از شهادت یک فلسطینی در الخلیل تا افزایش محدودیت‌ها در قدس اشغالی
کد خبر: 4118359
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
با تحولات فلسطین

از شهادت یک فلسطینی در الخلیل تا افزایش محدودیت‌ها در قدس اشغالی

یک جوان فلسطینی صبح امروز بر اثر اصابت گلوله نظامیان اشغالگر به سر، در شهر الخلیل در کرانه باختری جان به شهادت رسید از سویی رژیم صهیونیستی از افزایش اقدامات علیه فلسطینیان در پی عملیات استشهادی در قدس اشغالی خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، باشگاه اسرای فلسطینی اعلام کرد که نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی 12 فلسطینی را در مناطق جداگانه کرانه باختری دستگیر کردند.

وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین اعلام کرد: شهرک‌نشینان صهیونیست مسلح در جنوب نابلس در کرانه باختری تنها  در یک شب 120 حمله به فلسطینیان انجام دادند. این وزارت با توصیف این اقدامات به عنوان جنایت تروریستی، آن را محکوم کرده و خواستار گنجاندن سازمان‌های افراطی متعلق به شهرک‌نشینان صهیونیست در فهرست‌های تروریستی شد.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه سفر به سرزمین‌های اشغالی وارد قاهره شد.

وی در این سفر به پرونده‌های متعددی از جمله تشدید تنش در سرزمین‌های اشغالی، حفظ  وضعیت تاریخی در قدس شریف و حمایت از راه حل دو کشوری پرداخت.

دیدار بلینکن از قاهره در حالی انجام شد که ویلیام برنز، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا پیش‌تر در چارچوب سفری که طی آن با مقامات رژیم صهیونیستی گفت‌وگو و سپس به رام‌الله رفت تا با رهبران سیاسی و امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس، به گفت‌وگو بپردازد.

هشدار درباره شدت خشونت‌ها

تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: عباس در گفت‌وگو با برنز با اشاره به شدت خشونت‌ها علیه مردم فلسطین و اهمیت مداخله فوری برای تحت‌ فشار قرار دادن اشغالگران برای توقف اقدامات یک‌جانبه و پایبندی به توافق‌های امضا شده تأکید کرد.

 از سویی گروه‌های مقاومت نیز ضمن محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی بر تداوم مقاومت تا شکست کامل این رژیم و کوتاه کردن دست متجاوزان از سرزمین‌های فلسطینی تأکید کردند.

عباس بر ضرورت بازگرداندن افق سیاسی بر اساس مشروعیت بین‌المللی برای دستیابی به امنیت و ثبات برای همه در منطقه و دستیابی مردم فلسطین به آزادی و استقلال خود در کشور خود با پایتختی قدس شرقی و در چارچوب مرزهای سال 1967 تأکید کرد.  

اراضی فلسطینی پس از شهادت 9 فلسطینی در عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه آوارگان جنین در پنج‌شنبه گذشته و به دنبال آن عملیات یک جوان فلسطینی در قدس اشغالی که 7 کشته و چندین زخمی جای گذاشت، شاهد تشدید تنش بوده است. یک پسر 13 ساله فلسطینی نیز روز شنبه با انجام عملیاتی در قدس اشغالی دو نفر را زخمی کرد.

حملات شهرک‌نشینان

در پی این دو عملیات، گروهی از شهرک‌نشینان به شهروندان فلسطینی در روستای جلود در جنوب نابلس در کرانه باختری یورش بردند و دو فلسطینی را زخمی کردند.

شاهدان عینی اظهار کردند که شهرک‌نشینان با حمله به خانه‌های این روستا دست‌کم یک خودرو را سوزانده و گروهی دیگر با سنگ به خودروهای فلسطینی در ورودی روستا حمله کردند.

دیروز یکشنبه، رژیم صهیونیستی در واکنش به دو عملیات اخیر در قدس اشغالی، اجرای تصمیمات علیه فلسطینی‌ها را آغاز کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از  حضور بیشتر ارتش این رژیم در کرانه باختری و قدس اشغالی حمایت و وعده داد تا مسلح ساختن شهرک‌نشینان را افزایش دهد.

نتانیاهو تصریح کرد: اقدامات تلافی‌جویانه شامل مصادره حق مسکن، اقامت و شهروندی خانواده‌های عاملان انجام عملیات است. این تصمیمات در جریان جلسه کابینه در زمینه اتخاذ اقدامات محدود کننده علیه فلسطینی‌ها صورت گرفت. نظامیان صهیونیست همچنین اقدام به مسدود کردن درب منزل، شهید خیری علقم، عامل عملیات بیت‌المقدس کردند.

بولدوزرهای ارتش اشغالگر نیز روز یکشنبه خانه خانواده راتب شقیرات در جبل المکبر در قدس اشغالی را به بهانه نداشتن مجوز تخریب کردند.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، نیروهای اشغالگر همچنین سحرگاه امروز به اردوگاه الشعفاط در قدس اشغالی یورش بردند و یوسف رمزی طه جوان را دستگیر کردند.

دفاع فرانسه از رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر، در بیانیه ریاست جمهوری فرانسه آمده است: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماس تلفنی داشته و کشته شدن شماری از شهروندان این رژیم در عملیات جمعه را تسلیت گفته است.

در این بیانیه آمده است که مکرون همبستگی کامل خود و فرانسه را با [اسرائیل] در مبارزه با آنچه که تروریسم توصیف می‌کند، ابراز کرده است.

در ادامه افزوده شده است که رئیس‌جمهور فرانسه بر ضرورت اجتناب همگان از اقداماتی که انگیزه‌های خشونت را دامن می‌زند، تأکید کرد و افزود که آماده است به بازگشت مذاکرات بین طرفین کمک کند.

تظاهرات در نیویورک در راستای همبستگی با فلسطین

فعالان یهودی عرب و آمریکایی تظاهراتی را در شهر نیویورک برای محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین ترتیب دادند.

تظاهرات‌کنندگان در  این تجمع که در محله بروکلین صورت گرفت با برافراشتن پرچم فلسطین و تصاویر شهدای اردوگاه جنین، شعارهای همبستگی با فلسطینی‌ها سر دادند.

آنها همچنین خواستار پاسخگویی اشغالگران به خاطر جنایات خود و توقف حمایت مالی و نظامی از رژیم صهیونیستی شدند.

انتهای پیام
captcha