رضایت امام غایب را تراز اعمال قرار دهیم
کد خبر: 4119363
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۲
حجت‌الاسلام حدائق:

رضایت امام غایب را تراز اعمال قرار دهیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس گفت: امام زمان(عج)، حلقه وصل بین آسمان و زمین هستند و جلب رضایت ایشان در کنار رعایت تقوا تراز حقیقی و واقعی اعمال به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 14 بهمن در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی»، یکی از وظایف منتظران را تلاش اجتماعی عنوان کرد و گفت: خداوند در آیه 200 سوره آل عمران « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» حاوی پیام‌های ارزشمندی است که از تدبر در آن به دست می‌آید.

وی افزود: نکته اول آن است که راه رستگاری از ایمان و خدامحوری می‌‌گذرد. کسانی که می‌خواهند یک زندگی آمیخته با موفقیت و رستگاری داشته باشند، باید رضای خدا را ملاک عمل قرار دهند.

حدائق ادامه داد: از آنجا که امام زمان(عج)، حلقه وصل بین آسمان و زمین هستند و از جانب خداوند بر ما ولایت دارند، جلب رضایت ایشان در کنار رعایت تقوا تراز حقیقی و واقعی اعمال به شمار می‌رود، بنابراین ما باید رضایت الهی و جلب نظر امام زمان(عج) را تراز اعمال خود قرار دهیم.

عضو جامعه روحانیت شیراز با تأکید بر اینکه معنای ایمان به عنوان ترازوی اعمال باید توسط ائمه برای ما تبیین شود، به حدیثی از امام صادق(ع) در این رابطه اشاره کرد و گفت: آن امام همام فرمودند ایمان یعنی اطاعت از خدا کنید و آنچه سبب نافرمانی پروردگار می‌شود را ترک کنید. ائمه معصومین بر این مطلب تأکید دارند که هرکس خود را از ما می‌داند باید از نافرمانی خدا فاصله گیرد.

وی تصریح کرد: کسانی که در برابر مشکلات فردی خود صبور نباشند، قادر به حل مشکلات اجتماعی نیستند. تنها کسانی با مشکلات اجتماعی توان رویارویی دارند که ضریب مقاومت فردی خود را بالا برده باشند.

حدائق یادآور شد: واژه « اصْبِرُوا» اشاره به ضریب مقاومت فردی دارد و « صَابِرُوا» بر ضریب مقاومت اجتماعی تأکید می‌کند. بدیهی است تا خود انسان ابتدا واکسینه نشده باشد، نمی‌تواند در برابر دشمنان دین مقاومت کند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اظهار کرد: همه کسانی که در برابر تبلیغات و تهاجمات فرهنگی دشمن آسیب می‌بینند در دفاع فردی و شخصی ضعف دارند و چون از نظر بنیه اعتقادی ضعیف هستند، در رویارویی با تبلیغات دشمن، زمین می‌خورند.

وی همچنین گفت: نکته دیگری که از این آیه استفاده می‌شود و در این گفتار به آن می‌پردازیم، آن است که اسلام دین ارتباط اجتماعی است که در سطوح مختلف تعریف می‌شود؛ ارتباط با مردم، ارتباط با خدا و ارتباط با رهبران الهی مراتب این ارتباط اجتماعی است. اسلام نسبت به حفظ برخی از این رابطه‌ها ـ مثل رابطه با امام ـ حساسیت نشان داده است.

اسلام رهبانیت را نمی‌پذیرد

حدائق ادامه داد: برای حفظ و قطع سایر رابطه‌ها نیز اسلام دستورالعمل کاملی دارد که نیازمند توضیحات مفصلی است ولی یک نکته در این باره وجود دارد که اسلام رهبانیت را نمی‌پذیرد. چنانچه پیامبر(ص) فرمود در اسلام رهبانیت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در کنج عزلت نشستن و در خلوت خود به دعا و عبادت مشغول شدن، مورد تأیید اسلام نیست، افزود: مراسم اسلام آن است که آحاد مردم در جامعه حضور اجتماعی فعال داشته باشند و از ارزش‌ها حراست کنند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) با یادآوری روایتی از امیرالمؤمنین مولای متقیان علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) فرمودند ترک دنیا یعنی به آن وابستگی پیدا نکنید نه اینکه خود را از مواهب آن محروم کنید.

وی بیان کرد: تذکری که متدینین و مؤمنین لازم است به آن توجه داشته باشند این است که پیامبر گرامی اسلام(ص)، طبیب دوار و پزشک سیار بودند. خانه به خانه و چهره به چهره مردم را به خدا دعوت می‌کردند و شایسته است مؤمنان نیز چنین باشند. متدینین باید به سوی مردم بروند و حقایق دین را منتشر کنند. اگر قرار باشد که ما خود را دریابیم و بس، دشمن روز به روز محاصره خود را تنگتر می‌کند و بر ما هجوم می‌آورد.

انتهای پیام
captcha