تنش در مسجدالاقصی؛ استعمارگری و القای جنگ دینی/ بنیان‌گذاران صهیونیسم ضد دین بودند
کد خبر: 3623142
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
کارشناسان بین‌المللی تحلیل کردند؛

تنش در مسجدالاقصی؛ استعمارگری و القای جنگ دینی/ بنیان‌گذاران صهیونیسم ضد دین بودند

گروه بین‌الملل: ناآرامی‌های اخیر در مسجدالاقصی، کشتار فلسطینیان و تشدید محدودیت‌ها برای استفاده مسلمانان از این مسجد تلاش‌های فزاینده اسرائیل برای کامل‌کردن اشغال فلسطین را نشان می‌دهد؛ رژیمی سکولار که از همان ابتدا از دین برای جذب افکار عمومی استفاده کرد.

تنش در مسجدالاقصی؛ استعمارگری و القای جنگ دینی به نفع اسرائیل/ بنیان‌گذاران صهیونیسم ضد دین بودند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تلاش‌های فزاینده اسرائیل برای غلبه بر مسجدالاقصی و حرم شریف (تپه‌ای در شهر قدیم قدس و از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی در جهان) در قدس بیانگر گستاخی اسرائیل برای کامل‌کردن اشغال فلسطین و نشانه آن است که اسرائیل می‌داند که نه فلسطینیان و نه عرب‌ها، رهبری مصمم برای دفاع از حقوق خود و دیگر مسلمانان ندارند.
سلمان ابوسته، بنیانگذار و رئیس «انجمن سرزمین فلسطین» در مورد ناآرامی‌های اخیر در مسجدالاقصی، کشتار فلسطینیان و تشدید محدودیت‌ها برای استفاده مسلمانان از این مسجد می‌گوید: در حال حاضر افراط‌گرایی متعصبانه اسرائیل به نقطه اوج خود و دفاع عرب‌ها از مسجدالاقصی به کمترین میزان خود رسیده است.
وی ‌افزود: در حقیقت، صهیونیسم یک طرح استعماری صرف بود که برای خدمت به منافع یهودیان اروپایی ثروتمندی تشکیل شد که سرمایه‌گذاران سیاست مستعمراتی اروپا در قرن نوزدهم بودند. این جنبش یک جنبش سکولار بود که در مراحل بعدی از دین برای جذب مردم و افکار عمومی استفاده کرد.
ابوسته گفت: تئودور هرتسل (فعال‌سیاسی و نویسنده یهودی‌الاصل اتریشی که جنبش سیاسی صهیونیسم را بنیان نهاد) در تنها سفر خود به قدس در سال 1898، متوجه شد که در این شهر یک جمعیت یهودی تیره‌بخت وجود دارد که پر از خرافات و تعصب است و ترجیح داد که پایتخت دلخواه خود را در سرزمین «جلیل» در شمال مناطق اشغالی امروزی، برپا کند.
وی افزود: رهبران صهیونیست اولویت اهداف خود را به وضوح اعلام کرده‌اند؛ به دست‌آوردن زمین و آوردن یهودیان برای تشکیل مستعمره. برنامه صهیونیستی از ابتدا تسخیر تدریجی فلسطین بود. امروز همان روز است. اما تاریخ و قوانین بین‌المللی بر ضد طرح‌های صهیونیستی است.
ابوسته گفت: در ژوئیه 1924، نظام حکومتی قیمومیت انگلیس بر فلسطین، به رغم تعصب خود علیه صهیونیسم، با اجازه بازگشت مهاجران، قانونی را تصویب کرد که در آن شرایط موجود فعالیت‌ها و اماکن دینی که قرن‌ها وجود داشته‌اند، تضمین شوند.
وی افزود: وقتی تندروهای یهودی قانون را شکستند و دیوار بُراق(دیوار ندبه)، دیوار غربی مسجدالاقصی را در سال 1929 هدف حمله قرار دادند، یک کمیته بین‌المللی، تحقیقاتی را در این زمینه انجام داد و نتیجه این شد که دیوار براق مایملک قطعی مسلمانان است و یهودیان تنها اجازه دارند در این محل عبادت کنند.
ابوسته گفت: قطعنامه مشهور 194 سازمان ملل در دسامبر 1948 نیز با اعلام فراخوان بازگشت مهاجران، اعلام کرد که اماکن مقدس، بناهای دینی و اماکن فلسطینی باید محافظت شوند و دسترسی آسان به آنان تضمین شده باشد.
وی افزود: کنوانسیون 1954 لاهه در حمایت از اموال فرهنگی در زمان مواجهه نظامی می‌گوید که طرفین می‌بایست از هرگونه سرقت، غارت یا خرابکاری در دارایی‌های فرهنگی ممانعت و جلوگیری کنند. همچنین آنان باید از مصادره دارایی‌های فرهنگی در سرزمین‌های یکدیگر خودداری و از هرگونه اقدام مجرمانه علیه اموال فرهنگی جلوگیری کنند.

 چرا اسرائیل خواهان جنگ دینی در مسجدالاقصی است؟
سلمان ابوسته تأکید کرد: اما اسرائیل همه این قوانین را نقض کرده است. بعد از تخریب محله تاریخی و 800 ساله مراکشی در جنوب ‌شرقی قدس توسط اسرائیل در 1967، یهودیان می‌خواستند که حرم شریف(مسجدالاقصی) را غصب کنند. سوزاندن منبر صلاح‌الدین در 1969، کشتار نمازگزاران در بسیاری از مناسبت‌ها و اکنون تلاش‌های گستاخانه برای حمله به مسجدالاقصی، رفتار بدون کنترل اسرائیل را نشان می‌دهد.
وی گفت: این وضعیت چهره واقعی اسرائیل در تعصب، نژادپرستی و گسترش اشغالگری را نشان می‌دهد. هدف اصلی صهیونیست‌ها مثل همیشه، حفظ منافع شهرک‌نشینان است و می‌خواهند از کنترل کامل بر آنچه از فلسطین باقی مانده اطمینان حاصل و قدس را به پایتخت سیاسی و دینی بلامنازع «اسرائیل بزرگ»(به زعم خود) تبدیل کنند.
ابوسته افزود: پیشرفت اسرائیل، نتیجه مستقیم نبود رهبری قابل اعتماد فلسطینی، پذیرش موافقتنامه‌های اسلو در خدمت به اشغالگری اسرائیل، شکست دولت عربی در دفاع از حقوق عرب‌ها که بعضی از آن‌ها حتی از اسرائیل حمایت نیز می‌کنند و ناتوانی یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان در دفاع از قبله اول خود است.؛ اما بی‌شک مقاومت به خصوص از جاهایی غیرمنتظره افزایش خواهد یافت.
ابوسته گفت: مقاومت می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد؛ مقاومت قانونی، عمومی، تحریم و قطعنامه‌های بین‌المللی از آن جمله هستند. مقاومت انواع گوناگونی دارد اما بار آن بر دوش مردم است نه دولت‌ها. مردم قدرت بسیار بزرگی دارند.
بنیانگذاران صهیونیسم ضددین بودند
علی حسن ابو نعمه، روزنامه‌نگار فلسطینی ـ آمریکایی و از بنیانگذاران انتفاضه الکترونیکی و نویسنده کتاب «نبرد برای عدالت در فلسطین» نیز در این رابطه می‌گوید: درگیری کنونی در مسجدالاقصی نتیجه استفاده اسرائیل از عقاید متعصبانه دینی برای پوشش استعمار خشن خود و پاکسازی قومی قدس و باقی مناطق اشغالی کرانه باختری از سال 1967 است.
وی افزود: اگر به یاد بیاوریم، بنیانگذاران اصلی صهیونیسم و اسرائیل «تئودور هرتسل» و «دیوید بن گورین» نه‌تنها مذهبی نبودند بلکه ضددین بودند. عقاید متعصبانه دینی ویژگی اصلی صهیونیسم در مراحل اولیه نبوده است. بلکه، صهیونیسم از روی جنبش‌های ملی‌گرایی رومانتیک اروپایی در قرن نوزدهم الگوبرداری شده است.
ابونعمه افزود: بعد از 1967، اسرائیل به دنبال بهانه‌هایی برای استعمار بر مناطق تازه غصب‌شده کرانه باختری بود که منجر به شکل‌گیری بهانه‌های ملی‌ ـ مذهبی و تشکیل گروه راست افراطی «گاش امونیم» شد که متعهد به توسعه شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری، نوار غزه و بلندی‌های جولان هستند.
وی گفت: دکترین آن‌ها، تسلط اسرائیل بر منطقه است و معتقدند کشور اسرائیلی مدرن همان سرزمین اسرائیل است که در متون مقدس وعده داده شده است. توسعه منطقی این دکترین، جنبش موسوم به «جنبش معبد سلیمان» است که امروز از سوی دولت(رژیم) و شهرک‌نشینان اسرائیلی حمایت می‌شود.
ابونعمه افزود: گروه‌های حامی معبد، با سرمایه‌گذاری دولت و شهرداری شهر اشغالی قدس، به طور فعالی مشغول ساخت «معبد سوم» یهودی در مکان مسجدالاقصی هستند.
وی گفت: این‌ها گروه‌هایی هستند که پشت تهاجمات خشونت‌آمیز و فزاینده به درون مسجدالاقصی به بهانه اعتراض برای دسترسی بیشتر یهودیان به این مکان مقدس هستند. اما نتیجه‌ای که آن‌ها دنبال می‌کنند تخریب مسجدالاقصی برای ساخت این معبد است؛ آن‌ها حتی پیش‌نویس طرح آن را با جزئیات کامل تهیه کرده‌اند.

 چرا اسرائیل خواهان جنگ دینی در مسجدالاقصی است؟
علی ابو نعمه افزود: بسیاری معتقدند که این تحریکات خشونت‌آمیز شرایط لازم را برای محقق‌کردن این رؤیا فراهم می‌آورد.
وی گفت: تخریب مسجدالاقصی، چیزی که امروز بیش از همیشه قابل تصور شده، اگر به صورت ناگهانی انجام می‌شد عواقب ژئوپولتیک فاجعه‌آمیزی داشت.
ابونعمه توضیح داد: استفاده رژیم اسرائیل از تعصب دینی برای توجیه غصب خشونت‌آمیز قدس و کرانه باختری گاهاً منجر به این می‌شود که فلسطینیان و مسلمانان بر قداست اسلامی مسجدالاقصی و جایگاه آن در اسلام تأکید کنند؛ اما این یک اشتباه است زیرا بازی‌کردن در زمین اسرائیلی است که می‌خواهد به بهانه اختلافات دینی، طرح استعماری خود بر قدس و مسجدالاقصی را کامل کند.
وی گفت: صهیونیست‌ها دائماً در حال اشاعه این تفکر هستند که یهودیان به عنوان نمایندگان اسرائیل و مسیحیان به عنوان نمایندگان غرب، درگیر یک جنگ جهانی علیه «اسلام رادیکال»(اسلام افراطی) هستند. یک جنگ دینی که راه‌حلی ندارد و یک جنگ بی‌پایان است. این تفکر فقط به سود اسرائیل است.
ابو‌نعمه تأکید کرد: جنگ سیاسی، سرزمینی و استعماری یک راه حل دارد و آن تقسیم‌بندی و بازگرداندن حقوق مردم تحت استعمار است که این البته آخرین چیزی است که اسرائیل می‌خواهد به همین دلیل به جنگ‌های مذهبی در مسجدالاقصی ادامه می‌دهد.
متقاعد‌کردن جامعه بین‌الملل با دینی جلوه‌دادن جنگ فلسطین
خلیل توفاکجی، پژوهشگر و مدیر گروه نقشه‌ها و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی در انجمن مطالعات عرب قدس شریف می‌گوید: رهبران اسرائیلی مدت‌ها است در حال نقشه‌کشیدن و استراتژی‌چیدن برای دادن شکل مذهبی به این جنگ هستند. موضوع همه طرح‌های آنان برای قدس از زمان اشغال آن در سال 1967، افزایش جمعیت یهودیان شهر و کاهش جمعیت مسلمانان و مسیحیان فلسطینی است.
وی افزود: برای این هدف، اسرائیل قوانین متعددی را وضع کرده که سبب گسترش کنترل آنان بر شهر و ساکنان آن شده است.
توفاکجی گفت: اسرائیل می‌خواهد فلسطینیان و عرب‌ها را به یک جنگ دینی میان مسلمانان و یهودیان بکشاند و ماهیت این درگیری را از اعتراض‌ها نسبت به اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل به یک جنگ دینی تغییر دهد.
تنش در مسجدالاقصی؛ استعمارگری و القای جنگ دینی/ بنیان‌گذاران صهیونیسم ضد دین بودند
وی افزود: با تغییر این درگیری به یک درگیری دینی، اسرائیل می‌تواند در عرصه جهانی ادعا کند که یهودیان بار دیگر مانند جریان هولوکاست هدف تهدید قرار گرفته‌اند؛ اما این‌بار این تهدید از سوی مسلمانان و خاورمیانه است نه اروپا. این یک نقشه شیطانی سیاسی، جغرافیایی و حقوقی برای متقاعد‌کردن جهان است.
توفاکجی تصریح کرد: برخلاف آنچه نشان داده می‌شود، این اسرائیل است که به صورت سیستماتیک حضور تاریخی مسیحیان و مسلمانان در این شهر را نادیده می‌گیرد و به صورت خستگی‌ناپذیری تلاش می‌کند تا ماهیت فلسطینی شهر قدس را محو کند.
مسیحیان فلسطین در کنار مسلمانان
حسام نوام، کشیش کلیسای شهید سنت جورج قدس می‌گوید: آنچه در مسجدالاقصی امروز اتفاق می‌افتد، یک پیشروی بسیار خطرناک است و صلح و ثبات شهرمان را نابود می‌کند. ما به عنوان مسیحیان فلسطینی همواره در کنار خواهران و برادران فلسطینی خود برای دفاع از شهرمان و اماکن مقدس آن ایستاده‌ایم.
ما هرگونه تخریب علیه اماکن مقدس ادیان ابراهیمی را محکوم می‌کنیم و بر اهمیت حفظ اماکن مقدس قدس تأکید داریم.
حوادث تراژدیک در مسجدالاقصی یادآور آن است که ما نیازمند یک راه‌حل برای این درگیری هستیم و امیدواریم که این راه‌حل صلح‌آمیز باشد. ما همواره برای صلح در قدس دعا می‌کنیم.
معصومه سادات حسینی
captcha