عماد آبشناس، کارشناس مسائل منطقه و مدیرعامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران، در گفتوگو با ایکنا درباره تأثیر انقلاب اسلامی ایران در ارائه قرائتی سلطهجو و ضد استکباری از اسلام گفت: قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران بحث ایدئولوژی اسلامی هم در جهان اسلام مطرح بود و انقلاب اسلامی نتیجه یک اتفاق در یک لحظه نبود بلکه حاصل تحولات دهههای گذشته در دنیای اسلام چه در ایران و چه در کشورهای اسلامی بود اما استکبار جهانی تصور نمیکرد این ایدئولوژی و انقلاب برخاسته از اسلام به پیروزی برسد و بتواند یک نظام سیاسی و حکومت دینی را شکل دهد.
وی افزود: بررسی دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان میدهد که حکومتها و نظامهای سیاسی حاکم بر کشورهای اسلامی یا وابسته به غرب یا شرق بودند و از طرفی نظام سلطه تلاش داشت با تقویت ملیگرایی در کشورهای اسلامی دنیای اسلام را دچار تفرقه و اختلاف کند اما انقلاب اسلامی در این فضا به پیروزی رسید و مبتنی بر مردمسالاری دینی نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت که در این الگو وحدت اسلامی جایگزین قومیتگرایی و ملیگرایی شده بود و لذا این نظام سیاسی دینی توانست به الگوی جدید مسلمانان تبدیل شود.
آبشناس اظهار کرد: در نتیجه تقویت گفتمان وحدت اسلامی مبتنی بر ایدئولوژی انقلاب اسلامی بود که حزبالله لبنان توانست رژیم صهیونیستی را برای اولین بار از جنوب این کشور اخراج کند و دو بار پشت سر هم اسرائیل را در دو جنگ شکست دهد و این در حالی بود که کشورهای عربی با الگوی ملیگرایی و تقویت پانعربیسم هیچگاه نتوانسته بودند اسرائیل را شکست دهند.
این تحلیلگر مسائل منطقه بیان کرد: اینجا بود که سران نظام سلطه متوجه شدند اگر ایدئولوژی اسلام انقلابی گسترش پیدا کند و در دنیای اسلام تعمیق یابد در مقابل غرب خواهد ایستاد و استکبار را به افول و فروپاشی خواهد رساند.
وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که در دورهای که کشورهای عربی برمبنای رویکرد ملی و عربی با اسرائیل میجنگیدند صهیونیستها اتفاقا برپایه ایدئولوژی دینی و باورهای مذهبی خود با آنها مبارزه میکردند و همین عامل اصلی شکست کشورهای اسلامی شده بود و زمانی که این تغییر رویکرد و الگو در جهان اسلام از ملیگرایی به اسلامگرایی برای مبارزه با اسرائیل ایجاد شد، پیروزیهای پی در پی حزبالله لبنان و حماس و جهاد اسلامی فلسطین از راه رسید و در این دو دهه اخیر اسرائیل در هیچ جنگی علیه محور مقاومت نتوانسته به پیروزی برسد.
آبشناس با تأکید بر اینکه این اتفاق بزرگ در مقابل سایر ارکان نظام سلطه نیز قابل تکرار است، گفت: به همین دلیل آمریکا و غربیها تخریب اسلام، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را در دستور کار قرار دادند و از اینجا بود که «اسلامهراسی» به سیاست آشکار و رسمی نظام سلطه تبدیل شد که بخشی از آن مجموعه اهانتهای مکرر به مقدسات اسلامی از جمله پیامبر اکرم(ص) و قرآن است.
وی تصریح کرد: در حقیقت بخش اصلی شکلگیری و ظهور پدیده اسلامهراسی را باید در نتیجه قدرت و نفوذ گفتمان پویا، حرکتآفرین، عدالتخواه و ضد استکباری انقلاب اسلامی دانست که توانسته گفتمان لیبرال دموکراسی غرب و ارزشهای مسلط بر فرهنگ غربی را به چالش بکشد و ذهنهای بسیاری را در جهان نسبت به واقعیت تمدن و فرهنگ اسلامی و غربی بیدار کند و امروز غربیها به رغم قدرت رسانهای زیاد، در مقابل انبوهی از سؤالات و ابهامات مردم جهان از جمله در خود کشورهای غربی قرار دارند و نمیتوانند پاسخ قانعکنندهای داشته باشند و همه این تحولات و گرفتاریهای امروز خود را از چشم پدیده بزرگ انقلاب اسلامی میبینند.
آبشناس درباره ظرفیتهای انقلاب اسلامی برای مقابله با اسلامهراسی گفت: وحدتآفرینی و برجسته کردن گفتمان وحدت و تقریب در جهان اسلام بزرگترین پیام انقلاب اسلامی برای مقابله با اسلامهراسی است اما اولین مسئله این است که رهبران کشورهای اسلامی باید به این باور برسند که وحدت اسلامی تنها راه مقابله با دشمنان اسلام و اسلامستیزان است.
وی افزود: در واقع تا زمانی که وحت اسلامی به گفتمان غالب و مسلط در سطح نظامهای سیاسی و حاکمان کشورهای اسلامی تبدیل نشود نمیتوان به نتیجهبخش بودن اقدامات ضد اسلامهراسی امیدوار بود لذا لازم است ملتهای اسلامی به حاکمان خود فشار مؤثری برای حرکت به سمت وحدت اسلامی وارد کنند در غیر این صورت جریان اسلامهراسی روز به روز قویتر و گستاخانهتر عمل میکند.
این تحلیلگر مسائل منطقه مشکل اساسی جهان اسلام را حضور برخی حکام نفوذی و وابسته به آمریکا، اسرائیل و انگلیس در رأس قدرت کشورهای اسلامی دانست و گفت: اینها خود موجبات تفرقه در میان مسلمانان را فراهم میکنند و این عده بزرگترین مانع بر سر راه وحدت اسلامی هستند و امروز همین حکام نفوذی در حال فراهم کردن زمینه عادیسازی روابط با اسرائیل، به مثابه بزرگترین دشمن اسلام و مسلمانان، هستند و علاوه بر آن، کارکرد برخی سازمانها و مجامع اسلامی مانند سازمان همکاریهای اسلامی را به انحراف میکشانند؛ سازمانهایی که قرار بود مقوم وحدت جهان اسلام باشند اما این حکام با شیطنتها و توطئههای خود اختلاف و تفرقه را تقویت میکنند.
وی بیان کرد: در این میان یکی از ابزارهای مسلمانان برای مقابله با اسلامهراسی تحریم کالاهای کشورهای حامی اهانت به مقدسات اسلامی است اما به دلیل حضور همین حکام نفوذی و سرسپردگی آنها به آمریکا و اسرائیل، هیچگاه اجازه شکلگیری چنین مقابله متحد، هماهنگ و مؤثری داده نمیشود در حالی که تحقق تحریم کالاهای این کشورها توسط جمعیت بزرگ مسلمانان جهان بدون شک نقش بسیار مؤثر و بازدارندهای در جمع شدن بساط اسلامهراسی و توهین به مقدسات خواهد داشت و در مقابل عدم حساسیت سران کشورهای اسلامی به صورت متحد و یکصدا موجب جریتر شدن جریان اسلامهراسی و گسترش آن در سالها و دهههای اخیر شده است و واکنش چند کشور اسلامی نتوانسته بازدارندگی جدی ایجاد کند.
آبشناس درباره امکان تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در ایجاد جنبشهای مردمی در جهان اسلام برای مقابله با اسلامهراسی گفت: الان جمهوری اسلامی ایران در حال ایفای چنین نقشی است و ایران توانسته پرچمدار مقابله با نظام سلطه در سطح جهان اسلام باشد و ملتهای اسلامی در این زمینه با ایران همکاری میکنند و این طبیعی است تا زمانی که برخی حکام اسلامی برای مقابله با اسلامهراسی همراه نشوند جمهوری اسلامی با ملتهای اسلامی در ارتباط باشد تا یک سری جریانهای خودجوش در مقابل مسئله اهانت به مقدسات اسلامی شکل بگیرد اما این فعالیت باید همچنان ادامه پیدا کند تا نظامها و ساختارهای سیاسی مجاب به همکاری در این رابطه شوند تا این حرکتهای مردمی با حمایت دولتهای اسلامی تأثیر لازم را بر روی تضعیف جریان اسلامهراسی داشته باشد.
آبشناس تصریح کرد: در این راستا لازم است آرمانها و مفاهیم انقلاب اسلامی از جمله وحدت اسلامی و جایگاه ویژه قرآن و پیامبر(ص) در نهضت اسلامی امام(ره) در قالب دیپلماسی عمومی تبلور و برجستگی ویژهای پیدا کند تا ملتهای اسلامی حول این آرمانها گردهم آمده و از حاکمان خود برای پیوستن به این جبهه مطالبهگری کرده و فشار اجتماعی لازم را به آنها بیاورند.
گفتوگو از مهدی مخبری
انتهای پیام