اختیارات بانوان در قبال فرزندان بیشتر می‌شود؟
کد خبر: 4116431
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
انسیه خزعلی پاسخ داد؛

اختیارات بانوان در قبال فرزندان بیشتر می‌شود؟

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تهیه لایحه حاضن برای افزایش اختیارات بانوان در قبال فرزندان خبر داد و اظهار امیدواری کرد این لایحه مانند سایر لوایح مربوط به بانوان در دولت و مجلس معطل نماند.

دوشنبه/ اختیارات بانوان در قبال فرزندان بیشتر می‌شود؟

به گزارش ایکنا، براساس قانون ولی قهری فرزندان پدر یا جد پدری است که قهرا و به موجب قانون اداره امور مالی و غیر مالی کودک را به عهده دارد. این ولایت زمانی که پدر فوت می‌کند بر عهده پدربزرگ قرار می‌گیرد.

بر این اساس بعد از فوت پدر، این پدربزرگ است که اموال و دارایی کودک را اداره و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌کند. البته قانون در ماده دیگری تربیت اخلاقی و نگهداری و مراقبت از کودک و فراهم کردن معیشت او را نیز تکلیف ولی دانسته است.

حال تصور کنید خانمی که دارای تحصیلات دانشگاهی و توانمند در اداره امور مالی زندگی خود و فرزندانش براساس شرایط خاص جامعه کنونی است، همسر خود را به دلیل فوت از دست می‌دهد. پس از فوت شوهر، این پدر شوهر است که بر تمام اموال کودک نظارت و اجازه دخل و تصرف در خصوص اموال را صادر می‌کند. اما چه تعداد از پدربزرگ‌ها دارای تحصیلات دانشگاهی و یا توانمند در اداره اموال کودکان آن هم در جامعه پرتنش مالی کنونی هستند؟

این تجربه بسیاری از بانوان تحصیل کرده و توانمند است که پس از فوت همسرشان به دلیل اینکه به عنوان یک مادر حتی اجازه باز کردن حساب بانکی، خرید ملک و یا هر نوع سرمایه‌گذاری برای فرزندشان را ندارند، نتوانسته‌اند اقدام مؤثری برای آینده فرزندشان انجام دهند.

همه این مسائل موجب شده مطالبات گسترده‌ای از سوی بانوان برای اصلاح این قانون مطرح شود.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه برای پاسخگویی به این مطالبه مادران چه اقدامی از سوی معاونت امور زنان صورت گرفته است؟ گفت: در حال تهیه لایحه اختیارات حاضن هستیم که به زودی به کمیسیون ارجاع داده می‌شود و امیدواریم بتوانیم اختیارات خوبی برای بانوان به خصوص خانم‌هایی که مسئولیت منزل و فرزندان بر عهده آنهاست و در شرایطی قرار دارند که باید پشتیبانی‌های ویژه از آنها به عمل بیاید، بگیریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این لایحه هم مثل لایحه منع خشونت علیه زنان(این لایحه بیش از 10 سال معطل ماند) یا سایر لوایح مربوط به زنان، سال‌ها در مجلس و بعد در شورای نگهبان معطل خواهند ماند؟ گفت: متأسفانه یکی از مشکلات همین معطل ماندن است. در بخش معاونت زنان تهیه این لایحه زمان زیادی نمی‌برد و امیدواریم در هفته‌های آینده به کمیسیون ارسال کنیم و آنجا نیز به سرعت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

خزعلی افزود: امیدواریم مجلس نیز سریع آن را تصویب کند و لازم نباشد در شورای نگهبان هم زیاد معطل بماند.

وی در مورد جزئیات این طرح گفت: تا زمانی که به مجلس ارائه نشده نمی‌توانم در خصوص مفاد آن صحبت کنم اما به صورت اجمالی اختیارات بانوان توسعه پیدا می‌کند و تلاش کردیم با مشورت‌هایی که انجام شده و جلسات متعددی که در شورای فقهی و حقوقی برگزار کرده‌ایم، همه موارد را ببینیم تا با مشکل کمتری روبه‌رو شویم.

انتهای پیام
captcha