حضور هزار و 500 تشکل‌ دینی در دوره معرفت و مهارت‌افزایی
کد خبر: 4117701
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
حجت‌الاسلام باباخانی خبر داد:

حضور هزار و 500 تشکل‌ دینی در دوره معرفت و مهارت‌افزایی

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی از برگزاری دوره معرفت و مهارت‌افزایی هیئات و تشکل‌های دینی در 10 پهنه کشوری شامل استان‌های مختلف خبر داد.

نشست خبریبه‌ گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اولین دوره معرفت و مهارت‌افزایی هیئت و تشکل‌های دینی امروز، هشتم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی، حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حجت‌الاسلام متقی‌فر، از معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی طی سخنانی با بیان اینکه در این د‌وره، مخاطب هیئت‌ها و تشکل‌های دینی و مذهبی هستند که جدای از مناسک مذهبی، صرفاً به فعالیت‌های تربیتی، اجتماعی و رسانه‌ای می‌پردازند.

وی در ادامه اظهار کرد: در واقع مخاطبان دوره معرفت و مهارت‌افزایی هیئات و تشکل‌های دینی مجموعه‌هایی هستند که پیش از اینکه به مراسم و مناسک مذهبی و عمومی خود بپردازند، به نهادهای اجتماعی تبدیل شده‌اند.

باباخانی ادامه داد: این هیئت‌ها و تشکل‌ها از هیئت به عنوان موتور محرک استفاده کرده و به سایر امور اجتماعی و فرهنگی نیز ‌می‌پردازند. این دقیقا همان چیزی است که ما در مهرواره هوای نو به دنبال آن بودیم. این مجموعه‌های دینی به موجب اینکه در حال ورود به میدان‌های متفاوت هستند، نیازمند یک سری محتوای فرمی نیز خواهند بود که در این راستا باید به این مجموعه‌ها کمک کنیم.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی بیان کرد: البته برخی مجموعه‌ها این‌ کار را آغاز کرده‌اند که در این زمینه به آن‌ها کمک خواهیم کرد. برای برگزاری این دوره به واسطه‌ اینکه می‌خواهیم تمرکززدایی از مرکز انجام شود، 10 پهنه در کشور انتخاب شده و چند استان در یک پهنه قرار گرفته‌اند. در هر پهنه نیز یک استان به عنوان محور قرار گرفته و اساتیدی از استان و مرکز و همچنین شخصیت‌های ملی برای این دوره‌ها اعزام خواهند شد.

وی افزود: این دوره‌ها به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار خواهد شد و برنامه اولیه این دوره نیز در یک اردوی دو روزه برگزار می‌شود. اولین برنامه این دوره نیز طی اواخر بهمن‌ماه در پهنه جنوب کشور و به مرکزیت استان فارس و شهر شیراز برگزار می‌شود. پهنه جنوب این دوره شامل استان‌های فارس، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و ‌بویر احمد و ‌چهارمحال و بختیاری است.

ارائه محتوا به تشکل‌های دینی

باباخانی بیان کرد: در هر کدام از پهنه‌های تعریف شده برای این دوره، دوره‌ها به صورت مستقل برگزار می‌شود و‌ تا پایان خردادماه سال آتی نیز دوره ابتدایی طرح انجام خواهد شد. همچنین، در ادامه برگزاری این دوره نیز یک‌ برنامه شش ماهه خواهیم داشت که محتواهای مورد نظر را در این دوره در اختیار مجموعه‌ها و تشکل‌های دینی قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی تصریح کرد: تفاوت این دوره با سایر دوره‌ها این است که این دوره ویژه تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی است. مدیران تشکل‌ها، مسئولان‌ تربیتی، ‌بانوان و رسانه‌ها در این دوره‌ها حضور خواهند داشت. در فضای محتوا نیز دو بخش کلی مدنظر است که ابتدا مبانی نظری در دستور کار قرار دارد که به طور عمومی شامل حو‌زه‌های معرفتی خواهد بود. در این زمینه مبانی انقلاب اسلامی و مباحث مدیریتی در اختیار مجموعه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین، در بخش دیگر نیز فعالیت‌های عملی در حوز‌ه‌هایی همچون‌ رسانه، سواد‌ رسانه‌ای و حوزه تربیتی مدنظر قرار دارد. در این دوره‌ها نیز مخاطبان از نظر مبانی تخصصی و عمومی‌ با یکدیگر هم‌افزایی خواهند داشت. در حوزه‌های مهارتی نیز سعی داریم ‌کارهایی انجام دهیم تا ارتباط با نسل جوان و پاسخ به سؤالات آن‌ها به خوبی انجام شود. همچنین، برنامه‌ریزی دقیقی در رابطه با حوزه بانوان خواهیم داشت تا برنامه‌های این حوزه نیز به خوبی به مخاطبان ارائه شود.

باباخانی تصریح کرد: در حوزه هیئت‌ها و تشکل‌های دینی دارای سنتی غنی هستیم که در مواجهه با دنیای مدرن نیازمند بازتعریف است. نو شدن سنت به معنای تغییر سنت نیست، در واقع آنچه در متن ‌سنت ما قرار دارد باید به نسل جدید و با شکلی نو ارائه شود.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی با بیان اینکه تاکنون بیش از 1400 مجموعه و تشکل‌های دینی در این دوره ثبت نام کرده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این تعداد به بیش از پنج یا شش هزار مجموعه برسد که در نهایت تعداد 1500 تشکل و مجموعه از میان آن‌ها برای اجرای طرح انتخاب خواهند شد. همچنین، مجموعه و تشکل‌های دینی برای ثبت نام در این طرح می‌توانند عدد 8 را به 10004615 ارسال کرده و یا به نشانی www.roshdheyat.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در پایان برگزاری این دوره نیز به مجموعه‌های حاضر مدرک معتبر اعطا می‌شود، تصریح کرد: همچنین، این مجموعه‌ها از حمایت‌های مادی و معنوی سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد دعبل بهره‌مند شده و تسهیلات ویژه‌ای به آن‌ها اعطا خواهد شد.

اجرای دوره مهارت‌افزایی

در ادامه این نشست، حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در سخنانی اظهار کرد: دوره معرفت و مهارت‌افزایی هیئت‌ها و تشکل‌های دینی برای هزار و 500 هیئت در چهار لایه مدیران، مسئولان رسانه، بانوان و نوجوانان درنظر گرفته شده است. هدف از برگزاری این دوره نیز راهبری مجموعه‌ها برای مسلح شدن به ابزارهای لازم در جنگ تمدنی با بنیان‌های دنیای عرب است تا جبهه واحدی از نیروهای معتقد به مبانی امامین انقلاب تشکیل شود.

وی افزود: اصلاح مهارتی و ایجاد زمینه تقویت مهارت‌های مجموعه‌ها و کمک به ارتقای روش آن‌ها از دیگر اهداف این دوره است. همچنین، هدف از برگزاری این دوره تقویت کیفی و کمی مجموعه‌ها و تشکل‌هایی است که فراتر از مراسم مذهبی فعالیت می‌کنند و در برپایی این دوره تشکل‌ها و مجوعه‌هایی که خدمات اجتماعی را برای مردم انجام می‌دهند، مد نظر قرار دارند.

علامتی افزود: در این دوره، پرداختن به بایسته‌های سنت اصیل ایرانی ـ اسلامی، آشنایی با پایه‌های لیبرالیسم فرهنگی، بحث‌های فلسفی، مقابله با روش‌های غرب برای کم‌سو کردن سنت‌های اصیل، چالش‌هایی که دنیای غرب در این حوزه و برای جامعه ما طراحی کرده و نیز ارائه مهارت‌های لازم در دستور کار ما است.

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: این دوره به صورت دو ساله برگزار می‌شود و در گام‌های مختلف، گام‌بندی شده و اجرا می‌شود. در این دوره حتماً استفاده از تشکل‌هایی که جوانان و نوجوانان پرچم‌دار آن‌ها بوده و به عنوان کنشگران اصلی جامعه فعالیت دارند، مدنظر خواهد بود. در برپایی این دوره به هیچ وجه به دنبال تصدی‌گری نیستیم، بلکه تولی‌گری و استفاده از سازمان‌های مردم‌نهاد برای اجرای برنامه‌ها ‌در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: کنشگران ما که نوجوانان هستند، باید به روش‌هایی مجهز شوند تا بتوانند با مبانی ناب اسلامی آشنا شده و در مسیر و رهیافت یک کار ارزشمند، مجهز باشند. نوجوانان باید به نقطه‌ای برسند که بتوانند به مقابله با دشمن برخیزند. این مسئله نیازمند بهره‌گیری از روش‌های فرهنگی، تربیتی است که در این دوره بدان خواهیم پرداخت. همچنین، در برپایی این دوره حتماً تشکل‌هایی را انتخاب می‌کنیم که ظرفیت بالقوه تربیت نسلی مبارز را داشته باشند.

علامتی تصریح کرد: در برگزاری این دوره از کمیت‌های دهن‌پرکن پرهیز کرده و روش‌های علمی را به کار می‌بریم. جنبه‌های انگیزشی در این زمینه بسیار مهم ‌است. در حین برگزاری این دوره مهارتی، ۴۰ اردو به صورت دو روزه و چند روزه برپا می‌شود. بخش اول این دوره نیز طی شش ماه آغازین اجرای طرح انجام می‌شود. در ادامه نیز، بخش‌های تئوری و عملی طرح اجرایی می‌شود. همچنین، در برپایی این دوره دو ساله مجموعه‌هایی که نگاه ویژه‌ای به موضوع تربیت نوجوان دارند، در اولویت قرار دارند.

وی اظهار کرد: استفاده از روش‌های نوین پرورش نسل آینده و بهره‌گیری از ظرفیت تمدن نوین اسلامی در این دوره بسیار مهم است. اگر به خوبی به تربیت نسل نوجوانان بپردازیم، آینده انقلاب را بیمه خواهیم کرد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه در حوزه نوجوانان تلاش می‌کند تا با روش‌های ادبی، هنری و فرهنگی در خدمت نوجوانان باشد.

نقش حلقه‌های میانی در حل معضلات اجتماعی

در ادامه این نشست، متقی‌فر، کارشناس معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز طی سخنانی بیان کرد: در مجموعه معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به هویت جوانان و مشارکت اجتماعی آن‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی مانند ازدواج جوانان، تحکیم خانواده و ... مأموریت‌های فراوانی داریم که باید انجام شود.

وی افزود: آن چیزی که برای ما اهمیت دارد، نقش حلقه‌های میانی در برطرف کردن مسائل و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است. امروز بیش از چهار هزار سازمان مردم‌نهاد ذیل وزارت ورزش و جوانان فعالیت داشته و در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند. دوره معرفت و مهارت‌افزایی هیئات و تشکل‌های دینی یکی از دوره‌های بی‌بدیل در گذشته است و به توانمندسازی فکری و مهارت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌انجامد.

متقی‌فر بیان کرد: طی تفاوقی که انجام شده است، بنابر مشارکت وزارت ورزش و جوانان در اجرای این دوره شد تا بتوانیم به واسطه هیئات و تشکل‌های دینی به حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بپردازیم. این اتصال کمک می‌کند تا از این ظرفیت استفاده کنیم. در این دوره به توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد خود نیز فکر کرده‌ایم تا بتوانند از مزایای این دوره بهره ببرند.

وی تصریح کرد: با دوره‌ای مستمر و مهم در حوزه معرفت‌شناسی و کاربردی مواجه هستیم که به سازمان‌های مردم‌نهاد و هیئت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی به ویژه تمدن‌سازی که دغدغه مقام معظم رهبری است، موفق باشند. انگیزه ما نقش حلقه‌های میانی است. حل تمامی مسائل فرهنگی و اجتماعی نیازمند دخالت گروه‌های مردمی است؛ چراکه اگر جز این باشد، به نتیجه نمی‌رسد. در معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به این مهم اهمیت دادیم و هم‌اکنون در مجموعه سازمان‌های مردم‌نهاد تحت پوشش وزارت ورزش و جوانان تعداد ۴۷۰ مرکز مشاوره ازدواج در سراسر کشور فعال هستند که این مسئله نشان دهنده اعتماد به همین مجموعه‌های مردمی است.

انتهای پیام
captcha