دختران نقش مهمی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ایفا می‌کنند
کد خبر: 4141939
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸

دختران نقش مهمی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ایفا می‌کنند

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه دختران با تبعیت از الگوهای برجسته‌ای همچون حضرت معصومه(س) و سردار سلیمانی می‌توانند نقش مهمی در ایجاد تمدن نوین اسلامی داشته باشند، گفت: دختران می‌توانند جامعه را به سمتی ببرند که جامعه مهدوی تشکیل شده و زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باشند.

طیبه توکلی حامد مدرس حوزه و دانشگاهطیبه توکلی‌حامد، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان در خصوص تبیین نقش «دختران حاج قاسم» در تحقق تمدن نوین اسلامی، گفت: دختران با تبعیت از الگوهای برجسته‌ای همچون حضرت معصومه(س) می‌توانند نقش مهمی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، تشکیل جامعه مهدوی و زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) ایفا کنند.
 
وی در خصوص جایگاه و مقام حضرت معصومه(س) به‌عنوان الگویی تمام عیار برای دختران، بیان کرد: حضرت از نظر شرافت نسب به ۳ امام معصوم منصوب است. ایشان دختر امام موسی کاظم(ع)، خواهر امام رضا(ع) و عمه امام جواد(ع) است. در رابطه با جایگاه علمی حضرت معصومه(س) نیز باید گفت که ایشان در دوران خلافت هارون دیده به جهان گشود و تا ۶ سالگی در سایه حضور پدر رشد و کمال یافت و از نظر مقام علمی و کمال به درجه‌ای رسید که پدرشان بعد از چند دهه در مورد ایشان همان واژه‌ای را که پیامبر در مورد دخترشان به‌کار بردند، برای حضرت معصومه(س) به‌کار می‌برند و آن واژه فداها ابوها است.
 
این مبلغ بین‌الملل موضوع سوم را در مورد جایگاه والای حضرت معصومه(س) وجود زیارتنامه‌ای ویژه ایشان دانست که از سوی امام معصوم نقل شده است و اظهار کرد: چهارمین ویژگی و مقام حضرت معصومه(س) موضوع آثار و برکاتی است که این بانوی مجلل و بزرگوار در شهر قم به‌وجود آوردند. تأثیر وجود ایشان در تحولات تاریخی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی تنها در محدوده شهر قم نیست بلکه در کل کشور ایران وجود دارد و از همه مهمتر به‌عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی گسترش انقلاب اسلامی در تاریخ جهان منشأ تحولات شد و در این انقلاب نیز دختران نقش بسزایی داشتند.
 
توکلی‌حامد ویژگی پنجم و برجسته حضرت معصومه(س) را حمایت و یاری ایشان از امام زمان خود دانست و گفت: ایشان دست از یاری امام رضا(ع) بر نداشت تا جایی که پس از دریافت نامه از امام رضا(ع) با وجود اینکه دختر بود و مسیر راه از مدینه به خراسان برای ایشان سخت و دشوار بود اما از خواست و دغدغه امام خود غافل نشد و راهی این سفر شد. در مسیر سفر نیز پیام‌آور فرهنگ و معارف اهل‌بیت(ع) و مواضع مظلومیت امامان شیعه بود.
 
وی افزود: حضرت معصومه(س) در شرایط خلافت هارون و مأمون از مدافعان سرسخت امامت به حساب می‌آمد و در مورد این مسئله که خلافت طبق نص و سفارش پیامبر(ص) به امام علی(ع) و امامان نسل ایشان اختصاص دارد، روشنگری می‌کرد و در این زمینه اقداماتی انجام داد از جمله اینکه احادیثی مانند غدیر، منزلت، ثقلین، معراج و سایر احادیث که در این زمینه بود و همچنین آثار محبت به اهل‌بیت را تبیین کرده و در طول مسیر سفر خود از امام زمان خود دفاع می‌کرد.
 
این مدرس حوزه ادامه داد: گفت‌و‌گوها و پاسخ به پرسش‌ها از دیگر اقدامات حضرت معصومه(س) در دفاع از ولایت بود. حدیث «مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّد ماتَ شَهِیْداً، هر کس با محبت آل محمد(ص) از دنیا برود شهید است» یکی از احادیث مشهوری که ایشان همواره مطرح می‌کرد.
 
توکلی‌حامد اظهار کرد: بانوی کرامت الگوی بسیار خوبی برای «دختران حاج قاسم» در تمدن‌سازی نوین اسلامی است. حضرت معصومه(س) که می‌دانست با تشکیل حکومت و برعهده گرفتن خلافت از سوی امام رضا(ع)، جامعه از لحاظ دینی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به اوج کمال خود خواهد رسید در دفاع از ولایت از هیچ تلاشی دریغ نکرد. حال دختران امروز نیز می‌توانند اینگونه عمل کنند.
 
وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست بلکه به‌معنای پذیرفتن فکری ملت‌ها از اسلام است، افزود: هدف از تمدن نوین اسلامی انجام اقدامات استعمارگرانه نیست بلکه می‌خواهیم براساس تفکر پیش برویم. غربی‌ها تمدن خود را با استفاده از دستاوردهای مسلمانان شالوده‌ریزی کردند و این تمدن اگرچه امکانات و سهولت در انجام کارها را برای مردم به ارمغان آورد اما خوشبختی و عدالت را برای آنها عرضه نکرد و ملت‌ها دچار پوچی شدند.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تضادهای تمدن غربی نمایان شده است، گفت: امروز نوبت اسلام و مسلمانان است که با همت خود تمدن نوین اسلامی را شالوده‌ریزی کنند و همانگونه که اروپایی‌ها آن‌روز از تجربیات و دانش مسلمانان استفاده کردند ما هم باید از دانش جهان و ابزارهای موجود جهانی برای برپایی تمدنی با روح اسلامی و معنویت استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و امکانات موجود و بدون درگیری، جنگ و تصرف سرزمین‌ها می‌توان تمدن نوین اسلامی را ایجاد کرد و دختران جوان به راحتی می‌توانند این اقدام را انجام دهند؛ در صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نیز به این امر توجه شده است. در فرمایشات معظم‌له همواره تأکید شده که جوانان آینده‌ساز کشور پیشران حرکت کشور به سمت تمدن نوین اسلامی هستند.
 
توکلی‌حامد نقش بنیه معنوی جوانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را مهم دانست و افزود: جوانی که با اندیشه، خِرَد، ایمان، قدردانی، ابتکار، توکل خداوند اقدام کند و اعتماد به نفس داشته باشد، می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ایفا کند. در این بین دختران به راحتی می‌توانند تأثیرگذار باشند و جامعه را متحول کنند و ما نباید از این موضوع و تأثیر دختران غافل شویم.
 
وی با تأکید بر توجه جدی به پیام‌هایی که مقام معظم رهبری به جوانان کشورهای دیگر صادر می‌کنند، اظهار کرد: نکاتی که در این نامه‌ها وجود دارد نشان می‌دهد جوانان غربی به سمت حق‌طلبی گرایش دارند و یک پیام می‌تواند روی آنها بسیار تأثیرگذار باشد. جوانان در همه انقلاب‌ها و تحولات حضور جدی داشته‌اند و دختران نیز در این زمینه با توان و روحیه خود می‌توانند بسیار کارساز باشند.
 
این استاد دانشگاه با یادآوری حضور دختران در صحنه‌های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس، در دوران کرونا و... تصریح کرد: آنها با اخلاص و عدالت‌خواهی در صحنه حضور یافتند و با احساس مسئولیت، صفای باطن و انقلاب درونی و نوگرایی در بحران‌های مختلف خوش درخشیدند؛ تهدیدها را تبدیل به فرصت کردند و نشان دادند که می‌توانند تحولات بسیاری را خلق کنند.
 
این مبلغ بین‌الملل توجه و بازخوانی وصیت‌نامه شهید سلیمانی را حائز اهمیت دانست و گفت: از وصیت‌نامه سردار سلیمانی به‌عنوان ولایت‌نامه یاد شده است ایشان همواره بر پیروی و پشتیبانی از ولایت تأکید دارند و دختران تمدن‌ساز برای اینکه محبت خود را نسبت به ایشان نشان دهند و قدردان زحمات سردار سلیمانی باشند باید از ولایت پیروی کنند.
 
وی با اشاره به اقدامات سردار سلیمانی در تأمین امنیت مردم به‌ویژه دختران، افزود: دختران تمدن‌ساز باید قدردان زحمات ایشان باشند. کیلومترها راه را طی کرده‌ایم و مسیر کوتاهی مانده است باید تلاش کنیم تا تمدن نوین اسلامی محقق شود زیرا اگر شایسته‌سالاری نباشد جهان به سمت پوچی خواهد رفت و تا زمانی که جامعه درست نشود، ظهور نیز به تأخیر میفتد.
 
توکلی‌حامد در پایان گفت: دختران می‌توانند جامعه را به سمتی ببرند که جامعه مهدوی تشکیل شده و زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی باشند. برای این امر باید توانایی‌های خود را افزایش دهیم تا بتوانیم خواست امام زمان(عج) که همان ظهور و تشکیل دولتی الهی و مهدوی است را به منصه ظهور برسانیم. سه مؤلفه اصلی در دختران تمدن‌ساز باید وجود داشته باشد که در جلسه بعد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام
captcha