قرآن تنها کتاب دیدنی، خواندنی و شنیدنی است + صوت و عکس
کد خبر: 4116141
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای:

قرآن تنها کتاب دیدنی، خواندنی و شنیدنی است + صوت و عکس

قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: قرآن کتابی است که هم باید آن را دید و هم باید آن را شنید و هم آن را خواند و اگر میخواهیم قرآن در دنیا و آخرت همراه ما باشد باید همیشه و در هر حال با آن مأنوس باشیم، چرا که قرآن، همراه اول و آخر ماست.

به گزارش ایکنا، هجدهمین محفل قرآنی منادی، از سلسله محافل انس با قرآن، شب گذشته 30 دی به همت مجمع قرآنیان اسلامشهر و با حضور جمعی از علاقه‌مندان به قرآن کریم برگزار شد. در این محفل قرآنی، حبیب‌الله پوراحمدی، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌‌درچه‌ای، مجتبی محمدبیگی، سعید سعیدی و محمدامین نبی‌لو به تلاوت قرآن پرداختند و اداره جلسه نیز بر عهده محمد کاظمی بود.

در محافل منادی، هر ماه از سوی اساتید جلسه‌دار در سطح شهرستان، قرآن‌آموزانی که پرتلاش ظاهر شده‌اند، برای تلاوت در ابتدای این محافل معرفی می‌شوند که در این ماه سیدصدرا اسحاقی از جلسه استاد مهدی‌زاده و علی حسن‌نژاد از جلسه استاد شهنازی به تلاوت پرداختند.

یکی از مهمانان ویژه این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین برقراری، امام جمعه جدید اسلامشهر بود که برای نخستین بار در این برنامه حضور پیدا کرد و در باب ضرورت پرداختن به تلاوت قرآن و برپایی چنین مجالسی نکاتی را ارائه کرد.

افزون بر سخنرانی امام‌جمعه اسلامشهر، حجت‌الاسلام موسوی‌‌درچه‌ای نیز پیش از اینکه به تلاوت بپردازد، طی سخنانی بیان کرد: قرآن کتابی است که هم دیدنی است و هم شنیدنی و هم خواندنی. دیدنی است چون پیامبر اکرم(ص) فرمودند: النظر فی المصحف عبادة و شنیدنی است، چون خداوند می‌فرماید: فاستمعوا له و خواندنی است، چون می‌فرماید: فاقرءوا ما تيسر من القرآن. بنابراین قرآن را باید دید، شنید و خواند و همه اینها عبادت است و بلکه بالاترین عبادات است و مجموع اینها به زیباترین شکل ممکنش در حلقات و جلسات خوب قرآنی جمع شده است.

وی بیان کرد: برخی تصور می‌کنند قرآن یک دوره‌ای دارد و در نهایت قاری یا حافظ می‌شوند و تمام می‌شود اما خیر، این طور نیست، بلکه قرآن، کتاب زندگی ما و همراه اول و آخر ما است. دعا می‌کنیم که قرآن هم در این دنیا و هم در قبر و قیامت، ما را همراهی کند و این امر وقتی محقق خواهد شد که با قرآن انس مداوم داشته باشیم و در همه ابعادش، از دیدن و شنیدن و خواندن گرفته تا فهمیدن و عمل کردن.

موسوی‌درچه‌ای افزود: طبق فرمایش امام صادق(ع) کسی که در جوانی با قرآن و تلاوتش انس بگیرد، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می‌شود، این یعنی اینکه تمام وجود او، قرآنی می‌شود و قرآن او را در همه بخش‌های زندگی همراهی می‌کند، لذا کسی که اهل قرآن است، بهتر فکر می‌کند بهتر تصمیم می‌گیرد و بهتر هم عمل می‌کند و در تمام مراحل زندگی قرآن مایه آرامش و هدایت او می‌شود. وقتی می‌خواهیم بگوییم یک خصلتی در یک فردی هست و از او جدا نمی‌شود، می‌گوییم این خصلت در خون اوست، لذا در روایت امام صادق (ع) نیز به همین نکته اشاره شده که قرآن با خون و گوشت کسی که اهل قرآن باشد، آمیخته می‌شود.

این قاری بین‌‌المللی قرآن گفت: در میان تمام کشورها، حقیقتاً ایران بهترین بستر برای انجام فعالیت‌های قرآنی است و این به برکت انقلاب اسلامی است که باید قدردان این نعمت الهی باشیم. موسوی‌‌درچه‌ای به برخی خاطراتش از سفر به کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: من دو بار به هند سفر کرده‌ام. یک بار در سال ۱۳۸۶ برای شرکت در مسابقات بین المللی و یکبار هم در سال ۱۳۹۱. مردم هند به شدت علاقه‌مند به قرآن و قاری قرآن هستند و ضمن حضور چشمگیر در محافل، استقبال خاصی از قاری قرآن دارند، مثلا اگر در یک محفل بیست دقیقه تلاوت می‌کردیم، باید دو برابر این زمان را برای مصافحه با مردم اختصاص می‌دادیم.

این مدرس قرآن بیان کرد: در یکی از سفرهایی که به لبنان داشتم و اتفاقا دو نفر از قاریان مصری بنام‌های شیخ رافت حسین و یاسر شرقاوی که آن زمان خیلی جوان بود، نیز حضور داشتند، یک شب اتفاق عجیب و خاطره‌انگیزی برایمان پیش امد. محل استقرار ما کنار سفارت ایران در بیروت بود و ما هر شب پس از اجرای برنامه که معمولا در شهرهای مختلف انجام می‌شد، آخرشب به اقامتگاهمان در بیروت برمی‌گشتیم. یک شب محفل ما در خود بیروت و نزدیک محل اقامت بود و برنامه هم زود تمام شد. به همین دلیل یکی از دوستان لبنانی و میزبان ما، به من گفت یک مجتمع آموزشی در نزدیکی ما وجود دارد که مخصوص دانش‌آموزان استثنایی و کسانی است که مشکل جسمی دارند و خوب است، بروید و در آنجا برایشان تلاوت کنید و خیلی خوشحال می‌شوند. ما هم رفتیم و من حدود چهل دقیقه به تلاوت قرآن پرداختم. پس از تلاوت مدیر مجتمع گفت دانش‌آموزان از شما سوالاتی دارند و سپس چند نفر از آن‌ها به ترتیب بلند شدند منتها به جای تکلم، با علایم مخصوص و اشاره سؤالاتشان را مطرح کردند و مدیر هم ترجمه می‌کرد. از مدیر مدرسه پرسیدم در بین این دویست تا سیصد نفر چند نفر اینطور هستند؟ ایشان در پاسخ گفت: اینجا مجتمع آموزشی ناشنوایان است و همه ناشنوا هستند. با شنیدن این حرف حسابی جا خوردم چون تازه متوجه شدم که من چهل دقیقه داشتم برای مستمعینی تلاوت می‌کردم که کاملاً ناشنوا بودند. خلاصه اتفاق آن شب برایم تجربه خیلی عجیب و در عین حال خاطره‌ شیرینی شد.

در ادامه این محفل قرآنی، سیدجلیل قاسمی و رضا مهدی از اعضای انجمن خوشنویسان اسلامشهر خط‌نوشته‌هایی را با مضامین قرآنی به رشته تحریر درآوردند و در انتهای برنامه به مدعوین تقدیم کردند.

صوت برخی تلاوت‌ها و تصاویر هجدهمین محفل منادی تقدیم می‌شود؛

تلاوت سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای

کد

تلاوت حبیب‌الله پوراحمدی

کد

تلاوت مجتبی محمدبیگی

کد
 
انتهای پیام
captcha