صیانت از بیت‌المال جزو اولویت‌های دادگستری کرمان است
کد خبر: 4209155
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸

صیانت از بیت‌المال جزو اولویت‌های دادگستری کرمان است

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان بر نظارت و پیگیری بیشتر بر پرونده‌های حقوق عامه تأکید کرد و گفت: امسال با همکاری سازمان‌های متولی از تصرف غیرقانونی اراضی ملی و منابع طبیعی کشور جلوگیری خواهد شد و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات خوبی در دادگستری استان صورت پذیرفت و کرمان در بسیاری از شاخص‌ها پیشتاز بوده است، گفت: البته نقاط ضعفی هم وجود داشت که باید با کار جهادی در جهت حل مشکلات و موانع گام برداشت.

وی کنترل و کاهش وقوع جرائم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی را از اهداف دادگستری کل استان کرمان در سال جدید برشمرد و افزود: در راستای کنترل و کاهش وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برنامه‌های مدون و کاربردی را پیش‌رو دارد.

نماینده عالی قوه قضائیه در کرمان اقدامات شورای حل اختلاف در سال گذشته را مطلوب خواند و اظهار کرد: از دیگر اهداف پیش‌روی دادگستری کل کرمان و معاونت توسعه حل‌اختلاف دادگستری استان، فصل خصومت و توسعه صلح و سازش است.

حجت‌الاسلام حمیدی بر نظارت و پیگیری بیشتر بر پرونده‌های حقوق عامه تأکید کرد و ادامه داد: شورای حفظ حقوق بیت‌المال در سال‌جاری با توجه به اهمیت پرونده‌های مربوط به محیط زیست، منابع طبیعی، توزیع عادلانه آب، هوای پاک و رفع تصرفات اراضی ملی و کشاورزی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی نظارت بر امور ثبتی و حدنگار، نظارت بر امور فرهنگی و اجتماعی، نظارت بر امور تولیدی و اقتصادی و نظارت بر امور مرتبط با دستگاه‌های اجرایی را از دیگر موضوعات حقوق عامه‌ای دانست که در سال جدید پیگیری خواهد شد.

حمیدی با بیان اینکه استان کرمان در زمینه رفع تصرف اراضی دولتی در کشور پیشتاز بوده است، تصریح کرد: امسال با همکاری سازمان‌های متولی از تصرف غیر قانونی اراضی ملی و منابع طبیعی کشور جلوگیری خواهد شد و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان وجود پرونده‌های مسن را یکی از دلایل نارضایتی مردم برشمرد و بیان کرد: در سال گذشته مقرر بود دو هزار و 300 پرونده مسن تعیین و تکلیف شود اما با تلاش همکاران قضائی و اداری موفق به کسر سه هزار و 354 پرونده شده‌ایم، که هدف تعهد شده 145 درصد رشد داشته است.

وی ارتقا کیفیت رسیدگی و اتقان آرا را از دیگر اهداف دادگستری کل استان کرمان برشمرد و اظهار کرد: در این رابطه یکی از کارهایی که در سال گذشته در عدلیه کرمان شروع شد موضوع برگزاری دادگاه‌های آنلاین بود که در ایجاد شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آرای قضائی نقش مؤثری خواهد داشت.

رئیس شورای قضایی استان کرمان افزود: امسال موضوع کاهش حجم کاری قضات و بهبود کمی پرونده‌ها از دیگر اهداف پیش رو است. همچنین افزایش سلامت اداری، سطح رضایتمندی و انگیزش کارکنان و اشخاص مرتبط و تکریم ارباب رجوع از دیگر اولویت‌های دادگستری کل استان کرمان در سال ۱۴۰۳ است. 

حمیدی بر اجرای اثربخش و سریع احکام قضایی، حفظ حقوق شهروندی و ارتقای وضعیت نظرگاه‌ها، بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها تأکید کرد و گفت: باید ضمن رصد مجرمین حرفه‌ای، کمیته ویژه‌ای برای تسریع و جلب محکومان تشکیل شود.

انتهای پیام
captcha