دهمین سوگواره «تعزیه ده‌زیار» خردادماه برگزار می‌شود
کد خبر: 4139393
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

دهمین سوگواره «تعزیه ده‌زیار» خردادماه برگزار می‌شود

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار گفت: دهمین دوره این سوگواره با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان به‌مناسبت ایام ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) از دهم خردادماه به مدت ۱۲ روز در روستای ده‌زیار برگزار می‌شود.

تعزیه

به گزارش ایکنا از کرمان، محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان در دیدار با برگزار کنندگان سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار که به‌منظور بررسی مشکلات و روند برگزاری سوگواره انجام شد، گفت: برگزاری مراسم ملی و مذهبی کاری ارزشمند در راستای ترویج معارف اسلامی و ارزش‌های الهی است و اقدام مردم ده‌زیار در برگزاری ۹ دوره سوگواره قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه انتقال پیام عاشورا از طریق هنر آیینی تعزیه‌خوانی ماندگارتر و قوی‌تر است اظهار کرد: از برگزاری سوگواره ملی تعزیه در ده‌زیار حمایت می‌کنیم. وجود فضای تخصصی تعزیه در ده‌زیار مهم است. باید مجموعه‌ای فرهنگی با محوریت تعزیه ساخته شود و با توجه به اینکه ده‌زیار در مسیر مشهد مقدس قرار دارد می‌توان از ظرفیت این مجموعه برای خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) استفاده کرد.

استاندار کرمان با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری بهتر این سوگواره از جمله رفع مشکلات جاده روستا و همچنین برگزاری پویش «نذر صندلی»، تصریح کرد: برگزاری رویدادهای ملی و مذهبی باعث توسعه منطقه‌ای خواهد شد. باید از این ظرفیت برای توسعه و آبادانی روستاها در ابعاد مختلف عمرانی و فرهنگی استفاده شود.

فداکار با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری روستای ده‌زیار نیز باید در جریان برگزاری سوگواره معرفی شوند، گفت: جریان‌سازی و تبلیغ سوگواره دهم از اقدامات مهم است که باید از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و تولید محتوا در این ارتباط استفاده و سوگواره در سطح کشور معرفی شود.

ثارالله انکوتی، دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار نیز در این جلسه بیان کرد: دهمین دوره این سوگواره با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان به‌مناسبت ایام ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) از دهم خردادماه به مدت ۱۲ روز در روستای ده‌زیار برگزار می‌شود.

وی افزود: گروه‌های تعزیه از سراسر کشور متقاضی حضور در سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار هستند. بعد از شهادت سردار سلیمانی نیز استقبال گروه‌های تعزیه برای حضور در سوگواره چندین برابر شده است.

انکوتی با بیان اینکه ده‌زیار در ایام برگزاری سوگواره میزبان علاقه‌مندان این عرصه از سراسر کشور است، افزود: در ایام برگزاری سوگواره هر شب میزبان جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر در روستا هستیم و ده‌زیار ظرفیت تبدیل شدن به مقصد گردشگری مذهبی را دارد.

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با بیان اینکه برگزاری بهتر این سوگواره نیازمند همکاری نهادهای مختلف استان است، گفت: زیرساخت‌های روستا برای برگزاری این رویداد ملی مذهبی کافی نیست و البته تلاش شده هر ساله به بهانه سوگواره بخشی از این زیرساخت‌ها فراهم شود.

انتهای پیام
captcha