کد خبر: 1809722
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۹

اجرای عدالت اصلی‌ترين بارزه حكومت صالحان است

گروه انديشه و علم: عدالت و اجرای آن در همه سطوح از اصلی‌ترين بارزه حكومت صالحان است، چرا كه امروز بشر تشنه عدالت است.

حجت الاسلام و المسلمين «مهدی عربپور»، رئيس سازمان تبليغات اسلامی و امام جمعه موقت كرمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران ( ايكنا) شعبه كرمان، با اشاره به جامعه ايده‌آل قرآن كه توسط حضرت مهدی(عج) بنا می‌شود گفت: در تعريف قرآن مجيد، جامعه ايده‌ال برای صالحان خواهد شد كه در رأس اين جامعه ايده‌آل، شخصيتی چون حضرت وليعصر(عج) وجود دارد.
وی افزود: بر اساس ويژگی‌هايی كه در آن حكومت مورد اشاره قرار دارد، عدالت و اجرای آن در همه سطوح است كه اين اصلی‌ترين بارزه حكومت صالحان است و اگر به معنای واقعی در همه زمينه‌های جامعه ايده‌آل پياده شود باعث می‌شود ساير امور نيز در مسير صحيح قرار داده شود و لذا ويژگی‌های ديگری كه مد نظر برای اين جامعه خواهد بود تحت عنوان توسعه عدالت معرفی می‌شود، در آن حكومت انسان‌ها با هم نزاعی ندارند، امنيت به طور كامل بر قرار است و فقيری وجود ندارد و همه اينها در راستای توسعه و اجرای عدالت محقق خواهد شد.
امام جمعه موقت كرمان درباره چگونگی گام برداشتن در راستای اين تحقق افزود: برای تحقق اين جامعه بايد ابتدا تبيين امر مهدويت و توسعه فرهنگ مهدوی و بيان دستاوردهای حكومت جهانی كه تعريف عدالت و جايگاه آن، ايجاد گفتمان‌هايی در راستای معرفی بی عدالتی‌ها و ظلم‌ها در جامعه، بيان شرايط و ويژگی‌های ياران امام زمان است كه بايد تشريح شود كه افراد در سايه خودسازی خود را به آن جامعه و صالحان نزديك كنند.
وی بيان كرد: به يك معنا برای تحقق جامعه ايده ال قرآنی زير پرچم امام زمان بايد شرايط را هم از نظر بالا بردن فرهنگ مردم و هم ايجاد تشنگی برای پذيرش اين حكومت و هم ايجاد شرايط برای تحقق حكومت مهدوی فراهم شود و اين همان است كه يك منتظر واقعی بايد انجام دهد، همچنين انتظار بر اين معناست كه بالاترين عبادت می‌شود، همان گونه كه پيامبر(ص) فرمودند، بالاترين عبادت امت من انتظار فرج است.
حجت الاسلام عربپور در مورد بر پايی جشن‌های مهدويت مرتبط با معيارهای قرآنی مهدويت بيان كرد: بی شك جشن‌های نيمه شعبان در راستای ترويج فرهنگ مهدويت و ايجاد زمينه برای تشنگی بيشتر مردم مفيد است گرچه اين جشن‌ها به لحاظ بعضی بی‌دقتی‌ها دچار آسيب‌هايی شده است و در راستای اين رسالت موفق نبوده اما می‌توان گفت بسياری از مراسم و برنامه‌ها در راستای رسالت منتظران، موجب شناخت فرهنگ مهدويت می‌شود كه كار ساز بوده است از اين رو بايد مجريان برپايی جشن‌ها رسالت خود را در بهره گيری لازم از اين مراسم به خوبی انجام داده و از حواشی كه بهانه به دشمنان می‌دهد پرهيز شود.
وی درباره تفاوت پردازش فرهنگ مهدويت و زمينه‌های ظهور پيش و پس از انقلاب اسلامی اظهار كرد: بی شك قبل از انقلاب به لحاظ شرايط حاكم بر مملكت و اينكه بسياری از امور جاری در دست كسانی بود كه به امام عصر معتقد نبوده و يا سعی در ترويج فرهنگ مخالفين مهدويت می‌كردند، شرايط برای پردازش مهدويت مساعد نبود، گرچه در آن روز انسان‌های مؤمنی بودند كه علی رغم همه مزاحمت‌ها و ممانعت‌ها وظيفه خود را انجام می‌دادند، امام پس از پيروزی انقلاب اسلامی و ايجاد جمهوری اسلامی قضيه كاملا برعكس شد و مسئولان نظام و مديران وظيفه خود را در راستای سربازی امام زمان انجام می‌دهند و اگر كوتاهی‌هايی از سوی دستگاه‌های فرهنگی وجود دارد به خاطر محدوديت‌های مادی و امكاناتی بوده است اما شرايط صد در صد مساعد بوده و است.
رئيس سازمان تبليغات اسلامی استان كرمان، در ادامه راهكارهای ترسيم جامعه منتظر واقعی را اينگونه تصريح كرد: انتظار را اگر در معنای واقعی ايجاد آمادگی و پديد آوردن شرايط لازم برای ظهور معنا كنيم آن گونه كه يك منتظر قدوم ميهمان عالی قدری را منظر است، اين انتظار زمينه تلاش، رشد و فعاليت بيشتر را فراهم می‌كند، اگر انتظار را به معنای سكون و ركود و عدم فعاليت برای فراهم شدن زمينه فساد بيشتر كه اين فساد مقدمه‌ای برای ظهور شود معنا كنيم، برداشتی ناصحيح خواهد بود كه موجب ركود و سكون می‌شود، اما برای ترسيم انتظار واقعی بايد همه كسانی كه در تنوير افكار عمومی نقش دارند چون رسانه‌ها اعم از رسانه‌های گفتاری و نوشتاری، تربيون‌های نماز جمعه، گويندگان و نويسندگان و هنرمندان می‌توانند در ترسيم انتظار و منظر حقيقی نقش آفرين شوند.
حجت الاسلام عربپور، در پايان خاطر نشان كرد: ترويج فرهنگ مهدويت گرچه به لحاظ شرايط حكومتی در ايران آسان به نظر می‌رسد اما از آنجا كه ما وظيفه داريم اين فرهنگ را بين ملت‌های مختلف بست و گسترش دهيم بی شك با موانع جدی سياسی و فرهنگی روبه رو هستيم، محدوديت رسانه‌ای ما نسبت به رسانه‌های دشمن و هم اعتبار كافی نسبت به بودجه‌هايی كه مخالفين فرهنگ مهدويت دارند و باز نبودن زمينه فعاليت در بعضی از كشورهای اسلامی می‌تواند مانع بزرگی در گسترش فرهنگ مهدويت قلمداد شود.
captcha