جمع‌آوری 31 میلیارد تومان زکات در همدان
کد خبر: 4111554
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
از ابتدای سال

جمع‌آوری 31 میلیارد تومان زکات در همدان

رئیس اداره زکات همدان با اشاره به آمار زکات در سال جاری گفت: در 9 ماهه سال جاری ۳۱ میلیارد تومان در سطح استان همدان زکات که شامل زکات مال و فطریه است، جمع‌آوری شده است.

زکاتبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام علی اوسط خورشید، رئیس اداره زکات استان همدان، امروز، 12 دی‌ماه در نشست خبری با موضوع «پرداخت زکات» اظهار کرد: 32 آیه در قرآن کریم در مورد زکات است که ۲۹ آیه آن در کنار نماز ذکر شده است و این تعداد اهمیت این فریضه الهی را می‌رساند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب، جامعه بر این باور بود که حاکمان اسلام بهتر می‌توانند در جمع‌آوری زکات برنامه‌ریزی کنند، اما متأسفانه با کوتاهی که صورت گرفت، زکات در جایگاه خود قرار نگرفت.

رئیس اداره زکات همدان با اشاره به اعضای شورای زکات افزود: ریاست این شورا در استان به عهده آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، امام جمعه همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار، نایب‌رئیس شورای زکات و امداد به‌عنوان دبیر دبیرخانه شورای زکات است. همچنین سایر دستگاه‌های اجرایی و دولتی در استان از جمله جهاد کشاورزی نیز عضو این شورا هستند.

خورشید با اشاره به چگونگی جمع‌آوری و هزینه زکات گفت: دبیرخانه شورای زکات که در کمیته امداد امام(ره) مستقر است، متولی جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات است، این دبیرخانه با توجه به اینکه محل رجوع نیازمندان است، تمام اطلاعات نیازمندان شهر و روستا را در بانک اطلاعاتی خود دارد. زکات نیز باید به دست نیازمند برسد که با پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و دستور رهبر معظم انقلاب شورای زکات به این مجموعه سپرده شده است.

وی بیان کرد: طبق دستور قرآن، زکات در اسرع وقت باید به دست نیازمندان برسد و بلافاصله در بخش‌های جهیزیه، درمان، آزادی زندانیان، کمک معیشت و مباحث فرهنگی خانواده‌های مددجویان هزینه شود. با توجه به دستور مقام معظم رهبری و فتوای مراجع تقلید زکات در هر منطقه که جمع‌آوری می‌شود صفر تا صد برای نیازمندان و عمران و آبادانی همان منطقه نیز هزینه می‌شود و به روستا یا شهر دیگر انتقال پیدا نمی‌کند بلکه اولویت با همان روستا یا شهری است که زکات در آن جمع‌آوری شده است.

رئیس اداره زکات استان همدان افزود: معاندین بعضی از شبهات را مطرح می‌کنند که زکات از شهری به شهر دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر انتقال داده می‌شود تا افراد را از پرداخت زکات دلسرد کنند، اما این‌گونه نیست. طبق دستورات قرآن کریم الویت اول هزینه زکات فقرا هستند و بعد از آن پروژه‌های عام‌المنفعه در همان روستا یا شهر، اولین نهاد نظارتی ما خود مردم و پرداخت‌کنندگان زکات هستند و دومین نهاد نظارتی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی دبیرخانه شورای زکات است، بلکه طبق فتوای تمام مراجع زکات را بنابر دستور پرداخت‌کننده هزینه می‌شود. با وجود نهادهای نظارتی خلاف آیین‌نامه صورت نمی‌گیرد مگر اینکه در آن روستا نیازمند و هزینه‌کرد زکات برای پروژه‌های عام‌المنفعه نباشد.

وی ادامه داد: زکات در پروژه‌های عمرانی همچون احداث پل، احداث راه، جمع‌آوری آبهای سطحی، آسفالت‌ریزی خیابان‌ها، ساخت مسجد، حسینیه و غسالخانه هزینه می‌شود. در استان همدان در چندین روستا از محل زکات آسفالت‌ریزی، جمع‌آوری آب‌های سطحی، احداث قنات ساخت درمانگاه، حسینیه و غسالخانه انجام شده است.

خورشید با اشاره به اینکه زکات به گندم، جو و کشمش در استان همدان شامل می‌شود، بیان کرد: جمع‌آوری زکات به دستور رئیس شورای زکات در استان و شهرستان‌ها توسط امام جمعه و در روستا‌ها توسط روحانی، هیئت امنا، دهیار، شورا و معتمدین روستا صورت می‌گیرد. علت تشکیل این شورا به خاطر این است که از بعضی انحرافات که احتمال دارد اتفاق بیفتد جلوگیری شود.

وی با اشاره به برکات زکات گفت: با پرداخت زکات خود مردم متنعم می‌شوند که هم به احکام شرعی خود عمل می‌کنند و هم‌ در عمران و آبادانی روستا و شهر خود نقش دارند. بنابر تصمیم دولت مقرر شد در هر روستا یا شهری که میزان زکات جمع‌آوری شده بالا باشد برای انجام پروژه‌های عمرانی به‌منظور تشویق افراد در پرداخت زکات بودجه‌ای نیز تعلق بگیرد؛ به‌طور مثال در روستایی که میزان زکات جمع‌آوری شده 50 میلیون تومان بود به همین مبلغ نیز دولت برای ساخت غسالخانه کمک کرد.

رئیس اداره زکات همدان با اشاره به آمار زکات در سال جاری گفت: در 9 ماهه سال جاری ۳۱ میلیارد تومان در سطح استان زکات که شامل زکات مال و فطریه است، جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام
captcha