فلسطین و اسلام‌هراسی؛ مهم‌ترین موضوعات کنفرانس مجالس اسلامی
کد خبر: 4118311
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

فلسطین و اسلام‌هراسی؛ مهم‌ترین موضوعات کنفرانس مجالس اسلامی

تحولات فلسطین و اسلام‌هراسی مهم‌ترین موضوعات جلسات هفدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را تشکیل می‌دهد که این روزها در الجزایر در حال برگزاری است.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، این موضوعات به‌ویژه پس از تنش‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی در پی جنایت‌های رژیم صهیونیستی و همچنین قرآن‌سوزی و پاره کردن قرآن از سوی رهبران احزاب راست افراطی در سوئد، دانمارک و هلند، اهمیت ویژه‌ای یافته است.

صالح قوجیل، رئیس مجلس ملی الجزایر در افتتاحیه این کنفرانس در شامگاه یکشنبه از کشورهای عربی و اسلامی خواست برای حمایت از آرمان فلسطین در برابر اسرائیل موضع واحدی اتخاذ کنند و مواضع و تعهدات کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با این وضعیت را مشخص کنند.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با وضعیتی که مردم فلسطین از آن رنج می‌برند مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای عربی و اسلامی است، گفت: کشورهای عضو اتحادیه باید موضعی متحد و یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند.

قوجیل افزود: اگرچه هر کشوری در تعیین مواضع خود آزاد است، اما همه کشورها باید در برابر عواقب این مواضع بر آرمان فلسطین هوشیار باشند.

رئیس مجلس ملی الجزایر بار دیگر از گروه‌ها و نیروهای فلسطینی خواست تا به وحدت صفوف خود پایبند باشند و مفاد بیانیه الجزایر را که گروه‌ها در اواسط اکتبر در جریان کنفرانس اتحاد مجدد برای وحدت ملی فلسطین امضا کردند، به اجرا بگذارند.

محمد قریشی نیاس، دبیر کل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز با تأکید بر اینکه مسئله فلسطین همچنان موضوع محوری جهان اسلام باقی خواهد ماند، افزود: این امر مستلزم ایستادگی ما و حمایت از مردم فلسطین است چرا که این وظیفه همه کشورهای اسلامی است. نباید دست روی دست بگذاریم، از سویی قطعنامه‌های سازمان ملل نیز نباید تنها بر روی کاغذ مانده و تداوم استانداردهای دوگانه درباره مسئله فلسطین نیز غیر قابل‌ قبول است.

مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه نیز با اشاره به موضوع نفرت فزاینده علیه اسلام و مسلمانان که با تجاوز به مقدسات اخیر مسلمانان به ویژه قرآن‌سوزی اخیر در سوئد و دانمارک شده خواستار تشکیل نهادی برای نظارت بر نقض حقوق بشر علیه مسلمانان در سراسر جهان و توقف حملات وحشیانه علیه اقلیت روهینگیا در میانمار شد.

عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، در سخنانی که به نیابت از وی از سوی ابراهیم بوغالی، رئیس پارلمان الجزایر ایراد شد، تأکید کرد: مسئله فلسطین مسئله اساسی همه مسلمانان باقی خواهد ماند. وی همچنین در ادامه تصریح کرد: مظاهر خصومت و نفرت علیه مسلمانان که موجب افزایش تبعیض، حاشیه‌نشینی و محرومیت شده است، تلاش و کوشش مضاعف برای یافتن فرمول‌های متمدنانه‌ای را ایجاب می‌کند که به وسیله آن با تبعیض سیستماتیک و احساسات ضد اسلام، نفرت و عدم مدارا مقابله کنیم.

وی خواستار ایجاد مرکز تحقیقاتی برای تقویت مصونیت فکری در مقابل تحولات سریع دیجیتالی پیش روی جوامع اسلامی و تبدیل آن به بخشی از سازمان اتحادیه مجالس اسلامی شده و بر آمادگی الجزایر برای پذیرش این مرکز تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha