اسلام‌هراسی در غرب تحت تأثیر مستقیم رسانه‌ است / مهمترین شاخصه یک رسانه دینی
کد خبر: 4118428
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
در کنفرانس «رسانه و وحدت امت اسلامی» مطرح شد

اسلام‌هراسی در غرب تحت تأثیر مستقیم رسانه‌ است / مهمترین شاخصه یک رسانه دینی

رئیس دانشگاه صدا و سیما با بیان این‌که رسانه نقش مؤثری در ایجاد ترس از مسلمانان دارد، گفت: اسلام‌هراسی و خشونت علیه مسلمانان در جوامع غربی تحت تأثیر مستقیم تبلیغات رسانه‌ای است. در عین حال حجت‌الاسلام زائری مهمترین شاخصه یک رسانه دینی را انصاف رسانه‌ای دانست و گفت: رسانه منصف که فقط خود را نمی‌بیند، موفق و سالم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما امروز، 10 بهمن در نخستین کنفرانس از سلسله کنفرانس‌های مناره با محوریت رسانه و وحدت امت اسلامی اظهار کرد: نقش و تأثیر فناوری و شبکه‌های اجتماعی را در تشدید منازعات در جوامع نمی‌توان نادیده گرفت و عموم کاربران هر اندازه در شبکه‌های اجتماعی غرق شوند، بیشتر در حصر فرو می‌روند.

وی افزود: رسانه نقش مؤثری در ایجاد ترس از مسلمانان دارد و اسلام‌هراسی و خشونت علیه مسلمانان در جوامع غربی تحت تأثیر مستقیم تبلیغات رسانه‌ای است.

اسفندیاری تأکید کرد: گاهی ما شاهد هستیم که هیچ تصویر مثبتی از اسلام و اسلام‌گرایی در شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌ها نمایش داده نمی‌شود، بنابراین لازم است که همه رسانه‌های جهان در نشان دادن اسلام به جهانیان، تلاش خود را به کار گیرند و در این مسیر گام‌های مستمری بردارند.

مهمترین شاخصه رسانه دینی انصاف است

در ادامه این کنفرانس حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی سخنانی بیان کرد: رسانه دینی در گفتار و عملکرد خود مردم را به سمت یاد خدا و ارزش‌های دینی سوق می‌دهد و پاک، درست و صادقانه عمل می‌کند.

وی افزود: مهمترین شاخصه یک رسانه دینی، انصاف رسانه‌ای است؛ رسانه منصف که برای مخاطب خود ارزش قائل است و فقط خود را نمی‌بیند، موفق و سالم خواهد بود. دیدن هر موضوعی از چشم مخاطب و قرار دادن خود در جایگاه او باعث می‌شود ارتباط مؤثر به وجود آید.

حجت‌الاسلام زائری تصریح کرد: در ارتباط دو سویه چیزی می‌دهیم و چیزی می‌گیریم؛ هنر رسانه آن است که چیزی که می‌گیرد، بیشتر از آن چیزی باشد که می‌دهد، باید نیاز و سطح درک مخاطب را درک و براساس آن عمل کرد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به مخاطب عام در برخی رسانه‌ها، تصریح کرد: باید توجه به اقتضائات مخاطب را مورد توجه قرار داد، ‌امروز ما دارای تفاوت‌ها و تکثرها هستیم که این موضوع ما را به درک مخاطب فرا می‌خواند؛ ادبیات رسانه باید بر مفاهیم مشترک تمرکز داشته باشد. 

زائری تأکید کرد: باید میزان درک عمومی مردم را در نظر گرفت، رسانه باید کار خود را از جایی شروع کند که مخاطب هست؛ تعهد خود را فراموش نکند، تسلیم علایق مخاطب باشد و چشم خود را بر واقعیت فعلی مخاطب نبندد. رسانه نباید چیزی بگوید که در حدود درک و فهم مخاطب نباشد.

تأسیس الجزیره؛ نقطه عطفی در جهان اسلام

همچنین مسعود اسداللهی، تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در‌ این کننفرانس به نقش شبکه الجزیره در تقویت وحدت اشاره کرد و گفت: در سه مقطع زمانی شبکه الجزیره اقدامات تاثیرگذاری را در زمینه رسانه و رساندن صدای مظلومان به جهان نشان داد یکی جنگ ۳۳ روزه، دیگری در موج بیداری اسلامی و مقطع سوم در مسئله قطر است.

وی افزود: شبکه الجزیره  در سال ۱۳۷۵ تأسیس شد و با راه‌اندازی این شبکه نقطه عطفی در جهان اسلام رقم خورد. 

اسداللهی تصریح کرد: بهترین تحلیلگران جهان عرب در شبکه الجزیره مشغول به کار شدند که بخش اول اخوانی‌ها بودند، بخش دوم شخصیت‌هایی با گرایش چپ و بخش سوم یکسری افراد مستقل که مجری‌های قوی در زمینه رسانه به حساب می‌آمدند. 

وی ادامه داد: مذهب و قومیت کارکنان در شبکه الجزیره کاملا متنوع است. این ترکیب در دهه ۷۰ شمسی دو نکته قابل توجه داشتند و آن این بود که طرفدار مقاومت و مخالفت با نظام‌های دیکتاتوری در جهان عرب بودند. 

اسداللهی یادآور شد: شبکه الجزیره در جنگ ۳۳ روزه نقش بسزایی را ایفا کرد و  در پوشش لحظه به لحظه و جانبدارانه از جبهه مقاومت تمام تلاش خود را به کار گرفت باید گفت این نقش آنقدر تاثیر گزار بود که در جهان مخابره شد و همگان از اتفاقات آن جنگ باخبر شدند.

رسانه امت‌ساز اسلامی باید به روز باشد

در ادامه عبدالکریم خیامی، رئیس کارگروه رسانه و فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد:  رسانه‌ای که می‌خواهد در خدمت امت اسلامی باشد باید با مسلمانان سخن بگوید و  امروز رسانه‌ها باید بر محتوا و بافت فرهنگی توجه کنند.

وی افزود: رسانه امت‌ساز اسلامی نمی‌خواهد کاربران خود را به خود دعوت کند آنها می‌خواهند میانجی باشند و دست مخاطبان خود را در دست اولیای الهی قرار دهند.

خیامی همچنین اظهار کرد:  رسانه امت‌ساز اسلامی باید بحران معنای زندگی را به خوبی بشناسد و همواره به روز باشد.

یادآور می‌شود، نخستین کنفرانس از سلسله کنفرانس‌های مناره با محوریت رسانه و وحدت امت اسلامی امروز، ۱۰ بهمن به همت کانون فعالان رسانه‌ای جهان اسلام و با حمایت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ایوان شمس تهران برگزار شد و فعالان برجسته حوزه دین و رسانه از کشورهای مختلف در آن حضور یافته و سخنرانان به صورت حضوری و مجازی در این کنفرانس به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha