حجتالاسلام علی عارفی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتوگو با ایکنا از استان ضمن تبریک عید مبعث بیان کرد: عید مبعث عید زنده شدن انسانیت، رفع تبعیض نژادی و جنسی در عالم بشریت بود. بشریت از ادیان انحرافی و تحریف شده و از قدرتها و امپراتوریهایی که تبعیض سرلوحه کار آنها بود رنج میبردند. تبعیض طبقاتی، شغلی، جنسیتی و همه نوع این تبعیضها تیغه داغی بر پیکره انسانها بود و انسان منتظر یک حادثه بزرگ و یک نجات دهنده بزرگ بود.
وی با اشاره جایگاه پایین زنان و تبعیض نژادی بسیاری که پیش از اسلام وجود داشت، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) بهعنوان نجات بخش آمد. این پیامبر در کنار مسجد الحرام و کعبه شریف فریاد برابری برآورد و بیان کرد در مکتب اسلام هیچ فرقی بین انسانها نیست. شاید آن روز خیلیها این پیام را جدی نگرفتند اما به زودی دیدند که پیامبر این پیامها را که از جانب خداوند است بازگو میکند و میگوید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ».
حجتالاسلام عارفی با بیان اینکه زمانی که پیامبر فریاد برابری سرداد بسیاری از کسانی که بشریت را در دام ذلت کشیده بودند با خود گفتند این پیامبر شاید مانند پیامبران دروغین میباشد که فقط شعار میدهد، افزود: پیامبر(ص) در اولین فرصت سخنگوی خود را بلال حبشی قرار داد تا به بشریت آن زمان بگوید این پیامبر اهل عمل است و بزرگترین مقام آن زمان یعنی سخنگویی پیامبر(ص) به دست یک سیاه پوست سپرده شد.
وی تصریح کرد: اسلام آمد تا انسانیت را به انسان بازگرداند. اسلام مقام و شرافت را بر علم، تقوا و رستگاری بنا نهاد به گونهای که در اولین پیام و آیاتی که بر پیامبر نازل شد بر علم، قلم و انسان تأکید شده است. روند رشد انسان و جنین شناسی که یکی از پیچیدهترین مخلوقات خداوند است در نخستین آیات بر پیامبر نازل میشود تا بگوید در این زمان پیامبر باید از علم و معرفت سخن بگوید نه از خرافه و دینهای انحرافی که انسانیت را به گمراهی کشاندهاند.
حجتالاسلام عارفی گفت: خداوند ابتدا به پیامبر گفت «اقْرَأْ: بخوان» و خواندن مقدمه علم است. در یک سوره(سوره علق) چندین بار از علم و قلم سخن به میان آمده در حالی که پیامبر خواندن و نوشتن را نیاموخته بود. در واقع بعثت پیامبر(ص) جامعه انسانی را متحول کرد و نگاه بشر به انسان نگاهی ماورایی، بالا و انسانی شد به گونهای که باید گفت همه بشریت، ادیان و اقوام مدیون پیامبر اسلام(ص) و دین اسلام هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که مهمترین پیام بعثت برای مسلمانان و انسانها چه بود، گفت: مهمترین پیام ارزش انسان است. انسان به جایگاه ارزشی و انسانی خود بازگشت و حتی یک سوره نیز به نام انسان نامگذاری شده است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: امروز بشریت از پیامدهای عید مبعث بهصورت آگاهانه و غیر آگاهانه بهرهمند شده است. اگر امروز یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان، بودائیسمها و حتی تمام بیدینها تفکر کرده و حوزه شناختی خود را بازیابی کنند متوجه میشوند آنچه که امروز بشریت دارد از آموزههای دین اسلام است.
وی تأکید کرد: اسلام مؤثر بوده و تأثیر خود را گذاشته است اگرچه گروهی غیر مسلمان بودند اما آموزههای اسلامی آنها را تربیت کرد. از طریق آموزههای اسلامی بود که بشریت آگاه به حقوق انسان شدند. امروز افراد زیادی از حقوق انسان سخن میگویند که این اندیشه و تفکر برگرفته از اسلام است. در مسیحیت و یهودیت و دیگر ادیان پیش از اسلام موضوع انسان مطرح نبود. جایگاه زن به حدی پایین بود که او را به معبد راه نمیدادند و حتی جایگاه انسان به حدی در اندیشهها پایین بود که سر انسان را برای تبرک در معابد میبریدند.
حجتالاسلام عارفی با بیان اینکه تمام بشریت تربیت شده قرآن است چه این امر را بداند و چه نداند، ادامه داد: البته علمای اسلام و دانشمندان اسلامی در معرفی هدف قرآن و تأثیری که آموزههای قرآن و اسلام بر اندیشه بشر داشته است کوتاهی کردند. آنها بر این موضوع که اگر امروز صحبت از انسانیت و حقوق او میشود برگرفته از قرآن است کار نکردهاند. امروز بسیاری در مورد حقوق انسان صحبت میکنند اما نمیدانند که ریشه این اندیشه مربوط به کجاست. باید بدانم که ریشه تمام این پیشرفتها قرآن است و قبل از قرآن چنین دیدگاهی در مورد انسانیت وجود نداشت. البته در زمان پیامبران گذشته نیز به این موضوع توجه شده که پس از آن به دلیل تحریف ادیان، جایگاه انسان کاهش پیدا میکند. اسلام انسانیت را احیا کرد و تا امروز بشر مدیون دین اسلام است و دلیل آن این است که اگرچه بعضی از مسلمانان منحرف شدند اما قرآن تحریف نشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پیاده سازی اخلاق نبوی و ایجاد جامعه اسلامی گفت: امروزه با اینکه در حوزه فلسفه اخلاق و آموزههای اخلاقی و دینی در اسلام چیزی کم نداریم و قوانین و مقررات اخلاقی کامل است اما در مرحله عمل جامعه ما خیلی خود را همگام با اخلاق نبوی نکرده است. اخلاق نبوی امروز بسیار کم است و باید بیشتر از این باشد. لذا باید گفت اسلام برای اینکه انسان را به اوج معرفت برساند کامل است و در حوزه فکر، اندیشه، مکتوبات و در حوزه فلسفه اخلاق و علم اخلاق چیزی کم ندارد اما در حوزه عمل و در حوزه اجتماع کمرنگ است.
حجتالاسلام عارفی بیان کرد: علمای اسلام اعم از دانشمندان و روحانیون در این حوزه موفق نبودند و نتوانستند آن گونه که باید جامعه مدنی پیغمبر را تشکیل دهند. پیامبر(ص) این جامعه مدنی را در ۱۰ سال، امام علی(ع) در ۴ سال و امام حسن(ع) در حدود ۸ ماه تشکیل داد اما متأسفانه پس از آن دیگر چنین جامعهای تشکیل نشد. البته مدت کوتاهی در زمان آلبویه و همچنین به برکت جمهوری اسلامی ایران اصطلاحاتی در جامعه به وجود آمد اما نتوانستیم جامعه مدنی پیامر(ص) یعنی آن جامعه اسلامی که پیامبر(ص) در مدینةالنبی به اجرا درآورد را جامع عمل بپوشانیم.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر لزوم بازنگری در رفتارهای فردی و اجتماعی برای پیروی از سیره پیامبر(ص) تأکید کرد و گفت: در همه زمینههای علم اخلاق در حوزه رفتار، گفتار و اندیشه نیازمند بازنگری هستیم. البته باید گفت که مبانی اندیشه کاملاً موجود است اما اندیشه ما درست نیست و تحت تأثیر فرهنگهای غیر الهی قرار گرفته است لذا اندیشه ما اندیشه اخلاق دینی نیست.
وی با بیان اینکه موفق نشدیم افراد زیادی همچون سلمان و ابوذر را تربیت کنیم و بسازیم، اظهار کرد: البته نمیگویم که کاملاً ناتوان بودهایم و ساخت چنین شخصیتهایی نشدنی است؛ شخصیتهایی همچون امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، حاج قاسم، ابومهدی المهندس، شهید یوسفالهی، حاج یونس زنگیآبادی، حاج مهدی طیاری، سید کمال قریشی و... از دستاوردهای فرهنگ دینی و اخلاق اسلامیاند اما بسیار کم هستند.
حجتالاسلام عارفی در پاسخ به این سؤال که ضرورت پیامبر شناسی برای انتقال مفاهیم دینی، اخلاقی و رسالت اسلام چه میزان اهمیت دارد، گفت: این ضرورت به اندازه ضرورت ارزش انسان و بقای انسان است. زیرا کسی که با فرهنگ دینی نبوی آشنا نشود حتی بقای زیستی او نیز مورد تهدید قرار دارد. همانطور که در دنیای غرب نیز امروز در حال اتفاق افتادن است و موضوعاتی مانند سقط جنین، ازدواج سفید، تولید سلاحهای هستهای و... نشان میدهد که بشریت با چنین فرهنگی روزی از بین خواهد رفت زیرا اخلاق دینی در چنین فرهنگی نیست.
وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم بشریت را انقراض چه انقراض اندیشههای فکری، تکاملی و اخلاقی و چه انقراض زیستی و جسمی حفظ کنیم باید به آموزههای انبیای الهی و پیامبر اسلام که جامع همه پیامبران است برگردیم لذا شناخت پیامبر اسلام(ص) اهمیت ویژهای دارد. البته بشریت نیز کم و بیش به دنبال این واقعیت است و دانشمندان جهان بهصورت اندک اندک به این ضرورت فکر میکنند که اگر به دنبال مصلح اصلی نباشد جامعه بشریت در خطر جدی قرار میگیرد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سؤال که بعد از شناخت پیامبر(ص) چه مقدار ضرورت دارد تا به تمام سیرت ایشان عمل شود، گفت: اسلام یک کیس و یک جورچین کامل است که باید همه خانههای آن در کنار هم باشند تا نبوغ آن مشخص شود و نیاز انسان را رفع کند. مشکل ما تا امروز این بوده است که میخواستیم به بخشی از اسلام عمل کنیم و به بخشی از آن عمل نکردیم درحالی که اینها نمیتوانستند از هم تفکیک شوند به همین دلیل بعضی از اسلام زده شده و اسلام گریز شدهاند.
وی با تأکید بر اجرای تمام دستورات اسلامی به نمونهای از اجرای ناقص این دستورات اشاره کرد و گفت: حکم اسلامی برای دزدی قطع کردن دست دزد است. اسلام میگوید که دست دزد باید قطع شود؛ اسلام وقتی چنین حکمی میدهد پیش از آن توصیههایی را برای بشریت داشته است مانند پرداخت زکات، خمس، کمک به همسایه، فقرا و... که اگر به تمام این توصیهها عمل شود انسانی تربیت میشود که اصلاً به فکر دزدی نیست و دست کسی قطع خواهد شد که دست تجاوز است نه دست نیاز؛ اما اگر به این توصیهها عمل نکرده و تنها دست دزد را قطع کنیم قطعاً اثر منفی خواهد گذاشت. لذا باید گفت که تمام این کیس و پازل اسلام باید در کنار هم باشد اگر به بخشی از اسلام عمل شود به بخشی عمل شود زیبایی خود را از دست میدهد.
انتهای پیام