بازآفرینی نگاه غربی به فضای مجازی مشکلات را حل نمی‌کند
کد خبر: 4116745
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴
کیان‌خواه:

بازآفرینی نگاه غربی به فضای مجازی مشکلات را حل نمی‌کند

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید نسبت انقلاب اسلامی با فناوری‌های فضای مجازی به صورت دقیق مشخص شود وگرنه ممکن است تحلیل غربی از آن در کشور بازآفرینی شود.

بازآفرینی نگاه غربی به فضای مجازی مشکلات را حل نمی‌کندبه گزارش ایکنا، احسان کیان‌خواه، پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 3 بهمن ماه در نشست علمی «نقش فضای مجازی در حکمرانی»، گفت: در بحث نقش حکمرانی در فضای مجازی نباید دقیقا با نگرش غربی به فناوری‌های حاکمیت‌گریز توجه و آن‌ها را تحلیل کنیم، بلکه باید ابتدا مشخص کنیم چه ابعادی از حاکمیت ما درگیر فضای مجازی می‌شود و تأثیری که این فضا می‌گذارد آیا تأثیر در ذات فناوری است و یا کارکردی است که این فناوری‌ها دارند.

وی افزود: همچنین در مواجهه حکمرانی با این نوع فناوری‌ها باید مشخص کنیم چه تغییرات بنیادی در مدل حکومت‌داری و حکمرانی باید مدنظر قرار بگیرد؛ الان مسئله‌ای که گاهی مغفول مانده، بحث نسبت انقلاب اسلامی با این نوع فناوری‌ها است که باید به صورت دقیق مشخص شود.

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری یک مدل پنج مرحله‌ای از انقلاب تا تشکیل تمدن اسلامی را برای کشور ترسیم کردند؛ نکته مهم این است که وقتی ما از تغییر مدل حکمرانی در مواجهه با فضای مجازی سخن می‌گوییم، باید مرادمان از این تغییر روشن شود نه اینکه گویی همان مدل غربی را به نحو دیگری پیگیری کنیم، بدون اینکه نگاه نوآورانه و خلاقانه به آن داشته باشیم.

آیا ذات فضای سایبر اصالت دارد؟

کیان‌خواه بیان کرد: موضوع دیگری که باید آن را روشن کنیم، این است که آیا خود الگوریتم، جریان اصالت‌دهنده به فضای سایبر است یا جریان دیگری این اصالت را تعیین می‌کند و در پشت پرده کسانی هستند که آن را هدایت می‌کنند.

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه گاهی بر روی حاکمیت متمرکز برای کنترل فضای مجازی سخن گفته می‌شود، افزود: باید مشخص کنیم آیا اگر حاکمیت متمرکز باشد، نگاه اسلامی محقق شده است یا در رویکرد غیر متمرکز؟ مراد من این است که اگر ما ترسیم روشنی از مدل حکومت‌داری اسلامی و نقش مردم نداشته باشیم، در مورد نقش این فناوری‌ها هم نخواهیم توانست صحبت کنیم و به نظر بنده، دوباره بازگوکننده سخنان غربی‌ها خواهد بود.

انتهای پیام
captcha