«عبدالكريم ناجی»، كارشناس قرآنی سپاه ثارالله در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان گفت: در حديثی از رسول خدا(ص)آمده است، صدقه پيش از آنكه در دست نيازمند قرار گيرد به دست خدا میرسد، از اين آيه روشن میشود كه گيرنده واقعی صدقه، خداوند است.
وی افزود: صدقه دهنده، خود را مستقيم در پيشگاه خدا احساس میكند به اين ترتيب ارتباط فكری و روحی با خداوند برقرار میكند، همچنين صدقه دهنده با تواضع صدقه را میپردازد، زيرا گويی شخص نيازمند بر وی منت گذارده آن كمك را از او میپذيرد، بنابراين صدقه از اين بابت روح انسان را جلا بخشيده و پاك میكند و از سوی ديگر، رفتار وی را متعالی و خداپسند میسازد.
اين كارشناس قرآنی تصريح كرد: در جايی ديگر خداوند میفرمايد، و هر چيزی را در راه او انفاق كنيد، جای آن را پر میكند و او بهترين روزی دهندگان است، همچنين پيامبر(ص)میفرمايد، كسی كه يقين به عوض كند در انفاق كردن سخاوتمند خواهد بود.
ناجی اظهار كرد: فرد صدقه دهنده از نظر فكری به اين مرحله از معرفت میرسد كه میفهمد اختيار روزی انسان در دست خداوند است، اوست كه روزی را كم يا زياد میكند، بنابراين خداوند خود بخشش عوض را بر عهده گرفته است به اين خاطر انفاق فنا محسوب نمیشود، بلكه بقا دارد، آن هم بقايی كه همراه فزونی است از اين رو صدقه سبب توجه شخص به خدا میشود.
وی بيان كرد: همين فكر به وجود آمده در فرد، به نوبه خود سبب كار و فعاليت او میشود به اين علت كه به قدرت خداوند ايمان دارد و میداند كه اگر حركت كند، خداوند نيز به مال او بركت خواهد بخشيد، البته طبق فرمايش امام صادق(ع) اين ضمانت از طرف خداوند به شرطی است كه انسان از مال حلال صدقه دهد نه از مال حرام يا شبه ناك آن را پرداخت كند.
اين كارشناس قرآنی در پايان خاطرنشان كرد: خداوند در آيه 29 سوره فاطر میفرمايد، و از آنچه به انسانها روزی دادهايم، پنهان و آشكارا انفاق میكنند، تجارت پر سودی را اميد دارند كه نابودی و كساد در آن نيست، از اين آيه نيز استفاده میشود كه از يك سو صدقه مخفيانه، سبب كامل شدن اخلاص فرد میشود و از سويی ديگر صدقه آشكار نيز سبب تشويق ديگران به انجام كار خير و باعث تعظيم شعائر الهی در جامعه میشود، بنابراين صدقه هم ارتباط انسان را با خدا بيشتر میكند و هم ارتباط مثبت با افرا جامعه را برقرار میسازد.