لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی در مقابله با اسلام‌هراسی + فیلم
کد خبر: 4119049
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور تأکید کرد:

لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی در مقابله با اسلام‌هراسی + فیلم

سهراب انبارکی در وبینار بین‌المللی «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی» با بیان اینکه قرآن عالی‌ترین سند دفاع از حقوق بشر است، گفت: در حقیقت کسی که امروز به ساحت قرآن به هر شکلی توهین کند، به عالی‌ترین سند دفاع از حقوق بشر توهین کرده است.

انبارکیبه گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار بین‌المللی «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی» روز چهارشنبه 12 بهمن، از سوی این خبرگزاری برگزار شد.

متن گفت‌و‌گوی سهراب انبارکی، حقوقدان و رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور، به شرح ذیل است:

 ایکنا ـ بحث اهانت به مقدسات دینی را چگونه می‌توان از منظر حقوق بین‌الملل تحلیل کرد؟

توهین به مقدسات اسلامی و اندیشه‌های وحیانی در غرب مسبوق به سابقه است و طی دهه‌های اخیر از زمان سلمان رشدی و حمایت دولت انگلیس از او شاهد این اتفاقات هستیم. از جمله دلایل وقوع این اتفاقات در غرب این است که آنها نسبت به رشد گرایش به اسلام وحشت دارند. برآوردی علمی در سال 1990 نشان می‌داد که 4 درصد غربی‌ها گرایش به اسلام داشتند و پیش‌بینی شده که این رقم تا سال 2030 به 8 درصد برسد. اتفاقاً کشور‌های سوئد و فرانسه بیشترین فراوانی رشد اسلام را دارند و طی سال‌های اخیر نیز بیشترین توهین‌ها به مقدسات اسلامی در این دو کشور رخ داده است.

این یک اتفاق خزنده در سطح بین‌الملل است و بعید نیست لابی صهیونیسم پشت سر این اهانت‌ها باشد اما به اعتقاد ما و برخاسته از سنت‌های قطعی الهی «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ؛ مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گرچه كافران را ناخوش افتد، نور خود را كامل خواهد گردانيد». اینها فکر می‌کنند می‌توانند چراغ الهی را خاموش کنند اما نمی‌توانند و جالب این است که قرآن یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در اروپاست و این علیرغم اقدامات مبتنی بر جاهلیت مدرن غربی‌هاست و برعکس می‌بینیم نور اسلام روز به روز در حال اشاعه است.

انبارکی

امروز وقتی جوانان اروپایی در اندیشه اصیل اسلامی تأمل می‌کنند به خوبی آن را از اسلام‌های انحرافی ماند اسلام داعشی و وهابی تفکیک می‌کنند و به نیکی در می‌یابد قرآن دارای چه پیامی است. حقیقتاً می‌توان گفت قرآن دارای مضامین عالی حقوقی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، در حالی که 1400 سال پیش بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و بعد از 1400 سال اصلاً رنگ کهنگی بر قرآن نمی‌بینید و می‌توان با قاطعیت گفت قرآن عالی‌ترین سند دفاع از حقوق بشر است و کسی که امروز به ساحت قرآن به هر شکلی توهین کند، به عالی‌ترین سند دفاع از حقوق بشر توهین کرده است.

منشور حقوق بشر سازمان ملل دارای 40 بند است که اولین بند آن مربوط به حق حیات است اما قرآن برای همه موجودات حتی نباتات حق حیات قائل شده است. همچنین در زمینه آزادی، قرآن از «لا اکراه فی الدین» سخن می‌گوید و در زمینه کرامت انسانی قائل به «لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ» است و یا در مخالفت با نژادپرستی بیان می‌دارد که «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ». اما امروز در آمریکا می‌بینید که رنگین‌پوستان چه وضعیت ناگواری دارند لذا حتی اسناد بین‌المللی حقوق بشر عقب‌تر از نگاه حقوق بشری قرآن است.

اینکه قرآن دائم بر تعقل و تدبیر تأکید می‌کند نشانه وجود عالی‌ترین معارف در این کتاب آسمانی در زمینه حقوق بشر است و جهان اسلام باید بلند فریاد بزند که اعلامیه‌های حقوق بشری گرته‌برداری از قرآن و معارف اسلامی است.

ایکنا ـ نکته مهم این است که در قوانین کشورهای غربی نیز توهین به یک دین یا پیامبر جرم‌انگاری شده است اما با این وجود دولت‌های غربی به نام آزادی بیان از این اهانت‌ها حمایت می‌کنند.

قرآن قوی‌ترین سند دفاع از حقوق بشر است و وقتی این سند حقوق بشری با سایر اسناد حقوق بشری مقایسه می‌شود، نتیجه می‌گیریم که این اسناد از قرآن استفاده کرده‌اند و فراتر از تقدم زمانی، قرآن تقدم رتبی و تقدم شرفی بر این اسناد دارد. از طرفی در قرآن با اشاره به بهشت و جهنم یک ضمانت اجرایی وجود دارد، در حالی که اسناد حقوق بشر بین‌المللی ضمانت اجرایی ندارند. قرآن به اهانت‌کنندگان این پیام را داده که اگر راست می‌گویید متن و سندی مانند قرآن بیاورید و به جای اهانت استدلال بیاورید.

در تمام قوانین و حقوق بین‌المللی جریحه‌دار کردن احساسات یک جمعیت و برهم زدن نظم عمومی یک جرم است و در ماده 18 اعلامیه حقوق بشر به این مسئله اشاره شده است. لذا به بهانه آزادی بیان نمی‌توان احساسات یک میلیارد مسلمان را جریحه‌دار کرد. حتی در خود قوانین کشورهای اروپایی از جمله در قانون «کامن لا» انگلیس توهین به مسیحیت جرم‌انگاری شده است که در همین اندازه هم البته خوب است، در حالی که در قوانین اسلامی توهین به همه ادیان و نه فقط اسلام جرم است و این نشانه کامل بودن اسلام است.

مسلمانان جهان اعتقاد راسخی به قرآن و مقدسات اسلامی دارند و قرآن را نسخه نجات‌بخش برای بشریت می‌دانند و اعتراضات گسترده مسلمانان در کشورهای اسلامی بیانگر همین باور قوی به قرآن است لذا باید کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی یا تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی، جرم‌انگاری دقیقی در این زمینه انجام دهند تا کسی نتواند به احساسات یک میلیارد انسان توهین کند زیرا باعث اشاعه تنفر عمومی در سطح جهانی می‌شود لذا این جرم‌انگاری در سطح بین‌المللی لازم و ضروری است.

ایکنا ـ کشورهای اسلامی و مسلمانان چه ظرفیت‌هایی برای مقابله با این اهانت‌های مکرر به مقدسات اسلامی دارند؟

ـ‌ در داخل کشور می‌توان اقداماتی انجام داد که این اقدامات قابل تعمیم به سایر کشورهای اسلامی است. یکی از این ظرفیت‌ها استفاده از شعبه 55 دستگاه قضایی است تا با پیگیری این مسئله، نسبت به فرد اهانت‌کننده و دولت‌های حامی این اقدامات اعلام جرم کند. ظرفیت دیگر داخلی، مجلس شورای اسلامی است که باید فراتر از موضع‌گیری‌های فعلی اقدام کند. همچنین ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و وزارت امور خارجه از دیگر ظرفیت‌های دیپلماتی داخلی هستند که می‌توان از طریق‌ آنها اقدامات ارزشمندی انجام داد و در صورت تکرار این توهین‌ها به جای احضار سفیر، اخراج سفیر آن کشور را از ایران در دستور کار قرار داد.

انبارکی

ظرفیت و ابزار مهم دیگر موضع‌گیری پیروان سایر ادیان الهی و رهبران آنها در کشور است. در کنار اینها باید به ظرفیت بالای سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه حقوق بشر نیز اشاره کرد که می‌توانند مطالبه‌گر مقابله با اهانت‌کنندگان در سطح بین‌المللی باشند. لذا اگر این ظرفیت‌های داخلی در کنار ظرفیت‌های موجود در سایر کشورهای اسلامی قرار گیرد، می‌بینیم که کارهای بزرگی می‌توان برای مقابله با اهانت به مقدسات اسلامی انجام داد.

در این میان یک سری ظرفیت‌های بین‌المللی نیز وجود دارد که متأسفانه یا از آنها استفاده نمی‌کنیم یا اصلا آن را ایجاد نکرده‌ایم. سازمان همکاری اسلامی یک ظرفیت فوق‌العاده است اما موضع‌گیری این سازمان در این موضوع در سطح مناسبی نبود و آنها می‌توانستند نشست فوق‌العاده در این خصوص برگزار کنند و انتظار این است که مسئولان نظام و سایر کشورهای اسلامی ظرفیت‌های این سازمان را در این زمینه فعال کنند.

دیوان دادگستری لاهه و دیوان حقوق بشر سازمان ملل نیز از دیگر سازمان‌هایی هستند که باید از آنها در این خصوص مطالبه‌گری و پیگیرانه آنها را وادار به وارد شدن به این مسئله کنیم.

در کنار این ظرفیت‌های موجود داخلی و بین‌المللی، یکسری ظرفیت‌های ایجاد نشده نیز وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تشکیل دادگاه بین‌الملل اسلامی است که می‌تواند یک مرجعیت بین‌المللی پیدا کند. وقتی ده‌ها کشور اسلامی عضو این سازمان باشند دیگر کسی به راحتی نمی‌تواند به مقدسات اسلامی اهانت کند و وجود چنین دادگاهی یک بازدارندگی مؤثر را ایجاد می‌کند.

موضع‌گیری رهبران و علمای دین مسیحیت در غرب نیز بسیار در مقابله با هتک حرمت مقدسات اثرگذار است و آنها باید فعالانه در این عرصه وارد شده و موضع‌گیری کنند زیرا حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) وعده آمدن پیامبر اسلام(ص) را داده‌اند و اگر این رهبران دینی واقعاً منصف باشند، جا دارد این مطالبه‌گری ‌را انجام دهند و این اقدامات جاهلانه را محکوم کنند.

علاوه بر این سازمان‌ها، نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی، سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی نیز باید در این عرصه ورود پیدا کنند. اهانت به مقدسات کار خطرناکی است که باعث جریحه‌دار شدن احساسات یک میلیارد مسلمان و حتی بیش از 5 میلیارد انسان آزاده در جهان شده و لذا این نوع اهانت‌ها باید در یک جا متوقف شود.

اینها مجموعه ظرفیت‌های ارزشمندی است که برخی از آنها به فعلیت رسیده و برخی نیز بالقوه هستند که اگر همگی در کنار هم تجمیع و به مانند ید واحده شوند، نقش مؤثر و بازدارنده‌ای در مقابل این اقدامات ضد حقوق بشری خواهند داشت.

ایکنا ـ نکته قابل تأمل این است که گسترش این افراط‌گری‌های غرب در آینده به معضلی برای غرب بدل می‌شود و در آینده خود غربی‌ها گرفتار افکار این افراطیون خواهند شد.

در ایران اسلامی ما تعدد قومیت‌ها، مذاهب و ادیان را داریم و می‌بینیم که همگی اینها در کنار هم به راحتی زندگی می‌کنند اما تفکر صهیونیستی ـ آمریکایی تلاش زیادی برای برهم زدن این وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز کرده است اما ناکام مانده و حتی در 8 سال دفاع مقدس دیدیم که برخی از شهدای ما از پیروان ادیان الهی بوده‌اند.

در سطح جهانی نیز این لابی صهیونیستی و آمریکاست که مخالف همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی در کنار یکدیگر است و لذا همیشه به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان با یکدیگر و مسلمانان و پیروان سایر ایان الهی هستند تا بتوانند با بحران‌سازی، سلاح‌های خود را بیشتر بفروشند و منافع بیشتری کسب کنند و تا زمانی که این تفکر شیطانی، استکباری و صهیونیستی در روی زمین حاکم است این آرامش را از کل بشریت می‌گیرد. امروز یک مسیحی در قلب اروپا به مانند یک مسلمان در قلب جهان اسلام احساس آرامش ندارد و تمام هدف این جریان صهیونیستی این است که به جای گفت‌وگوی تمدن‌ها، جنگ تمدن‌ها راه بیندازد و نشانه این امر آن است که آمریکا در هر جنگی له یا علیه هر کشوری حضور داشته است.

امروز دنیا نیاز به یک بیداری بین‌المللی دارد و این وظیفه ماست که با استفاده از آموزه‌های اسلامی این بیداری بین‌المللی را ایجاد کنیم. قطعاً اگر پیام آزادی‌خواهی و آزادگی اسلام به گوش تمام اروپایی‌ها برسد، همه آنها متحول خواهند شد. البته ما اصرار نداریم آنها مسلمان شوند اما این اتفاق تضارب و درگیری بین پیروان ادیان الهی را از بین خواهد برد.

انتهای پیام
captcha