راه‌های جلب رحمت الهی از منظر قرآن
کد خبر: 3997566
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
حافظ کل قرآن کریم تشریح کرد؛

راه‌های جلب رحمت الهی از منظر قرآن

وجیهه ابراهیم‌زاده، حافظ کل قرآن‌کریم با بیان اینکه خداوند ارحم‌الراحمین است و در مقابل هر آیه‌ای که در مورد غضب الهی نازل شده آیه‌ای از رحمت و مهربانی خداوند در قرآن وجود دارد، گفت: تلاوت قرآن آثار دنیوی و اخروی در زندگی فرد به دنبال دارد.

وجیهه ابراهیم‌زاده، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، به بیان راه‌های جلب رحمت الهی پرداخت و گفت: رحمت الهی یکی از صفات جلاله خداوند و دارای معانی مختلفی است و از منظر قرآن رحمت خداوند یعنی بخشیدن و رساندن خیر و آنچه که از طرف خداوند به انسان بخشیده شود.

ابراهیم‌زاده دین اسلام را یکی از رحمت‌های الهی دانست و گفت: وقتی که خداوند کامل‌ترین دین را به یک امت می‌دهد یعنی رحمت خداوند شامل حال آن امت شده است. همچنین کتاب قرآن که کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب برای هدایت بشر است، رحمتی بزرگ از طرف خداوند است.

وی در پاسخ به این سؤال که در قرآن تا چه اندازه به رحمت الهی توجه شده است؟ بیان کرد: رحمت خداوند در جاهای مختلفی از این کتاب الهی مطرح شده است برای نمونه در آیه « يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا: تا بر شما از آسمان باران پی در پی و با برکت فرستد» خداوند باران را یکی از رحمت‌های الهی عنوان کرده است.

ابراهیم‌زاده ادامه داد: علاوه بر آیات متعدد قرآن که به رحمت خداوند اشاره دارند، قرآن 114 سوره دارد و به جز سوره توبه همه سوره‌ها با «بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِيمِ» آغاز می‌شوند و در آیه 62 سوره نمل نیز که در ارتباط با نامه حضرت سلیمان به بلقیس است «بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِيمِ» دوباره تکرار شده و این تأکیدی بر رحمت و مهربانی خداوند است.

این حافظ قرآن در پاسخ به این سؤال که رحمت خداوند شامل چه کسانی می‌شود؟ بیان کرد: همانطور که در آیه 156سوره اعراف خداوند می‌فرمایند: «... وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ... : رحمت من همه موجودات را فرا گرفته...» رحمت خداوند شامل حال همه‌ موجودات می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند اگر بخواهد رحمتی را به کسی عنایت کند یا رحمت را از فردی بگیرد، هیچکس نمی‌تواند مانع شود، افزود: رحمت خداوند به حدی گسترده است که حتی در آخرت نیز شامل حال بندگان می‌شود و در روایت‌های مختلف آمده است که در روز قیامت ابلیس نیز به رحمت خداوند طمع دارد.

ابراهیم‌زاده ادامه داد: براساس آیات قرآن کافران، مشرکان، منافقان، متکبران و ستمگران تنها گروهی هستند که از رحمت خداوند به دورند و رحمت خداوند شامل حال این گروه نمی‌شود. همچنین گروهی که در برابر نعمت‌های خداوند ناسپاس هستند تا زمانی که توبه نکنند از رحمت الهی بی‌بهره‌اند.

وی یکی از راه‌های جلب رحمت الهی را انس با قرآن دانست و گفت: ما باید با قرآن انس بگیریم و قرآن را در برنامه روزانه خود قرار دهیم. حتی اگر بتوان یک آیه از قرآن را به‌صورت روزانه تلاوت کرد و یا حتی به قرآن نگاه کرد آثار دنیوی و اخروی آن را در زندگی خود مشاهده کنیم.

این حافظ قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا رحمت خداوند شامل در گذشتگان هم می‌شود؟ گفت: همانطور که خداوند در سوره قیامت می‌فرمایند: «يُنَبَّؤُاْ ٱلإِنسانُ يَومَئِذِ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ: آن روز است كه انسان را به اعمالى كه از ديرباز يا پس از آن انجام داده آگاه مى‌كنند» اگر فرد در دوران زندگی خود کارهای خیری انجام دهد مثل ساخت یک مدرسه وغیره، آثار آن در آخرت هم ادامه دارد و این رحمت خداوند است که برای انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در پایان ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه خداوند بسیار ارحم الراحمین است و هر آیه‌ای از قرآن که در مورد غضب الهی است در مقابل آن آیه‌ای از رحمت و مهربانی خداوند وجود دارد، تأکید کرد: ما باید به رحمت خداوند امید داشته باشیم و با گناه کردن از بخشش خداوند ناامید نشویم بلکه باید خوف از این داشته باشیم که گناه را تکرار نکنیم.

انتهای پیام
captcha