جمع‌خوانی شاخص‌ترین برنامه قرآنی ماه رمضان در کرمان است
کد خبر: 4128789
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

جمع‌خوانی شاخص‌ترین برنامه قرآنی ماه رمضان در کرمان است

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان شاخص‌ترین برنامه قرآنی ماه رمضان را برگزاری جمع‌خوانی متمرکز قرآن در حسینیه ثارالله کرمان دانست و گفت: همچنین مراسم جمع‌خوانی قرآن در گلزار شهدای کرمان، بیت‌الزهرا(س)، مساجد، بقاع متبرکه و اماکن مقدس کرمان نیز برگزار می‌شود.

رضا فتحی‌زاده رئیس گروه قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان

رضا فتحی‌زاده، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تشریح برنامه‌های قرآنی کرمان به‌مناسبت ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، گفت: یکی از طرح‌هایی که در سال‌های گذشته اجرا شده و امسال نیز برگزار می‌شود تلاش برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است. این طرح با مشارکت مؤسسات قرآنی اجرا شده و براساس آن روزانه آیاتی از قرآن و سؤالاتی مرتبط برای کسانی که با مؤسسات قرآنی در ارتباط هستند ارسال شده و در پایان تعطیلات نوروز مسابقه برگزار و جوایزی اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی استان هر ساله برنامه‌های متعددی از جمله پهن کردن هفت‌سین‌های قرآنی، مسابقات قرآنی و... را به‌مناسبت نوروز برگزار می‌کنند، تصریح کرد: ۸۰ مؤسسه رسمی قرآن زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کرمان فعالیت دارند که در همه آنها محافل انس با قرآن برگزار خواهد شد.

فتحی‌زاده شاخص‌ترین برنامه قرآنی ماه رمضان را برگزاری جمع‌خوانی متمرکز قرآن در حسینیه ثارالله کرمان دانست و افزود: این مراسم هرسال با استقبال خوب مردم برگزار می‌شد اما در دوران کرونا برگزار نشده و سال گذشته نیز با جمعیت کمی برگزار شد. اما امسال با حضور پررنگ مؤسسات قرآنی و مردم برگزار می‌شود و همزمان از سیمای مرکز کرمان نیز به‌صورت مستقیم پخش خواهد شد. همچنین مراسم جمع‌خوانی قرآن در گلزار شهدای کرمان، بیت‌الزهرا(س)، مساجد، بقاع متبرکه و اماکن مقدس کرمان نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت ۲۰ قاری کرمانی برای برگزاری مراسم جمع‌خوانی قرآن در ماه رمضان، اظهار کرد: در هر روز ۴ قاری قرائت قرآن را انجام می‌دهند. این قاریان حتماً باید مورد تأیید شورای عالی قرآن صدا و سیما باشند تا قرائت آنها از شبکه ملی و استانی پخش شود.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با بیان اینکه ستادی برای بزرگداشت ماه رمضان و برنامه‌های قرآنی در کرمان تشکیل شده، گفت: تمامی مؤسسات قرآنی در برگزاری مراسم جمع‌خوانی قرآن مشارکت دارند. همچنین با توجه به برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه قرآن متفاوت از سال‌های گذشته، تلاش داریم تا پایان ماه رمضان نمایشگاه قرآن به‌صورت محله محور برگزار شود.

وی از مشارکت مؤسسات قرآنی برای برگزاری محافل خانگی قرآن خبر داد و افزود: گاهی مجالس خانگی قرآن به سویی می‌رود که خروجی مناسبی ندارد لذا برای بهره‌مندی بیشتر، تلاش داریم با همکاری مؤسسات قرآن و عترت استان این جلسات از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد.

فتحی‌زاده سرکشی به خانه‌های بی‌بضاعت و قرائت قرآن در آنها را از دیگر برنامه‌های قرآنی به‌مناسبت ماه مبارک رمضان برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر در یکی از محلات کرمان ۴۰ خانواده بی‌بضاعت شناسایی شده است که با شروع ماه مبارک رمضان مؤسسات قرآنی به این خانه‌ها رفته و با برگزاری محافل قرآنی و سفره افطاری برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند. این طرح به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در خانواده به برکت تلاوت قرآن انجام می‌شود.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان به برنامه‌های شب‌های قدر نیز اشاره کرد و گفت: جلسات قرآنی خاصی در شب‌های قدر برگزار نمی‌شود و با همکاری مؤسسات قرآنی، قاریان و گروه‌های تواشیح در مساجد حضور یافته و برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha