حجتالاسلام و المسلمين «اسحاق حيدريان»، امام جماعت مسجد سيدالشهدا(ع) خيابان مديريت كرمان، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان گفت: آيات شريفه 183 تا 186 و آيه 187 از سوره بقره در مورد روزه و ماه رمضان است.
وی افزود: خداوند در آيه183 سوره بقره چند نكته را بيان میكند، نخست اينكه میفرمايد، روزه فقط برای شما نيست بلكه بر گذشتگان نيز واجب بوده است و دوم اينكه قرآن يكی از فلسفههای مهم روزه را تقوی معرفی میكند.
حجتالاسلام حيدريان تصريح كرد: در روايات نيز آثار متعددی در مورد روزه بيان شده است از جمله، قرب الهی و تقرب به خداوند، پروردگار عالميان در حديث قدسی میفرمايد، روزه برای من است و من پاداش روزه دار را میدهم.
امام جماعت مسجد سيد الشهدا(ع) بيان كرد: روزه در بعد تربيتی انسان، باعث ايجاد و تقويت اراده میشود و در همين رابطه امام صادق(ع) میفرمايند، «فان الله عزوجل يقول و استعينوا بالصبر يعنی الصيام»، يعنی همانا خداوند كه میفرمايند از صبر كمك بگيريد معنی و منظور از صبر، روزه است.
وی در رابطه با آثار اجتماعی روزه نيز يادآوری كرد: روزه سبب ايجاد روح همدردی با مستمندان میشود، لذا پيامبر اسلام(ص)فرمودند، «شهر رمضان هو شهر مواسات»، يعنی ماه رمضان ماه همدردی است.
اين روحانی با اشاره به سخن گرانبهای امام باقر(ع) گفت: ايشان میفرمايند،خداوند روزه را واجب كرد تا ثروتمندان درد گرسنگی را بفهمند.
حجت الاسلام حيدريان ضمن اشاره به بعد بهداشتی روزه تأكيد كرد: حضرت محمد(ص) میفرمايند، روزه بگيريد تا سالم و تندرست شويد.
وی بيان كرد: روزه علاوه بر مؤثر بودن در سلامت جسم بر سلامت روح نيز تأثير بسزايی دارد، حضرت زهرا(س)فرمودهاند، روزه دار اگر زبان، گوش، چشم و اعضای بدنش را نگه ندارد با اين روزهاش میخواهد چه كند؟
امام جماعت مسجد سيدالشهدا(ع) تأكيد كرد: به بعد عرفانی روزه میتوان با شناخت ارزش نعمتهای الهی پی برد و تنها انسان قدر نعمتهايی چون آب و غذاهای رنگين را كه خداوند به عنوان يكی از هزاران هزار نعمت در اختيارش قرار داده است را به خوبی درك میكند.
حجت الاسلام حيدريان افزود: انسان به واسطه روزه، ملزم به رعايت نظم میشود و همچنين روحيه سازندگی در او تقويت میشود.
وی يادآوری كرد: حضرت علی(ع) میفرمايند، شما را به پرهيزكاری و نظم سفارش میكنم، لذا نظم جايگاه عظيمی در موفقيت انسان دارد و روزه با مشخص بودن نقطه سحر و افطار و لازم بودن دقت به اين دو زمان عملاً نظم را آموزش میدهد.
اين روحانی بعد تكاملی روزه را در ايجاد وحدت دانست و تأكيد كرد: در 5 آيه قرآن از جمله آيه 103سوره آل عمران خداوند امر به وحدت میكند، در نهج البلاغه نيز امير مؤمنان(ع) در 12 خطبه سفارش به امر به وحدت و اتحاد میشود.
وی ادامه داد: عالی ترين و مهمترين عامل وحدت نيز ماه رمضان است كه سفره مهمانی واحدی برای همه پهن میشود.
امام جماعت مسجد سيدالشهدا(ع)خيابان مديريت اظهار كرد: همچنين روزه باعث افزايش اخلاص در عمل انسان میشود، حضرت زهرا(س) در خطبه معروفی اشاره به بعد عبادی روزه دارد كه میفرمايند، «و الصوم تثبيتاً للاخلاص»، يعنی روزه باعث افزايش خلوص میشود.