مولا علی(ع)؛ دروازه‌ شهر دانش
کد خبر: 3968943
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

مولا علی(ع)؛ دروازه‌ شهر دانش

امام علی(ع) ویژگی‌های بسیاری داشتند که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به دانش بسیار ایشان اشاره کرد ؛ همچنین پیامبر اکرم(ص) همواره بر این امر تأکید داشتند.

از مقامات والای حضرت امیر المؤمنین(ع) این است که پیامبر اکرم(ص) ایشان را «دروازه شهردانش» نامیده است. این سخن به صورت‌های مختلف نقل شده است و دانشمندان شیعه و محدثان سنی آن را در کتاب‌های خود آورده‌اند.

حضرت امام حسن مجتبی (ع) فرمود: « هان ای مردم، من از جدم رسول خدا شنیدم که می‌فرمود: «من شهر دانش‌ام و علی دروازه‌ آن است و آیا کسی جز از دروازه، داخل شهر می‌شود؟.»

جابربن‌عبدالله انصاری نقل می‌کند: پیامبر خدا را دیدم در حالی که دست علی را گرفته بود و می‌فرمود: «من شهر دانش‌ام و علی دروازه آن است. پس هر کس هوای داشتن حکمت در سر دارد، باید از دروازه‌پ دانش داخل شود.»

حضرت امام رضا(ع) به واسطه‌ی پدران بزرگوار خویش و به نقل از جابربن‌عبدالله انصاری می‌فرمایند: رسول خدا فرمود: «من گنجینه دانش و علی کلید آن است. و کسی که گنجینه می‌خواهد باید به سراغ کلید برود.»

ابن عباس می‌گوید: پیامبر خدا فرمود: «ای علی من شهر حکمت‌ام، و تو دروازه‌ی آن می‌باشی و هرگز کسی جز از دروازه شهر به آن در نمی‌آید.»

مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر راویان و اسناد این حدیث شریف را از اهل سنت به تفصیل بیان کرده‌اند.

منبع: کتاب تفسیر امیرالمؤمنین تألیف نادر فضلی

انتهای پیام
captcha