مرور یک تجربه تبلیغی موفق در جزیره کیش
کد خبر: 4142666
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

مرور یک تجربه تبلیغی موفق در جزیره کیش

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان از تجربه متفاوت خود از سفر تبلیغی به کیش گفت: هنگامی‌که در ایام محرم نسبت به برگزاری مراسم عزاداری در این جزیره اقدام کردیم، فصل تبلیغی تازه‌ای آغاز شد و این روند با اشکال مختلف مانند مسلمان شدن زنان و قرآن خواندن و حفظ حجاب ادامه پیدا کرد تا به برگزاری تور گردشگری در جزیره ختم شد.

حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانحجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از استان، از دستاورد سفر تبلیغی خود به جزیره کیش گفت: در مقطعی توفیق یافتم که به‌عنوان معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه آزاد و مسئول ستاد نماز جمعه جزیره کیش فعالیت کنم. در این جزیره نوع تبلیغ و شیوه‌های تبلیغی بسیار متفاوت است. هرساله جمعیت قابل توجهی که به «چنج‌ویزایی‌ها» معروف بودند، در جزیره کیش حضور می‌یافتند. اینها سرریز مسافرانی بودند که در شهرهایی مانند دبی کار می‌کردند برای اینکه مدت ویزایشان تمام شود، به جزیره کیش می‌آمدند و بین یک هفته تا دو ماه در جزیره می‌ماندند و سپس بازمی‌گشتند. در میان اینها مسافرانی از کشورهای مختلف حضور داشتند و ما معمولاً میزبان جمعیت ثابت و قابل‌توجهی از رفقای چنج‌ویزایی در جزیره کیش بودیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان در ادامه اشاره‌ای به فعالیت‌های شاخص این اداره‌کل در جزیره کیش داشت و بیان کرد: هنگامی‌که در ایام محرم نسبت به برگزاری مراسم عزاداری در کیش اقدام کردیم، فصل تبلیغی تازه‌ای در جزیره آغاز شد. راه‌اندازی دسته‌های عزاداری برایمان حائز اهمیت بود و در کنار راه‌اندازی دسته‌جات، متوجه شدیم که خارجی‌ها به‌ویژه فیلیپینی‌ها، اندونزیایی‌ها و شهروندان برخی کشورهای عربی، در گوشه‌ای به نظاره ایستاده و به فعالیت‌های این دسته‌جات نگاه می‌کنند. برایشان جای تعجب بود که ما مشغول انجام چه کاری هستیم و اصلاً دسته عزاداری به چه معنا است؟ ادراکی نسبت به دسته‌جات نداشتند. با توجه به اینکه بیشتر این افراد به زبان انگلیسی مسلط بودند، به ذهنمان رسید که از یک سخنران و مبلغ مسلط به زبان انگلیسی‌ دعوت کنیم تا به آنجا بیاید و برای این افراد سخنرانی کند و تا حدی اذهانشان را نسبت به آنچه که در حال برگزاری است، روشن سازد. جزوات یک‌صفحه‌ای را هم با طراحی رنگی و زیبا آماده و میان آنها توزیع کردیم. این اتفاقی بود که در سال اول حضورمان در جزیره کیش رقم خورد.

وی افزود: در ادامه، متوجه شدیم که این افراد از ظرفیت بیشتری برخور دارند و می‌شود کارهای دیگری هم برایشان انجام داد. اینگونه شد که در محرم سال بعد، تصمیم گرفتیم خیمه خاصی را با نام خیمه امام حسین(ع) برپا کنیم و از همه توریست‌ها و چنج‌ویزایی‌هایی که در آن مقطع در جزیره حضور داشتند، دعوت کردیم تا در این خیمه حضور یابند. خوشبختانه آنها هم استقبال کردند. ما آنها را از این حیث که به کدام کشور تعلق دارند، ارزیابی کرده بودیم و در نتیجه، به هندی‌ها غذای هندی می‌دادیم، به فیلیپینی‌ها غذای فیلیپینی و... .

راه‌اندازی تور گردشگری ويژه خارجی‌ها

حجت‌الاسلام حقانی درباره تبلیغ برای مهاجران خارجی جزیره کیش در ماه محرم گفت: این اتفاق، بهانه‌ای را فراهم می‌کرد تا آنها برای دقایقی در خیمه بنشینند. ما هم از قبل، مبلغی را برای حضور و سخنرانی در خیمه دعوت کرده بودیم و او به زبان انگلیسی درباره عظمت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا برای توریست‌ها صحبت می‌کرد. پس از اتمام سخنرانی، پنج، شش نفر از بانوان فیلیپینی حاضر در خیمه که دین بودایی داشتند، به سراغ ما آمدند و گفتند که ما می‌خواهیم مسلمان شویم. جالب اینکه اینها افرادی بدون حجاب و دارای پوشش نامتعارف بودند و ما به زحمت توانسته بودیم اقناعشان کنیم که برای احترام به قوانین جمهوری اسلامی، روسری سرشان کنند. البته ما از ابتدا اینگونه هدف‌گذاری نکرده بودیم که آنها را مسلمان کنیم، بلکه صرفاً می‌خواستیم با دین اسلام آشنایشان سازیم. آنها به ما ‌گفتند که تا پیش از این، اسلام را مرادف با طالبان و خشونت‌ورزی می‌دانستند اما پس از اینکه در این فضا قرار گرفتند، دچار تلنگر شده‌اند. برخی از این توریست‌ها که به موضوع سخنرانی علاقه‌مند شده بودند، نزد ما آمدند و درخواست کردند که یک جلسه سخنرانی دیگر هم برای آنها بگذاریم. ما جلسه دوم را هم برایشان دایر کردیم و جمع قابل توجهی در معرض استماع پیام ما قرار گرفتند. به زحمت قرآن‌های انگلیسی پیدا کردیم و همراه با چادر به آنها هدیه دادیم و در نهایت، محجبه از جزیره خارج شدند و به کشورشان بازگشتند.

وی ادامه داد: سال سوم، تصمیم گرفتیم که در هتل محل اقامت‌ توریست‌ها حاضر شویم و با آنها ارتباط بیشتری برقرار کنیم. پس از مدتی گعده‌هایی ۱۰ تا ۲۰ نفره را با حضور توریست‌ها دایر کردیم. سپس متوجه شدیم که آنها بیش از آنکه مایل به حرف زدن باشند، میل به شنیدن دارند. مجموعه فعالیت‌های ما در زمینه آشنایی توریست‌ها با اسلام و عاشورا هر سال ابعاد تازه‌تری به خود می‌گرفت تا سرانجام، به این نتیجه رسیدیم که یک تور گردشگری ويژه خارجی‌ها در جزیره راه بیندازیم. فرق این تور با سایر تورهای گردشگری این بود که تورهای دیگر می‌آمدند و بانوان و آقایان را سوار ون یا مینی‌بوس می‌کردند و در جاهای دیدنی جزیره می‌گرداندند و سپس به هتل بازمی‌گشتند. ما هم تا قبل از بازگشت توریست‌ها به هتل، برنامه‌ای مشابه سایر تورها داشتیم اما در پایان، کلاسی را در یک سالن آمفی‌تئاتر زیبا برایشان تدارک دیده بودیم و اینها در کلاس حضور پیدا می‌کردند. در این کلاس، ما درباره اسلام برایشان صحبت می‌کردیم و همانطور که اشاره شد، قصدمان مسلمان کردن کسی نبود. فقط می‌خواستیم نگاه این افراد را به اسلام عوض کنیم و به آنها بگوییم که حقیقت اسلام، آنچه تصور می‌کنید نیست. یک سری جزوات را هم به زبان انگلیسی درباره موضوعات مختلف دینی و اسلامی چاپ کردیم و آنها را پس از پایان جلسه در قالب یک بسته فرهنگی به توریست‌ها هدیه دادیم. این درحالی است که پس از پایان تور، ارتباط این افراد با ما قطع نمی‌شد و از طریق راه‌های ارتباطی که با آنها تعریف کرده بودیم، پرسش‌ها و ابهامات خود را با ما درمیان می‌گذاشتند و ما به آنها پاسخ می‌دادیم و به این ترتیب، تعامل فی مابین‌مان حفظ می‌شد.

این مبلغ و مدیر سازمان تبلیغات اسلامی به استقبال چشمگیر گردشگران خارجی از مناسک مذهبی ایرانی ـ اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از این توریست‌ها وقتی به کشورهایشان بازمی‌گشتند، درباره تورهای ما برای هموطنانشان صحبت می‌کردند و همین باعث جذابیت تور ما برای گردشگران دیگر می‌شد. این وضعیت به‌صورت ناخودآگاه به یک شبکه تبدیل شده بود که دیگر نیازی به تبلیغ از سمت ما وجود نداشت و خود توریست‌ها به‌صورت خودجوش برایمان تبلیغ می‌کردند و به نوعی سفیران فرهنگی و تبلیغی ما در کشورهایشان شده بودند.

۸۳ توریست به دین اسلام مشرف شدند

حجت‌الاسلام حقانی تصریح کرد: در کنار این، سعی می‌کردیم در نمایشگاه‌های گردشگری که با حضور توریست‌ها در جزیره برگزار می‌شود نیز شرکت کنیم و از فرصت برگزاری این جشنواره‌ها برای معرفی اسلام و تحقق اهداف تبلیغی‌مان بهره‌ ببریم. در جریان یکی از این نمایشگاه‌‌ها با شرکت‌هایی از ترکیه، عراق، یمن و... صحبت کردیم و آنها را در جریان جزئیات ایده تبلیغی‌مان قرار دادیم. مثلاً به آنها می‌گفتیم که ما یک پلاژ امن داریم که ویژه بانوان است و آنها می‌توانند با حضور در آن بدون اینکه در معرض دید آقایان باشند، به ورزش بپردازند، یا اینکه هتلی داریم که در آن یک‌سری نوشیدنی‌ها سرو نمی‌شود. وقتی برخی از آنها در جریان چنین مواردی قرار می‌گرفتند، حاضر می‌شدند که با ما همکاری کنند و حتی از ما حمایت مالی انجام دهند. حتی کار به جایی رسید که یک تیم بازدید از شرکت عراقی به جزیره آمدند و از ظرفیت‌ها و امکانات ما بازدید کردند. آنها این انگیزه را پیدا کردند که پای بسیاری از شهروندان مرفه عراقی را به جزیره باز کنند تا از این فضای امن اسلامی استفاده کنند، اما اراده و همت مسئولان وقت به‌ گونه‌ای نبود که از بسط و گسترش این اتفاق حمایت کنند.

وی به دستاورد مهم مأموریت تبلیغ‌ خود در جزیره کیش اشاره کرد و افزود: ما در طول برگزاری تورهایمان که معمولاً به دلیل بضاعت محدود مالی‌ در سراسر سال هم اجرا نمی‌شد، توانستیم نزدیک به ۸۳ توریست را مسلمان کنیم، بدون اینکه به آنها پولی داده باشیم. فقط به بانوان چادر و به آقایان قرآن هدیه می‌دادیم؛ با ترجمه‌ای که به زبان خودشان بود. این روند بین چهار تا پنج سال طول کشید تا کامل شود؛ روندی که از خیمه امام حسین(ع) آغاز و به برگزاری تور گردشگری در جزیره ختم شد.

حجت‌الاسلام حقانی در پایان گفت: نکته قابل توجه اینجاست که ما کاملاً با صبر و حوصله پیش رفتیم و سعی کردیم بدون عجله این فرایند را طی کنیم. در واقع، تجربه تبلیغی ما در جزیره نشان داد که باید در امر تبلیغ، با حوصله، بدون ‌شتاب، گام به گام و مبتنی بر کار گروهی پیش رفت تا در نهایت، نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

انتهای پیام
captcha