آموزه‌های اسلامی را از طب ایرانی نگیریم
کد خبر: 4116884
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
بهرام عین‌اللهی:

آموزه‌های اسلامی را از طب ایرانی نگیریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه موافق نام‌گذاری طب ایرانی است، گفت: اطبای ما حکیم هم بوده‌اند. شدیداً موافقم که نام این طب، طب ایرانی باشد اما مزایای طب اسلامی را از آن نگیریم.

آموزه‌های اسلامی را از طب ایرانی نگیریم

به گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سومین دوره جشنواره طب ایرانی که امروز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه در هتل قلب تهران برگزار شد، طی سخنانی ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای حضور در این جشنواره، گفت: ما وزیر آموزش و پرورش را از خودمان می‌دانیم و در تاریخ سابقه نداشته کسی از وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش برود.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که همه به دنبال آن هستند سلامت است و راهکارهای مختلفی برای آن در دنیا ارائه می‌شود اما آیا همه این راهکارها موفق به درمان شده‌ است؟ در طول تاریخ روش‌های مختلفی ارائه شده و این نشان می‌دهد ما به قله درمان نرسیده‌ایم و با علم امروز هنوز برای برخی بیماری‌ها درمانی پیدا نشده است.

دارو؛ بزرگترین تجارت دنیا بعد از نفت دارو

وزیر بهداشت با ابراز تأسف از اینکه محور درمان در دنیا استفاده از دارو است، گفت: بزرگترین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو است و کارتل‌های دنیا این فرهنگ را ترویج می‌کنند که تنها راه درمان دارو است. مافیای دارویی در تمام دنیا وجود دارد و با سودهای کلانی که از این راه دارند دست از کار خود برنمی‌دارند.

وی ادامه داد: اما اکنون برای درمان راه‌های زیادی ارائه شده از جمله سلول درمانی، ژن درمانی، درمان با سلول‌های بنیادی و ... که می‌تواند دارو را دور بزند. مثلاً اگر بیمار دیابتی سلول درمانی شود دیگر نیاز به دارو ندارد. استفاده از اشعه‌ها، لیزرها و ... در درمان چشم و سایر بیماری‌ها نیز نیاز به دارو را از بین می‌برد. بنابراین ما در سلامت و درمان نباید یک بعدی فکر کنیم و نیاز به جهش‌های علمی داریم.

مطلق‌گرایی در درمان را کنار بگذاریم

عین‌اللهی با تأکید بر اینکه نباید در درمان مطلق‌گرا باشیم، گفت: مطلق فکر کردن را باید کنار گذاشت؛ باید تمام جانبه گرایانه فکر و از همه روش‌های درمانی استفاده کنیم و راه تحقیق و پژوهش را نبندیم و از همه راه‌ها استفاده کنیم تا به درمان برسیم.

وی مسئله پیشگیری را نیز مهم دانست و اظهار کرد: متأسفانه راه خوبی در طب برای پیشگیری ارائه نکرده‌ایم و اکنون مسئله سبک زندگی مدرن نیز مطرح است و باید تمام سرمایه خود را به سمت اصلاح سبک زندگی ببریم.

وزیر بهداشت از وزیر آموزش و پرورش خواست زنگ سلامت را در مدارس پایه‌گذاری کنند و کتاب درسی سلامت را با محور سبک زندگی ارائه کنند تا ارتقای سوادآموزی سلامت را در مدارس داشته باشیم.

وی از ترویج فرهنگ غلط تغذیه در کشور انتقاد کرد و گفت: می‌توان از همان ابتدا به بچه‌ها فرهنگ صحیح تغذیه را آموزش داد.

عین‌اللهی در ادامه گفت: کادر درمان در دوران کرونا افتخارآفرینی کردند و علی‌رغم تحریم و اینکه هیچ کمکی از جایی نگرفتیم، حماسه آفریدیم و ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم. این شهدا می‌توانند الگوی دانش‌آموزان باشند. دانش‌آموزان ما در فضای مجازی الگوی واقعی نمی‌بینند و باید الگوهای واقعی را به آنها معرفی کنیم.

وی از وزیر آموزش و پرورش خواست حماسه‌های کادر درمان را به بچه‌ها نشان دهد و افزود: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما بعد از انقلاب در حوزه سلامت بود و ما در مدیترانه شرقی در تمامی شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر جلو هستیم و هیچ درمانی در دنیا نیست که در ایران انجام نشود.

طب ایرانی به ما هویت می‌دهد

عین‌اللهی ادامه داد: طب ایرانی میراثی گران‌بها از نیاکان ما با سابقه چند هزار ساله با دانشمندانی است که شاید دیگران بیش از ما به آنها توجه کرده‌اند. اینها برای ما هویت ایجاد می‌کنند و دشمن به دنبال از بین رفتن هویت ماست. نقطه کلیدی در آموزش و پرورش و بهداشت هویت است و طب ایرانی به ما هویت می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از نکات برجسته طب ایرانی که در سایر طب‌ها دیده نمی‌شود، توجه به پیشگیری، تغذیه و توجه به صحت است، گفت: باید اینها در جهان جا بیفتد و ما امروزه توانستیم طب ایرانی را به رتبه چهارم جهان برسانیم.

وزیر بهداشت تعدادی از اقداماتی که در حوزه طب ایرانی صورت گرفته است را نیز بیان کرد و گفت: طی این مدت با تأسیس دو رشته مرتبط موافقت شده است. فاز اول ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت محقق و در ۱۴ دانشگاه بنیانگذاری شده است. توانستیم رتبه چهارم دنیا در تولید علم را به دست بیاوریم. حمایت از داروهای طب ایرانی با رویکرد علمی محقق شده، انتشار فارماکون داروهای ایرانی محقق شده است، کمیته گیاهان دارویی در معاونت پژوهشی شکل گرفته است، ۲۳ راهنمای بالینی در طب ایرانی تدوین شده است و تلاش می‌کنیم ویزیت و داروی طب ایرانی را بیمه قبول کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: زمانی می‌گفتند طب اسلامی که بعد به طب ایرانی تبدیل شد؛ اما خواهش می‌کنم طب اسلامی را از اینها نگیریم ما احادیث زیادی در خصوص طب داریم. مزیت اطبای ایرانی به حکیم بودن است. اطبای ما حکیم هم بوده‌اند. شدیداً موافقم که نام این طب، طب ایرانی باشد اما مزایای طب اسلامی را از آن نگیریم. در طب ایرانی هنر هم نقش دارد و امیدواریم از زبان هنر هم برای این طب بهره ببریم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۱۳:۵۵
0
0
سلام خدا قوت
اگر دغدغه سبک زندگی دارید، جلو رواج سیگار و غذاهای مضر در جامعه را بگیرید.
اولین قدم حذف تولید محصولات مضری هست که هیچ سود عقلایی ندارند.
captcha