حجتالاسلام والمسلمین ابطحی، کارشناس مسائل مذهبی در گفتوگو با ایکنا از سیستان و بلوچستان، در پاسخ به این سؤال که آیا ادعای برخی از افراد با توجه به اوضاع جهانی که معتقدند قتل و غارتها، فساد، کشتار مردم بیدفاع توسط دولتهای متجاور و...، از علامات آخرالزمانی محسوب میشود، گفت: نمیتوان تعیین کرد که هنگامه ظهور چه زمانی است چون هیچ کسی نمیتواند چنین ادعایی کند اما، این را میتوانیم بگوییم که به آن عصر نورانی نزدیک شدیم چون بسیاری از علامتهایی که در روایات از اهل بیت(ع) رسیده، ظاهر شده است.
وی با اشاره به اینکه آنچه در روایات آخرالزمانی آمده این است که دنیا به سمت التهاب، دگرگونیهای اجتماعی و درگیریها پیش خواهد رفت، از کتابی که در خصوص آخرالزمان نوشته شده با نام «الملاحم و الفتن» نام برد و افزود: این کتاب در خصوص درگیریها و فتنههای آخرالزمانی بحث کرده و حتی در روایات هم عنوان شده که در آخرالزمان اوضاع بشر بهدست خود بشر و بواسطه دستاوردهای خود انسان، درگیریها و دگرگونیهای عجیب و غریبی برای جامعه بشری بهوجود خواهد آمد مثل انفجارهای اتمی که باعث آلودگی جو، دریا و خاک میشود و باعث برهم زدن اکوسیستم طبیعی میگردند و از نظر اجتماعی هم به وضوح مشاهده میکنیم که کشورهای مستکبر به جان ضعفا افتادهاند.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در جامعه بشری درگیری و اغتشاش بوجود میآورند و در واقع کار بجایی میرسد که انسانها به این نتیجه میرسند که دیگر کاری از دست کسی برنمیآید و باید یک منجی کلی بیاید و کار، بهدست او بیفتد و تا به این نتیجه نرسند، امام زمان(عج) ظهور نخواهند کرد.
حجتالاسلام والمسلمین ابطحی اضافه کرد: شیعه بهعنوان یک منتظر، نه به این معنی که در منزل خود خوابیده باشد، بلکه همچون فردی که لباس پوشیده و با چمدان کنار جاده ایستاده و چشم براه است باید چشم انتظار آمدن آخرین ذخیره الهی باشد و حتماً در ادیان و مذاهب الهی از همه زندهتر، شیعه است البته برخی از مذاهب اسلامی اعتقاد به مهدی(عج) دارند و از اعتقاداتشان است ولی انتظار فعال که دعای ندبه یا دعای فرج و...، بخوانند یا ابراز عشق و ارادت کنند، در کارشان نیست.
وی در خصوص عشق و ارادت شیعیان به امام زمان(عج) گفت: یکی از مصادیق بارز ابراز عشق و علاقه به حضرت ولیعصر(عج)، را میتوان در چهارشنبه شبها و جمعه شبها در جمکران مشاهده کرد و دید که چه فوج عظیمی از ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت، به آنجا میآیند، درحالی که در باقی مذاهب چنین چیزی نیست و بر این اساس، شیعه در بحث انتظار، با خواندن دعاهای مخصوص در این باب، انتظار فعال دارد.
انتهای پیام