بنیان سست شهرک‌های صهیونیستی در شب سرد نیویورک
کد خبر: 3556064
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

بنیان سست شهرک‌های صهیونیستی در شب سرد نیویورک

گروه بین‌الملل: قطعنامه شامگاه جمعه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی، اگر چه در برابر حقوق از دست‌رفته ملت مظلوم فلسطین و رنج مردم این کشور حقی ناچیز است، اما می‌تواند نقطه امیدی برای احقاق حقوق این ملت مظلوم و انزوای بیشتر اسرائیل باشد.


بنیان سست شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شب سرد نیویورک

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه جمعه، سوم دی پیش‌نویس قطعنامه‌ای تاریخی و کم‌سابقه را تصویب کرد، که براساس آن شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغالی سال 1967 میلادی از جمله قدس شرقی غیرقانونی و نقض آشکار قوانین و آیین‌نامه‌‌های بین‌المللی است.
شورای امنیت در نشست شامگاه جمعه خود، پیش‌نویس قطعنامه توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغال‌شده سال 1967 میلادی از جمله قدس شرقی را پس از کش و قوس‌های چند روزه با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رساند، این در حالی است که آمریکا تنها عضو شورای امنیت بود که به این طرح رأی ممتنع داد.
تصویب این قطعنامه از آن نظر حائز اهمیت است که این برای نخستین بار است که از ۳۶ سال پیش، شورای امنیت درباره شهرک‌سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی قطعنامه‌ای صادر می‌کند و آمریکا آن را وتو نمی‌کند.
سازمان ملل متحد اگرچه از ابتدای اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی یعنی از سال 1948 میلادی تاکنون، نتوانسته است نقشی مؤثر در زمینه تحقق حقوق از دست رفته مردم فلسطین ایفا کند و تمامی تصمیمات و قطعنامه‌هایی که در سازمان ملل به تصویب رسیده، بی‌اثر بوده و ضمانت اجرایی نداشته است، اما به نظر می‌رسد محکومیت رژیم صهیونیستی در مهم‌ترین نهاد جهانی اگر هم تأثیری عملی در توقف شهرک‌سازی‌ها نداشته باشد، به روند رو به رشد تنزل جایگاه این رژیم به خصوص در غرب کمک شایانی خواهد کرد.
رأی‌گیری پیش‌نویس پیشنهادی مصری‌ها برای محکومیت شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی 1967 ابتدا قرار بود روز پنجشنبه صورت گیرد؛ اما مصر تحت فشار اسرائیل و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا از ارائه این پیش‌نویس منصرف شد که در نهایت نیوزلند، ونزوئلا، مالزی و سنگال روز جمعه پس از عقب‌نشینی مصر، به‌رأی گذاشتن این پیش‌نویس را خواستار شدند؛ در حالی که مصر به‌عنوان پیشنهاددهنده اولیه این پیش‌نویس، حتی این چهار کشور را در طرح آن‌ها همراهی نکرد.
بنیان سست شهرک‌های صهیونیستی در شب سرد نیویورک
چرا مصر از طرح پیش‌نویس عقب‌نشینی کرد؟
به نظر می‌رسد، دولت «عبدالفتاح سیسی» که با کودتای نظامی به قدرت رسیده است، می‌داند که کمک‌های جهانی به این دولت باید از دروازه‌های رژیم صهیونیستی بگذرد و به همین خاطر در لحظات آخر از ارئه این پیش‌نویس منصرف شد و حتی چهار کشور سنگال، مالزی، ونزوئلا و نیوزلند را نیز همراهی نکرد.
جالب این است که دفتر ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای در توجیه پس گرفتن قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی در شورای امنیت اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در مورد لزوم ایجاد فرصت برای دولت جدید آمریکا جهت تعامل همه‌جانبه با مسئله فلسطین به توافق رسیدند!
بنیان سست شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شب سرد نیویورک
دولت مصر در حالی مدعی شد که این تعویق رأی‌گیری با هدف اعطای فرصت به دولت جدید آمریکا صورت گرفته است که از زمان اشغال اراضی فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیست، دولت‌های آمریکا تنها نقش منفی بازی کرده‌اند به طوری که آمریکا پیوسته با حق وتویی که در شورای امنیت سازمان ملل دارد تمامی قطعنامه‌‌های ضدصهیونیستی را وتو می‌کند.
به هرحال، آنچه در این میان مهم جلوه می‌کند صرفا پس‌گرفتن قطعنامه یاد شده از سوی قاهره نیست، بلکه دخالت سریع و فوری دونالد ترامپ در این خصوص است. همین دخالت قوی ترامپ گویای این نکته مهم است که اسرائیل جایگاه بسیار ویژه‌ای در سیاست خارجی ترامپ خواهد داشت و رژیم صهیونیستی در دولت وی نیز خط قرمز آمریکا باقی خواهد ماند و به نظر می‌رسد که ترامپ در سیاست خارجی خود در منطقه خاورمیانه بر اساس رویکرد «نخست اسرائیل» عمل خواهد کرد و در این راستا حاضر است بدون توجه به اعتراضات احتمالی سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کند.
همچنین، خبرگزاری «الشرق الاوسط» مصر به‌عنوان خبرگزاری رسمی این کشور نیز تلاش کرد که این موضع ذلت‌بار دولت مصر را توجیه کند و اعلام کرد که مصر با توجه به تعامل مستقیم و نزدیکی که با جوانب مختلف مسائل فلسطین از ده‌ها سال پیش دارد بر این باور است که حل جامع و عادلانه مسئله فلسطین تنها باید از طریق گفت‌وگوی مستقیم میان دو طرف و با نظارت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گیرد!
چرا آمریکا به این پیش‌نویس رأی ممتنع داد؟
شاید در وهله اول این‌گونه به ذهن می‌رسد که دولت ‌آمریکا با هدف حمایت از حقوق ملت فلسطین به این قطعنامه‌ رأی ممتنع داده است، اما واقعیت تاریخی قضیه این است که دولت‌های آمریکا هیچ‌گاه و در هیچ مقطعی حامی حقوق ملت فلسطین نبوده‌اند و به نظر می‌رسد رأی ممتنع ایالات متحده آمریکا تنها اقدامی در جهت به چالش‌کشیدن دولت آینده آمریکا و محدودکردن آزادی و قدرت ترامپ در این زمینه باشد.

بنیان سست شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شب سرد نیویورک
دولت اوباما که روزهای آخر دولت خود را پشت سر می‌گذارد و از شکست هم‌حزبی خود «کلینتون» و پیروزی ترامپ رضایتی ندارد، تلاش کرد که با این رأی ممتنع، نوعی دهن‌کجی به دولت ترامپ که حامی توسعه شهرک‌سازی از سوی رژیم صهیونیستی است، داشته باشد.
با این تفاسیر، دولت باراک اوباما به‌رغم سیاست دیرینه آمریکا در وتوی هرگونه قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل، در روند تصویب قطعنامه پیشنهادی مصر، مانع‌تراشی نکرد.
مفاد قطعنامه شورای امنیت چیست؟
در حالی که محور مقاومت، دولتی به نام اسرائیل را هرگز به رسمیت نمی‌شناسد و سرزمین فلسطین را متعلق به ملت اصیل و بومی فلسطین می‌داند، اما در بخشی از این قطعنامه اشاره شده که «شهرک‌سازی اسرائیل بقای راه حل دو کشوری را به شدت به خطر می‌اندازد و مانعی در برقراری صلح است و ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین نقض آشکار قوانین بین‌الملل و مانع بزرگی برای صلح پایدار و تحقق دو دولت اسرائیل و فلسطین است».
بر اساس این پیش‌نویس، رژیم صهیونیستی ملزم می شود «فوراً و به‌طور کامل همه فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از سال 1967 میلادی، ازجمله قدس شرقی را متوقف کند.»
به‌طور قطع این قطعنامه با رویکرد بنیادین و محوری جبهه مقاومت که مخالف به‌‌رسمیت شناختن دولت اسرائیل است، کاملا تناقض و مغایرت دارد، اما اگر از جنبه‌ دیگری به آن بنگریم، همین که توسعه شهرک‌سازی این رژیم در قدس شرقی و اراضی اشغالی سال 1967 میلادی را غیرقانونی می‌داند، مسئله‌ای قابل توجه و حائز اهمیت است و این که شورای امنیت از 36 سال پیش برای نخستین بار قطعنامه‌ای را در زمینه توقف شهرک‌سازی بدون وتوی آمریکا به تصویب می‌رساند، جای بسی امید است.
واکنش نهادهای فلسطین به قطعنامه ضد صهیونیستی شورای امنیت
نهادهای فلسطینی پیوسته از هر اقدام و تغییر و تحول مهمی که در مواضع جامعه جهانی در دفاع از حق ملت فلسطین در عرصه بین‌المللی صورت گیرد، استقبال کرده‌اند تا جایی که این قطعنامه نیز با استقبال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) مواجه شد و جنبش حماس بامداد امروز با صدور بیانیه‌ای تصویب قطعنامه ضد صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد را ارزنده عنوان کرد و خواستار ادامه و افزایش مواضع عادلانه جامعه جهانی در خصوص مسئله فلسطین شد.
جنبش حماس در این بیانیه، مواضع کشورهایی که در جلسه شورای امنیت به حق قانونی مردم فلسطین در مالکیت بر زمین‌ها و اموالشان رأی دادند و سیاست‌های خصمانه شهرک‌سازی‌ها علیه مردم را مردود دانستند، ارزنده خواند.
بنیان سست شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شب سرد نیویورک

«نبیل ابو ردینه»، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به تصویب قطعنامه ضد رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که این قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌ها سیلی محکمی بر سیاست‌های رژیم صهیونیستی است.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز که بخشی از محور مقاومت در نوار غزه است، تاکید کرد که تصویب این قطعنامه یعنی محکومیت شدید سیاست‌های تجاوزکارانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی و پیروزی معنوی ملت فلسطین.
«اسامی قواسمی»، سخنگوی جنبش فتح نیز در این باره گفت که تصویب قطعنامه مذکور پیروزی و دستاوردی تاریخی برای ملت فلسطین و تمامی آزادگان جهان است.
واکنش عصبانی و تهدید‌آمیز ترامپ به قطعنامه ضداسرائیلی
دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا که اخیرا کمک‌های مالی وی به رژیم صهیونیستی برای توسعه ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین از سوی یکی از نمایندگان سابق پارلمان اسرائیل افشا شده است و حتی روز پنجشنبه تأکید کرده بود که قطعنامه شورای امنیت درباره اسرائیل باید وتو شود، در پیامی توئیتری در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، لفظی تهدیدگونه به کار گرفت و نوشت: «مسائل درباره سازمان ملل، پس از بیستم ژانویه متفاوت خواهد بود.»
ترامپ پیش از این مدعی شده بود که تصویب این قطعنامه، اسرائیل را در جایگاهی بسیار ضعیف در مذاکرات قرار می‌دهد و بسیار ناعادلانه است.
در همین راستا، «سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت نیز ضمن اشاره به این که شهرک‌سازی مانع روند صلح است، تصریح کرد: واشنگتن با شهرک‌سازی در مرحله انتقالی مخالف است.
این در حالی است که پس از تصویب قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی غیرقانونی اسرائیل در شورای امنیت، مجلس نمایندگان آمریکا رأی ممتنع کشورش به این قطعنامه را به شدت محکوم کرد و پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت از سوی کابینه اوباما گفت: «این مطلقا شرم‌آور است».
«سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، پس از تصویب این قطعنامه به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: سازمان ملل بیش از آنکه بر اقدامات ایران و کره شمالی متمرکز بوده باشد، توجهش را معطوف اسرائیل کرده است.
واکنش تکراری نتانیاهو به قطعنامه‌های شورای امنیت
رژیم صهیونیستی که در تلاش‌های مذبوحانه خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی این رژیم در سرزمین‌های اشغال‌شده به اعمال فشار رئیس جمهور منتخب آمریکا امید بسته بود با صدور بیانیه‌ای در واکنش به رأی مثبت اعضای شورای امنیت به قطعنامه توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیل تصریح کرد که «اسرائیل هرگز به مفاد این قطعنامه پایبند نخواهد بود».
رژیم صهیونستی همچنین، ضمن محکوم کردن این قطعنامه شورای امنیت اعلام کرد که از آن پیروی نخواهد کرد و در واکنش به این قطعنامه سفرای کشورهای «نیوزیلند و سنگال» را برای ارائه توضیح فراخواند.
بنیان سست شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شب سرد نیویورک
به هر حال به نظر می‌رسد، این تصمیم و واکنش اسرائیل، دور از انتظار نبود، چرا که رژیم صهیونیستی تاکنون به هیچ یک از تصمیم‌ها و قطعنامه‌های مجامع بین‌المللی پایبند نبوده است و این رژیم حتی اخیرا از تصمیم سازمان بین‌المللی یونسکو که مسجدالاقصی را مکانی اسلامی و عربی و متعلق به مسلمانان دانسته بود، به شدت انتقاد کرد.
اگر چه شاید این قطعنامه‌ نیز همچون سایر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی رژیم صهیونیستی اجرا نشود و به‌طور کامل جنبه عملی به خود نگیرد، اما همین که در سطح این نهاد مهم بین‌المللی این موضوع مطرح و به تصویب می‌رسد خود نقطه امیدی برای احقاق حقوق ملت مظلوم و ستمدیده‌ای است که سرزمین آن‌ها با توطئه «روباه پیر»(استعمار انگلیس) و همدستی جوامع غربی از سوی صهیونیست‌ها و یهودیان تندرویی که از کشورهای مختلف به این سرزمین مقدس هجوم آوردند، اشغال شد.
اگرچه بندهایی از این قطعنامه همچون استفاده از واژه دولت اسرائیل، ایده‌آل و آرمان محور مقاومت نیست، اما این قطعنامه‌ نشان می‌دهد که امروز دیگر منفوربودن رژیم صهیونیستی تنها به افکار عمومی محدود نمی‌شود و دولت‌هایی همچون نیوزلند و ونزوئلا که هیچ ارتباط دینی و مذهبی با مردم فلسطین ندارند، وجدان انسانی آن‌ها بیدار شده و برای احقاق حقوق این ملت مظلوم پای کار آمده‌اند.
جواد پارسامهر
captcha