وحدت امت راهکار مقابله با کارزار رسانه‌ای دشمن است
کد خبر: 4118397
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
در کنفرانس «رسانه و وحدت امت» تأکید شد

وحدت امت راهکار مقابله با کارزار رسانه‌ای دشمن است

مؤسس شبکه رادیویی «بیداری فجر» افغانستان در کنفرانس بین‌المللی «رسانه و وحدت امت اسلامی» اظهار کرد: جنگ رسانه‌ای جهاد اکبر است و در این جهاد با وحدت و همدلی می‌توانیم در برابر کارزار رسانه‌ای خطرناک دشمن پیروز شویم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مولوی «عبدالرؤوف توانا»، مؤسس شبکه رادیویی «بیداری فجر» افغانستان در این کنفرانس که امروز، 10 بهمن در ایوان شمس تهران برگزار شد، گفت: قرآن کریم رسانه‌ای الهی است و پیام خدا را به امت اسلامی رسانده است.

وی افزود: باید ببینیم قرآن برای امت امروز چه پیام رسانه‌ای دارد و رسانه‌های ما در کدام جهت قرار دارند، قرآن در رسانه‌های ما مهجور است و باید این مهجوریت را برطرف کنیم.

مؤسس رادیو بیداری فجر تصریح کرد: رسانه‌ای که طاغوت‌ستیز نباشد، قطعا موفق نخواهد بود، ما در برابر تروریسم رسانه‌ای غرب قرار داریم و غرب در این جنگ نرم، نیروهای خود را در عرصه رسانه حمایت می‌کند.

این فعال رسانه‌ای افغانستان گفت: مدیران ارشد رسانه باید در محور خداشناسی تربیت شوند و اگر این‌گونه نباشد عملکرد رسانه مانند معتکفین مسجد ضرار خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: جنگ رسانه‌ای امروز، جهاد اکبر است و بدون ایمان به خدا و الهی اندیشیدن، نخواهیم توانست در این جنگ پیروز شویم.

مولوی عبدالرؤوف توانا تأکید کرد: در این جهاد جز با وحدت و همدلی نمی‌توانیم در برابر کارزار رسانه‌ای خطرناک دشمن پیروز شویم و رسانه‌های ما باید بر محور وحدت بچرخند.

دشمن بر روی حرکات رسانه‌ای ما تمرکز دارد

در ادامه مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس تی وی اظهار کرد: باید بدانیم که امروز در وسط جنگ رسانه‌ای قرار داریم و هر ثانیه این جنگ باید برای ما مهم باشد.

وی افزود: جبهه مقابل یعنی دشمن کاملاً بر روی حرکات رسانه‌ای ما تمرکز دارد و به دنبال نابودکردن ما و ارزش‌های اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است؛ بنابراین باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و با یکدیگر هماهنگی داشته باشیم.
 
هاشمی تصریح کرد: امروز وظیفه اصلی همه رسانه‌ها هویت‌سازی است. اگر ما به خوبی هویت‌سازی کرده و از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم، می‌توانیم از پس دشمنان برآییم.
 
خبرنگار پرس تی وی تأکید کرد: امروز باید حس کنیم که هر آن ممکن است، دشمنان به هدفشان برسند. اگر ما در خط مقدم هستیم، باید کنار یکدیگر باشیم و نه تنها داخل ایران بلکه در سراسر دنیا هماهنگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بدانیم که همه رسانه‌های دنیا امروز بر روی دیدگاه و تفکر انسان‌ها کار می‌کنند؛ بنابراین وظیفه ماست که بر روی تفکر جوانان خود کار کنیم که اگر این کار را درست انجام دهیم، امکان ندارد  نتوانیم دشمن را شکست دهیم.

هاشمی تصریح کرد: اگر بر جبهه حق اعتقاد راسخ داشته باشیم نباید از ادامه دادن راه خود بترسیم بلکه باید از دین و آیین‌مان به خوبی دفاع کنیم.

خبرنگار شبکه پرس تی وی افزود: امروز وظیفه رسانه‌هاست که از قبل، حرکات دشمنان را پیش بینی کنند تا دشمن نتواند جنگ رسانه‌ای دیگری علیه ما به راه اندازد؛ چرا که هدف آنها، حذف اسلام و جمهوری اسلامی ایران است.

برای مقابله با پروژه‌های جهانی باید عملکرد جهانی داشت

مصطفی ییلماز، مدیر TV5 تركیه دیگر سخنران این کنفرانس نیز بیان کرد: مهم‌ترین فاکتور در مرکز تصمیم گیری انسانها، رسانه است، دشمنان به وسیله رسانه، مخاطبین خود را اقناع می کنند، به گفته خود در یمن دنبال صلح و در سوریه دنبال دموکراسی هستند، در حالی که هر وقت از صلح حرف زدند، جنگ آوردند. 

ییلماز تأکید کرد: برای مقابله با پروژه های جهانی، باید عملکرد جهانی داشت و  فقط شکایت از رسانه کفایت نمی کند، بلکه باید سازمانهای رسانه ای راه اندازی کنیم. 

وی اضافه کرد: ما کشورهای اسلامی باید استراتژی های معقول و راهبردی خودمان را در این زمینه داشته باشیم و سازمان‌های رسانه‌ای که به اندازه مؤسسات رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرت داشته باشند، راه‌اندازی کنیم.

ییلماز همچنین گفت: در مورد قدرت تأثیرگذاری رسانه، نتیجه پژوهشی در کشور ترکیه را بیان می‌کنم. تا سی سال پیش ما توانایی فروختن یک پیتزا را نداشتیم و می‌دانیم که فرهنگ غذا یکی از غنی‌ترین فرهنگها در ترکیه است، اما الان از هر دو سفارش آنلاین در ترکیه، یکی از آنها پیتزا یا همبرگر است.

وی افزود: این تغییر چطور در این مدت کوتاه به وجود آمد؟  مردم ترکیه از ابتدای دهه ۱۹۹۰ در فیلم و سریالهای تلویزیون، شاهد کاراکترهایی بودند که پیتزا و همبرگر می‌خورند و بچه‌ها از پدر و مادر خود درخواست پیتزا و همبرگر داشتند.

مدیر TV5 ترکیه افزود: در خصوص افکار هم همین است و حقوق بشر، تنها مربوط به تعریف سیستم جهانی است. به عنوان مثال، حقوقی که برای یک‌زن‌ فلسطینی تعریف می‌شود، با حقوقی که برای یک زن نیویورکی تعریف می‌شود، یکی نیست. 

رسانه مقاومت عصای موسی در برابر فرعون است

نورالدین شیرین، مؤسس شبکه قدس تی وی ترکیه نیز در ادامه کنفرانس سخنرانی و بیان کرد: امروز در بین حق و باطل جنگ چند بعدی در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و رسانه‌ای در حال انجام است و ما بخشی از این جنگ هستیم، ما سربازان جنگ رسانه هستیم و به اذن خدا در این جنگ پیروز می‌شویم. 

وی افزود: امروز مستکبرین و صهیونیستها رسانه دارند و ما در مقابل آن رسانه مقاومت را داریم که مانند عصای موسی(ع) در برابر فرعون است. 

نورالدین شیرین تصریح کرد: رسانه مقاومت صاحب دارد و  ما از رسانه‌های مستکبرین و سلاح‌های آنها نمی‌ترسیم. به اذن خدا مستکبرین در برابر رسانه مقاومت شکست می‌خورند. 

مؤسس شبکه قدس تی وی ترکیه تأکید کرد: معیار رسانه مقاومت، قدس است و ما به وقایع از پنجره قدس نگاه می کنیم.این که چه کسانی فاسق و چه کسانی صالحند؟ اینکه چه کسانی به واقع در مقابل اسرائیل می جنگند؟ چه کسانی عادی سازی روابط می کنند؟ چه کسانی از پشت به قدس خنجر می زنند.

وی تأکید کرد: رسانه مقاومت، جبهه امت و جبهه وحدت است و ایجاد وحدت اصل و اساس رسانه‌های مقاومت است. من ایرانی نیستم؛ اما دفاع از جمهوری اسلامی را وظیفه خود می‌دانم.
 
نورالدین شیرین گفت: امروز دشمن در همه صحنه‌ها به ایران حمله کرده است، اما دشمنان بدانند دفاع از جمهوری  اسلامی وظیفه امت اسلام در هر جای جهان است و امت به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

بهترین روش تبیین استفاده از رسانه است

حجت‌الاسلام محمد مویگا، عضو هیئت امنای شبکه «مهدی تی وی» کنیا نیز در ادامه همایش اظهار کرد: بحث تبیین یکی از مسائل مهم در دین اسلام است و یکی از بارزترین مصادیق آن خود قرآن کریم است. این کتاب آسمانی از بهترین راه های تبیین در زمان خود استفاده کرده است. همه پیامبران نیز در زمان خود از بهترین تبیین برای رساندن پیام خود استفاده می کردند تا هدف هدایت مردم را به ثمر برسانند.
 
این فعال رسانه ای ادامه داد: در هر زمانی تبیین نیاز به وسیله ای دارد تا مؤثرتر واقع شود. کتاب قرآن کتاب تبیین است که به روش بلاغت مسائل را تبیین کرده است. امروزه نیز بهترین روش تبیین استفاده از رسانه است؛ در حال حاضر رسانه‌ها از پیام‌های نوشتاری، تصویری و صوتی برای تبیین مسائل استفاده می‌کنند.
 
مویگا افزود: در کنیا شبکه‌ای به نام «مهدی تی وی» وجود دارد و بحمدالله بحث تبیین از طریق رسانه به بسیاری از کارها تسریع بخشیده تا ما به نتیجه مطلوب برسیم.
 
وی تصریح کرد: پس از ورود رسانه‌ها، تعداد مخاطبان مراکز تبلیغی و دینی و آموزشی کمتر شده است زیرا نیاز به حضور فیزیکی در مرکز وجود دارد و این مسئله کار را دشوار کرده است. اما از طریق رسانه می‌بینیم که بسیاری از مخاطبین حضور مجازی دارند و مسئله تبیین به راحتی قابل انجام است.
 
این فعال رسانه‌ای کنیایی در پایان بیان کرد: دشمنان از همین روش استفاده می‌کنند تا جوانان و نوجوانان در خلوت خود از طریق رسانه به مسائل دلخواه دشمنان دست یابند، لذا ما نیز باید در رسانه فعال باشیم و مسائل وحدت آفرین را برای جامعه اسلامی تبیین کنیم.

ضرورت تولید برنامه‌های رسانه‌ای جذاب برای تأثیرگذاری بر مخاطب

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رئیس کل خبرگزاری صدای افغان(آوا) از افغانستان بیان کرد: اگرچه تلاش رسانه‌ها بر ایجاد همگرایی و وحدت اسلامی بوده است؛ اما با توجه به ضرورت وحدت در شرایط موجود لازم است بیش از همیشه در بحث ایجاد همگرایی و وحدت اسلامی فعالیت‌هایی صورت بگیرد.

وی با بیان نکاتی در حوزه رسانه افزود: رسانه از نگاه ابزار کار باید به صورت مدرن تجهیز شود و حتی المقدور دست اندرکاران رسانه‌های اسلامی در این زمینه توجه جدی مبذول دارند.

مزاری ادامه داد: وجود نیروی انسانی، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی برای مدیریت و برنامه‌سازی و ارائه برنامه‌های خوب، لازم و ضروری است.
 
حجت‌الاسلام مزاری در خصوص جذابیت برنامه‌های رسانه‌ای نیز اشاره کرد: برنامه‌ها باید به گونه‌ای جذاب باشند که مخاطب را پای رسانه میخکوب کند و از این طریق تأثیرات شگرف خود را بگذارد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر بخواهیم در حوزه وحدت و همگرایی روی مخاطب تأثیر بگذاریم و مخاطبان کشورهای اسلامی را به این سو بکشانیم، مهمترین و استراتژیک‌ترین برنامه، بالابردن فرهنگ عمومی و ارتقای آگاهی‌های مردم در موضوعات مختلف است.

یادآور می‌شود، نخستین کنفرانس از سلسله کنفرانس‌های مناره با محوریت رسانه و وحدت امت اسلامی به همت کانون فعالان رسانه‌ای جهان اسلام و با حمایت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار شد و فعالان برجسته حوزه دین و رسانه از کشورهای مختلف در آن حضور یافته و سخنرانان به صورت حضوری و مجازی به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در این همایش پرداختند.

 

 

انتهای پیام
captcha