توسعه فرهنگ قرآنی به لشکر سایبری نیاز دارد
کد خبر: 4114048
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد:

توسعه فرهنگ قرآنی به لشکر سایبری نیاز دارد

علیرضا معاف با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه فضای مجازی در حوزه قرآن گفت: با توجه به رشد و توسعه فضای مجازی به لشکر سایبری قرآنی نیازمند هستیم که اگر در این فضا حضور مؤثر نداشته باشیم با مخاطب نیز ارتباط نخواهیم داشت.

نشست معاون قرآن وزارت ارشاد با مدیران مؤسسات یزدبه گزارش ایکنا از یزد، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه چهارشنبه، 21 دی‌ماه در نشست با مدیران مؤسسات قرآنی استان یزد گفت: یزد پر ظرفیت‌ترین و بهترین بستر برای کار فرهنگی، مسجدی و دینی را دارد و از منابع انسانی، تمدنی، میراثی، حوزوی و دانشگاهی بسیار خوبی برخوردار است و بزرگان و شخصیت‌هایی که از یزد برخاسته‌اند این امر را نشان می‌دهد، همچنین سخت‌کوشی، قناعت، جدیت و تلاش در کارها صفات ممتاز یزدی‌هاست.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله با تلاش مدیرکل جوان و فعال اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان منشأ برنامه‌ریزی بهتر و بیشتر در امور مختلف باشد و اقدامات خوبی در یزد رخ دهد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پسوند اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم واقعی، عینی و انضمامی است و باید فعالیت محوری، کلیدی و راهبردی در امور مختلف اعم از قرآن، عترت، مسجد، فرهنگ و... صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همه جهات باید توجه به قرآن و عترت، توسعه فرهنگ و فعالیت‌های مسجدی، فعالیت برای مفاهیم و ارزش‌هایی که متضمن ارزش‌های دینی است، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولویت، ارجحیت و افضلیت داشته باشد.

معاف با اشاره به اینکه دو نگاه در حوزه قرآن وجود دارد، گفت: نگاه سکولار به این معنا که در سال‌های قبل از انقلاب امکان فعالیت قرآنی وجود داشت و قرآن حداقلی مدنظر بوده است از طرفی نگاه انقلابی وجود دارد که یک نگاه حداکثری است و این نگاه امامین انقلاب است، چراکه امام(ره) با قرآن شئون حاکمیت را پیش می‌برد و هر کجا موفق و پیروز شدیم امر و تفکر قرآنی جاری و ساری بود.

وی ادامه داد: انجام فعالیت‌ها با محوریت مردم و سپردن کار به آنها مسئله راهبردی است و قرآن نیز امری راهبردی است و لذا این مهم باید مدنظر مؤسسات نیز باشد به‌ویژه اینکه استان یزد در برخی فعالیت‌ها در محوریت قرار دارد و پر ظرفیت است و دولت نیز پای کار است و از این فعالیت‌ها حمایت خواهد کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه و در پاسخ به دغدغه‌ یکی از مؤسسات در زمینه آمایش قرآنی گفت: آمایش قرآنی استان اقدامی مهم است و با توجه به اینکه یزد در محوریت برخی امور قرار دارد، می‌توان در سامانه حمد اطلس قرآنی تهیه و تدوین آن در دستور قرار گیرد، البته در تهران مدلی وجود دارد که براساس شاخص‌هایی مؤسسات سنجیده می‌شوند.

معاف با اشاره به جذابیت و نوآوری در فعالیت‌ها بیان کرد: نوآوری و دانش‌بنیان که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت، از جمله مباحثی است که به آن نیاز داریم و باید مشخصا برای مسائل راهکار ارائه شود. مؤسسات با توجه به اینکه امر آموزش به راحتی انجام می‌شود، تنها در این زمینه فعالیت می‌کنند و در کارهایی از جمله تبلیغی، ترویجی و رسانه وارد نمی‌شوند، این در حالی است که باید این فعالیت مدنظر قرار گیرد و بین مردم حضور یافت و با مردم گفت‌وگو کرد.

وی ادامه داد: قرآن کریم برای مردم به‌ویژه یزد تقدس خاصی دارد و لذا ظرفیت و فرصت برای کارهای مردمی وجود دارد؛ مؤسسات متناسب با ذائقه مردمی فعالیت‌ها را انجام می‌دهند که خیلی از مجموعه‌های حاکمیتی نمی‌توانند آن را به مرحله عمل برسانند، بنابراین فعالیت در این زمینه با نوآوری و خلاقیت و ورود به عرصه‌های جدید قابل انجام است.

معاف با اشاره به اینکه کرونا ضربات مهلکی به آموزش‌های حضوری وارد کرد، گفت: به تعبیر حاج قاسم سلیمانی فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست و لذا مؤسساتی که خود را با آموزش مجازی تطبیق داده‌اند، به رشد و موفقیت رسیده‌اند. تبدیل تهدید به فرصت در شرایط کرونا و جامعه که به نظر می‌رسد گرایش به برخی حوزه‌ها کم شده، لازم و ضروری  است و باید از روش‌های نو و البته فضای مجازی بهره‌مند شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه فضای مجازی در حوزه قرآن گفت: ان‌شاءالله آثار و برکات آن را در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید، البته با توجه به رشد و توسعه فضای مجازی به لشکر سایبری قرآنی نیازمند هستیم که اگر در این فضا حضور مؤثر نداشته باشیم، با مخاطب نیز ارتباط نخواهیم داشت.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت از مؤسسات نیز گفت: بسته جامع حمایتی از مؤسسات شامل درآمدها و ایجاد منابع پایدار برای مؤسسات، آماده شده و به‌زودی منتشر خواهد شد که ان‌شاءالله همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها پای کار خواهند آمد. از طرفی مؤسسات نباید این نگاه را داشته باشند که وظیفه دولت حمایت مالی است و این نگاه باید اصلاح شود، البته در حمایت‌ها به سمت پایدارسازی منابع خواهیم رفت.

انتهای پیام
captcha