عید فطر فرصتی برای اتحاد در برابر دشمن مشترک مسلمانان است
کد خبر: 4135913
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷

عید فطر فرصتی برای اتحاد در برابر دشمن مشترک مسلمانان است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه عید فطر فرصت خوبی برای تقویت وحدت در مقابل دشمن مشترک همه مسلمانان است، گفت: کشورهای مسلمان مشترکات زیادی با هم دارند. عید فطر یکی از همان نقاط مشترک است که می‌توان از آن کمال استفاده را برد تا بتوانیم بر دشمن واحد فائق آییم.

حجت‌الاسلام مرتضی نقیب‌پور رئیس اداره تبلیغات شهرستان رفسنجان

حجت‌الاسلام مرتضی نقیپ‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان درگفت‌وگو با ایکنا از کرمان، با بیان اینکه عید فطر، عید وحدت و همدلی مسلمانان جهان است، گفت: در این عید بزرگ همه مؤمنان و مسلمانان با داشتن اعتقادات و گرایش‌های سیاسی مختلف فارغ از قومیت و مذهب در یک صف قرار می‌گیرند و به‌عنوان یک عید بزرگ اسلامی و یک شروع دوباره در کنار هم هستند. این امر تنها در کشور ما نیست و در تمام کشورهای اسلامی جاری و عامل وحدت و همدلی بین مسلمانان و تجدید پیمان با خداوند متعال برای شروع یک سال عبادی جدید است.

وی با بیان اینکه عید فطر از اعیاد بزرگ مسلمانان و فرصت بسیار خوبی برای یاد خدا است، افزود: مسلمانان در این روز به دلیل یک ماه توفیق بندگی خوشحال هستند و احساس سبکی دارند و خوش به حال کسانی که این پاکی را در خود نگه می‌دارند.

حجت‌الاسلام نقیب‌پور اظهار کرد: پیام عید فطر رحمت و مغفرت است. اینکه مردم یک ماه مورد رحمت بودند و نسبت به یکدیگر نیز مرحمت داشته و گناهان کمتری انجام دادند نشان می‌دهد که می‌توانیم در طول سال نیز آن کرامت را حفظ کنیم و خودمان را بنده صالح خداوند قرار دهیم. کسی که یک ماه تمام خود را در برابر شهوت‌ها کنترل و برخلاف عادت خود عمل کرد؛ این فرد نفس خود را تربیت کرده و برای دستور گرفتن در امور دیگر آماده است.

وی با بیان اینکه نفس انسان یک ماه برای تربیت فرصت داشته است، ادامه داد: این تربیت و این فرصت را باید غنیمت شمرد. ضعیف شدن نفس اماره در ماه رمضان فرصتی است که انسان آنچه را که در طول یک ماه انجام داده رها نکند و بتواند همچنان که در این یک ماه خود را از خوردن، حرف ناحق، دیدن حرام‌ها و... حفظ کرده است، می‌تواند خود را تا آخر سال حفظ کند که این امر نیاز به مراقبه و محاسبه قرار دارد. انسان باید هر روز خود را در معرض محاسبه قرار دهد تا بتواند در طول سال خود را مهمان خداوند نگه دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان در خصوص برکات عید فطر گفت: وجود انسان مانند ظرفی است که باید طهارت لازم را داشته باشد تا مظروف به ثمر بنشیند. ماه مبارک رمضان و عید فطر از برکات و نعمت‌های الهی است که استفاده از این برکات زمانی برای انسان قابل استفاده است که ظرف وجود انسان پاک باشد و به یک طهارت اجمالی رسیده باشد در این صورت موفق خواهد بود. عید فطر نیز از این قاعده مستثنا نیست اگر در ماه مبارک رمضان بهره‌مند بودیم و مراقبه داشتیم و ظرف وجودی خود را پاک کرده باشیم نتایج آن را می‌بینیم و از عید فطر نیز بهره‌مند می‌شویم.

وی در پاسخ به اینکه آیا رسیدن به یک وحدت رویه ثابت در اعلام عید فطر با کشورهای اسلامی ضرورت دارد، گفت: چنین ضرورتی وجود ندارد زیرا این موضوع یک بحث فقهی است و صرفاً یک بحث سیاسی نیست. دیده شدن ماه شوال برای اعلام عید فطر لازم است. البته بعضی از کشورها متأسفانه این کار را سیاسی کردند اما در کشور ما یک وجهه فقهی دارد که طبق فتوای مقام معظم رهبری باید ماه رویت شود. همچنین با توجه به اختلاف افق کشورهای اسلامی امکان دیده شدن ماه در یک شب در همه کشورهای اسلامی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام نقیب‌پور تصریح کرد: کشورهای مسلمان مشترکات زیادی با هم دارند از جمله در بسیاری از احکام و اعتقادات، قرآن، عید فطر و... و این عید بزرگ فرصت خوبی برای تقویت وحدت در مقابل دشمن مشترک همه مسلمانان است. رژیم صهیونیستی به همان میزان که دشمن ایران بوده دشمن سایر کشورهای مسلمان نیز هست اما برای مصالح و بقای خود حاضر است پا روی اصول خود بگذارد و با بعضی از کشورهای اسلامی ارتباط بگیرد تا بتواند منفعت خود را به دست آورد.

وی با تأکید بر اینکه مسلمانان باید برای مقابله با دشمن مشترک وحدت داشته باشند، اظهار کرد: البته این وحدت به معنای کوتاه آمدن از اعتقادات نیست. ما هیچگاه از اعتقادات خود و از اصول و فروع دین خود کوتاه نخواهیم آمد و آنها را پیگیری می‌کنیم زیرا وحدت به معنای این نیست که از اعتقادات خود کوتاه بیاییم بلکه به معنای آن است که بر اشتراکات خود پافشاری کنیم و آنها را پررنگ کنیم نه اینکه افتراقات خود را کنار بگذاریم. با حفظ کامل اصول خود در یک سیاست‌ تاکتیکی به‌صورت موقت به آن نمی‌پردازیم تا بتوانیم بر دشمن واحد فائق آییم. عید فطر یکی از همان نقاط مشترک است که می‌توان از آن کمال استفاده را در این راستا انجام داد.

گفت‌وگو از عطیه باقری دبیر ایکنای کرمان

انتهای پیام
captcha