ترویج سیره اهل‌بیت؛ مهمترین رویکرد سردار سلیمانی در «بیت‌الزهرا(س)»
کد خبر: 4104856
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

ترویج سیره اهل‌بیت؛ مهمترین رویکرد سردار سلیمانی در «بیت‌الزهرا(س)»

مسئول اجرایی حسینیه بیت الزهرا(س) كرمان گفت: مهمترین رویکرد سردار سلیمانی در برگزاری مراسم بیت‌الزهرا علاوه‌ بر یاد اهل‌بیت‌(ع)، تبیین و ترویج فرهنگ آنها بود. ایشان معتقد بودند مجالس مذهبی علاوه‌ بر اینکه باید روح محبت و مؤدت نسبت به اهل‌بیت(ع) را زنده نگه دارد باید محلی برای ترویج سیره اهل‌بیت و معرفت آنها باشد.

مهدی صدفی مدیر بیت الزهرا کرمان

مهدی صدفی، مسئول اجرایی حسینیه بیت الزهرا(س) كرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان ضمن بیان خاطراتی از برپایی مجالس عزای بانوی دو عالم در زمان حیات سردار سلیمانی در این مکان به تشریح برنامه‌های ایام فاطمیه در موقوفه سردار سلیمانی پرداخت.

وی با اشاره به ارادت سردار سلیمانی به اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت زهرا(س) در دوران دفاع مقدس، گفت: پس از دوران دفاع مقدس این عشق در قلب سردار همواره وجود داشت به همین دلیل در ایام فاطمیه مجالس عزاداری را در منزل خود برپا می‌کرد به طوری‌که در سال‌های ابتدایی یک روز از ایام جلسه بود اما در دهه ۷۰ به مدت سه شب مجلس عزاداری حضرت برپا می‌شد.

وی با بیان اینکه از دهه ۸۰ مجالس عزاداری در محل فعلی بیت‌الزهرا(س) به مدت ۵ روز در فاطمیه دوم برگزار می‌شد، افزود: بیت‌الزهرا در ابتدا منزل شخصی سردار سلیمانی بود که ایشان در دهه ۹۰ بخش‌هایی به آن افزود و آن‌را با نام بیت‌الزهرا وقف حضرت زهرا(س) کرد.

مدیر بیت‌الزهرا کرمان ادامه داد: مجالس عزاداری بانوی دو عالم در بیت‌الزهرا با حضور سردار برگزار می‌شد و بسیار کم پیش می‌آمد که ایشان در این مراسم حضور نداشته باشد. حاج قاسم در تمام مجالسی که در ایام فاطمیه برگزار می‌شد همیشه مقابل درب می‌ایستاد و به عزاداران خیر مقدم می‌گفت. او صرفاً بانی برگزاری مراسم نبود بلکه یک هیئتی به تمام معنا بود که به نکات برپایی یک مراسم معنوی شایسته، اطلاع کامل داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به رویکرد برگزاری برنامه‌های متعدد در بیت‌الزهرا در زمان حیات و بعد از شهادت سردار سلیمانی پرداخت و گفت: مهمترین رویکرد سردار سلیمانی در برگزاری مراسم بیت‌الزهرا علاوه‌ بر یاد اهل‌بیت‌(ع)، تبیین و ترویج فرهنگ آنها بود. حاج قاسم اعتقاد داشت مجالس مذهبی علاوه‌ بر اینکه باید روح محبت و مؤدت نسبت به اهل‌بیت(ع) را زنده نگه دارد باید محلی برای ترویج سیره اهل‌بیت و معرفت نسبت به آنها باشد.

مسئول اجرایی بیت‌الزهرا(س) به وصیت‌نامه سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: در وصیت‌نامه سردار و در وقف‌نامه بیت‌الزهرا(س) ذکر شده که این موقوفه به‌عنوان پایگاهی دینی، مذهبی و فرهنگی در راستای ترویج معارف دینی و الهی، فرهنگ اهل‌بیت(ع) و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه مورد استفاده قرار گیرد. لذا بعد شهادت حاج قاسم این رویکرد همچنان حفظ شده است.

صدفی با بیان اینکه در زمان حیات حاج قاسم عزاداری ایام فاطمیه در بیت‌الزهرا ۵ شب برگزار می‌شد، گفت: از سال گذشته به دلیل تقارنی که این ایام با هفته مقاومت داشت تعداد برنامه‌ها افزایش یافت و برپایی مجالس عزای حضرت زهرا(س) در بیت‌الزهرا پس از شهادت سردار سلیمانی به ۲۲ شب افزایش یافت.

وی در پایان در خصوص برنامه‌های ایام فاطمیه در بیت‌الزهرا گفت: این برنامه‌ها از چهارشنبه ۱۶ آذرماه آغاز می‌شود. در این مدت هر شب یک هیئت مجلس عزاداری را برپا می‌کنند. همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی، روایتگری، برپایی نمایشگاه عکس و... از جمله برنامه‌های جانبی خواهد بود.

یادآور می‌شود، بیت‌الزهرا(س) موقوفه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان و محل عزاداری اهل‌بیت(ع) است. این مکان محلی برای حضور ایشان در جلسات عزاداری ایام فاطمیه بود. پس از شهادت سردار سلیمانی و مطابق با وصیت ایشان این مجالس همچنان در بیت‌الزهرا برپا می‌شود.

انتهای پیام
captcha