهی در جامعه است، افزود: حضرت زینب(س) تلاش کرد احکام الهی به‌طور دقیق اجرا شود؛ یکی از این احکام، امر به معروف و نهی از منکر و موضوع پوشش دینی است. به گونه‌ای که در زمان اسارت وقتی اسرا به شهر کوفه رسیدند حضرت زینب(س) خطاب به مردم آن دیار فرمود: «ای مردم! چشم‌های خود را از نگاه به ما بپوشانید؛ آیا از خدا و رسولش حیا نمی‌کنید که به بانوان خاندان پیامبر(ص) می‌نگرید؟» (مجلسی، بحارالانوار، جلد ۲۵ ،صفحه ۱۲۸).

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) همچنین در شهر شام با شجاعت و شدت کامل به یزید اعتراض کرد و فرمود: «ای پسر معاویه! آیا از عدالت است که زنان و کنیزان خود را در پشت پرده بنشانی ولی دختران رسول خدا(ص) را به‌صورت اسیر از مقابل این جمع بگذرانی؟! حریم حجاب زنان ما را بشکنی و نقاب از چهره آنها برداری؟» (مجلسی، بحارالانوار، ج45،ص 134).

این پژوهشگر حوزه دین، دومین شاخصه گفتمان زینبی را معرفی خاندان نبوت دانست و تصریح کرد: هنگامی که اهل‌بیت(ع) را منزل به منزل می‌بردند، مردم در حین تماشا از روی دلسوزی به اسیران، نان و خرما می‌دادند اما زینب(س) با وجود گرسنگی و تشنگی، نان و خرماها را به آنها برمی‌گرداند و می‌فرمود: «صدقه بر فرزندان رسول خدا(ص) حرام است.» (مجلسی، بحارالانوار، جلد ۴۵،صفحه ۱۳۴).

معین‌الدینی برگشت به سنت نبوی و معرفی باطل و اهل آن‌را از دیگر شاخصه‌های گفتمان زینبی برشمرد و اظهار کرد: مهم‌ترین اثر گفتمان حضرت زینب(س) برگشتن ورق به نفع اهل‌بیت(ع) بود به‌گونه‌ای ‌که هرکس از مسببین، شهادت امام حسین(ع) را به گردن دیگری انداخت. همچنین شکل‌گیری قیام‌های متعدد مانند قیام توابین از آثار این نوع گفتمان بود.

مدرس حوزه فاطمیه کرمان با بیان اینکه گفتمان زینبی در ادامه همان گفتمان حسینی است زیرا در جهت اهداف امام حسین(ع) و کامل‌کننده قیام حسینی بود، در خصوص ضرورت استفاده از گفتمان زینبی در جامعه امروز، گفت: قیام حسینی در جامعه انقلابی توسط امام خمینی(ره) و یارانش و رزمندگان دفاع مقدس صورت گرفت و امروز زمان جهاد تبیین زینبی و تربیت نسلی کارآمد است.

معین‌الدینی در پایان با بیان اینکه همه اقشار جامعه به‌ویژه بانوان برای تربیت نسلی کارآمد باید از گفتمان زینبی بهره ببرند تا مقدمات ظهور فراهم شود، اظهار کرد: شیوه عملکرد حضرت زینب(س) در برابر فاسدترین فرد جامعه الگوی متقنی است. نحوه جهاد تبیین ایشان دقیق و با بیانی صریح بود که حتی یزید بعد از خطبه‌خوانی حضرت گفت: «اینان خاندانی هستند که فصاحت و دانش و معرفت را از پیامبر(ص) به ارث برده‌اند و آن‌را با شیر مادر نوشیده‌اند.» (مجلسی، بحارالانوار، جلد ۴۵، صفحه ۱۳۷).

انتهای پیام
captcha