رشد قابل توجه آموزش پرستاری نسبت به قبل از انقلاب
کد خبر: 4119084
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرد:

رشد قابل توجه آموزش پرستاری نسبت به قبل از انقلاب

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه نسبت به قبل از انقلاب در بخش آموزش پرستاری رشد قابل توجهی داشته‌ایم، گفت: قبل از انقلاب حداکثر ۳۰ مرکز آموزش پرستاری وجود داشت و اکنون ۲۰۷ مرکز آموزشی داریم.

20 هزار پرستار تا پایان سال استخدام می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایکنا، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت دهه فجر، 12 بهمن ماه در نشستی خبری به تشریح تحولات این حوزه طی سال‌های اخیر پرداخت و گفت: در بخش آموزش پرستاری رشد قابل توجهی داشته‌ایم؛ قبل از انقلاب حداکثر ۳۰ مرکز آموزش پرستاری وجود داشت و اکنون ۲۰۷ مرکز آموزشی داریم. در سه مقطع دانشجو داریم که در مقطع کارشناسی هشت هزار و 900 دانشجو داریم، همچنین در مقطع ارشد ۱۲ رشته داریم که هزار نفر سالانه پذیرش می‌کنیم و در مقطع دکتری ۸۶ نفر سال گذشته پذیرش شده‌اند.

توسعه پرستاری مراقبت در منزل

وی در حوزه مراقبت‌ها، گفت: یکی از اهداف اصلی ما توسعه خدمات پرستاری به سمت جامعه است، در این مسیر، سه برنامه وجود دارد؛ برنامه اول توسعه پرستاری مراقبت در منزل است که در طول یک سال و نیم گذشته 35 درصد مجوزهای تأسیس مراکز افزایش پیدا کرده است‌. 950 مرکز در سال 99 وجود داشت که در حال حاضر به هزار و 350 مرکز مراقبت در منزل افزایش یافته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد با حمایت بیمه‌ها، این خدمت تحت پوشش بیمه قرار گیرد و گسترش بیشتری پیدا کند تا همه مردم بتوانند از این خدمت استفاده کنند.

وی همچنین افزود: با توجه به رشد نرخ سالمندی در کشور انتظار می‌رود بیماری‌های مزمن روبه افزایش باشد، لذا برای اینکه بار اقتصاد و بار سلامت بر سیستم‌های رسمی کاهش پیدا کند، این اقدام یک راهکار اساسی خواهد شد.

عبادی اعلام کرد: آیین نامه مراقبت در منزل مورد بازنگری قرار گرفته و به زودی ابلاغ خواهد شد؛ هم شرایط را سهل‌تر کرده‌ایم و هم با توجه به ورود فناوری‌های نوین امکان خدمت‌رسانی را از طریق خدمات الکترونیک اضافه کرده‌ایم.

توسعه مراقبت تسکینی

وی، راهکار دوم را توسعه مراقبت تسکینی اعلام کرد و گفت: در این حوزه در کل کشور عقب‌ماندگی داریم که آئین‌نامه‌های اجرایی آن تصویب شده و دستورالعمل‌های بالینی بعضاً ابلاغ شده و امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این مقوله و حمایت سازمان‌های بیمه‌گر مردم بتوانند از خدمات مراقبت تسکینی استفاده کنند.  

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه یکی از اهداف نظام سلامت باید توسعه خدمات باشد، گفت: تربیت نیروی انسانی با مشارکت نهادهای بین‌المللی طی سه سال اخیر صورت گرفته و هفته گذشته در یک دوره آموزشی که سازمان جهانی بهداشت برگزار کرده بود، از ۵۰ شرکت‌کننده ۱۷ نفر ایرانی بودند. این تعامل بین‌المللی کمک می‌کند ما شتاب بیشتری در تربیت نیروی انسانی داشته باشیم و با تربیت این همکاران آموزش‌های آبشاری را گسترش دهیم.

توسعه بیمارستان‌های الگو

وی از اجرای طرحی با عنوان بیمارستان الگو نیز خبر داد و گفت: بیمارستان‌های هدف شناسایی و شاخص‌های بیمارستان الگو احصا شده است و آموزش‌های کارکنان و مدیران پرستاری روبه اتمام است که امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم بیمارستان‌های الگو را توسعه دهیم.

ابلاغ آیین‌نامه پرستارپیگیر از دیگر خبرهایی بود که عبادی آن را اعلام کرد و گفت: بر اساس این طرح بیمار پس از ترخیص رها نمی‌شود و تا یک ماه توسط پرستار با او تماس گرفته می‌شود و در صورت نیاز به او خدمات در منزل داده می‌شود. البته این زنجیره باید به شبکه بهداشت وصل شود تا وقتی بیمار به خانه می‌رسد، شبکه سلامت پیگیر وضعیت بیمار باشد.

وی تصریح کرد: این اقدامات باعث کاهش بازگشت بیماران به بیمارستان می‌شود و رضایت عمومی مردم را ارتقا می‌دهد.

تأسیس مراکز مراقبت طولانی

معاون پرستاری وزارت بهداشت از تأسیس مراکز مراقبت طولانی نیز خبر داد و گفت: در حال تدوین آیین‌نامه این طرح هستیم. به دلیل افزایش نرخ بیماری‌های مزمن تعداد زیادی از بیماران هستند که ممکن است خدمات بیمارستانی نیاز نداشته باشند. این مراکز می‌توانند حد واسط بیمارستان و خانه باشند و خدمت مراقبتی و نه الزاماً خدمات درمانی ارائه کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص تعداد پرستارانی که باید استخدام شوند، گفت: وضعیت فعلی ما به ازای هر هزار نفر جمعیت 2.2 پرستار هست که هدف‌گذاری ما رساندن این عدد به سه پرستار است.

عبادی از مناسب نبودن پراکندی دانش‌آموختگان پرستاری نیز سخن گفت و افزود: پراکندگی پرستاران نیز خوب نیست، در یزد فراخوان استخدام پرستاران اعلام شد اما پرستاری برای استخدام مراجعه نکرد و در برخی مناطق نیز پرستار زیاد است اما ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است و از آنجایی که 75 درصد پرستاران ما خانم هستند، تمایل ندارند به شهرهای دیگر برای کار مهاجرت کنند.

وی اعلام کرد: احتمالاً نزدیک به ۴۰ هزار نفر مجوز استخدام خواهیم گرفت که شامل پرستار، پزشک، ماما، پیراپزشک و ... می‌شود. در سال‌های گذشته بین 40 تا 50 درصد استخدام‌‌های وزارت بهداشت مربوط به گروه پرستاری بود، اگر این عدد را مبنا قرار دهیم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده جذب 20 هزار پرستار را خواهیم داشت. البته باز هم اعلام می‌کنم ممکن است جذب پرستار در برخی شهرها زیاد و در برخی کم باشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص مهاجرت پرستاران نیز گفت: مهاجرت در همه گروه‌های صنفی در دنیا رایج است. در بسیاری از کشورهای اروپایی بیمارستان‌ها پر از پرستاران و پزشکان هندی است. کمبود پرستار مشکل جهانی است و دو دهه است در جهان با این مسئله مواجه هستیم. در کشورهای اسکاندیناوی به دلیل سالمندی جمعیت با کمبود پزشک و پرستار مواجه هستیم که در زمان کووید این کشورها تسهیلات ورود پرستاران را افزایش دادند اما با فروکش کردن کرونا پذیرش کشورها کمتر شده است.

انتهای پیام
captcha