سوگواره «تعزیه‌خوانی» در شرق کرمان برگزار می‌شود
کد خبر: 4138478
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

سوگواره «تعزیه‌خوانی» در شرق کرمان برگزار می‌شود

رئیس اداره ارشاد شهرستان نرماشیر از برگزاری سوگواره «تعزیه‌خوانی» در شرق استان کرمان خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این مراسم ارتقای سطح هنر تعزیه است.

تعزیه خوانی در نرماشیر

سعید ذوالفقاری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نرماشیر در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، از برگزاری سوگواره «تعزیه‌خوانی» در شرق استان خبر داد و گفت: این مراسم از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نرماشیر با همکاری بسیج هنرمندان شهرستان به مدت ۵ روز از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در مسجدحضرت قائم(عج) روستای قائم‌آباد از توابع شهرستان نرماشیر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این سوگواره با توجه به تعداد زیاد گروه‌های تعزیه‌خوان در شهرستان‌های شرقی استان کرمان به‌ویژه شهرستان نرماشیر و همچنین علاقه مردم شهرستان به این هنر دینی و آیینی طراحی شده است تا با به وجود آمدن تحرک و روحیه رقابت سبب ارتقای سطح این هنر شود.

ذوالفقاری اظهار کرد: این مراسم با محوریت شهرستان نرماشیر برگزار می‌شود زیرا مردم شهرستان از دیرباز به این هنر دینی و مذهبی علاقه داشتند و حتی در بعضی موارد جمعیتی بالغ بر ۵ هزار نفر برای دیدن مراسم تعزیه حضور پیدا می‌کردند. نسخ تعزیه قدیمی با قدمت بیش از ۱۵۰ سال که از این شهرستان به دست آمده و هم اکنون در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان نگهداری می‌شود شاهد این مدعا است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نرماشیر با بیان اینکه اختتامیه این مراسم به‌مناسبت شهادت امام صادق(ع) برگزار می‌شود، گفت: با حضور داوران کشوری تعداد ۷ گروه تعزیه‌خوان شرق استان در این سوگواره به اجرای تعزیه می‌پردازند و در پایان سه گروه منتخب معرفی خواهند شد.

انتهای پیام
captcha