نحوه مواجهه با موج جدید کرونا
کد خبر: 4110493
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱

نحوه مواجهه با موج جدید کرونا

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه ناگزیر از مواجهه با واریانت‌های جدید امیکرون هستیم، توصیه کرد: افراد بالای 18 سال دارای بیماری زمینه‌ای که شش ماه از آخرین تزریق واکسن کرونای آنها گذشته، بهتر است واکسن بزنند.

جمعه/ مواجهه با موج جدید کرونا؛ آیا باز هم باید واکسن بزنیم؟

به گزارش ایکنا، در حالی که طی ماه گذشته و هفته جاری روزهای متعدد بدون فوتی کرونا را در کشورمان پشت سر گذاشته‌ایم، مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان بیماری‌های تنفسی مدام نسبت به وقوع موج جدیدی از ابتلا به کرونا در کشور هشدار می‌دهند.

دلیل علمی این هشدارها، شیوع گسترده کرونا در چین، آمریکا و اروپاست. موجی که تجربه نشان داده به زودی وارد ایران خواهد شد. اما آیا راهی برای ممانعت از ورود موج جدید کرونا به کشور وجود دارد؟ آیا تجربه نزدیک به سه سال دست و پنجه نرم کردن با کرونا می‌تواند به ما در کنترل این موج کمک کند؟

طلعت مختاری‌آزاد، استاد ویروس‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که مسئول آزمایشگاه ملی آنفولانزا نیز هست در گفت‌وگو با ایکنا به سؤال‌های مطرح در این خصوص پاسخ داد.

ایکنا ـ آیا ما ناگزیر از مواجهه با موج جدید کرونا هستیم یا راهی برای ممانعت از ورود این موج به کشور وجود دارد؟

هیچ کس نمی‌تواند عفونت‌های تنفسی را محدود کند. حتی کشورهایی که به شکل جزیره بودند، درصد بالایی از مردم واکسن زده بودند و به شدت ورود مسافر از سایر کشورها را کنترل می‌کردند، مثل نیوزلند هم به شکل شدیدی به کرونا مبتلا شدند.

دولت چین هم با اجرای برنامه کووید صفر سعی زیادی کرد تا جلوی شیوع کرونا را بگیرد اما اکنون باز هم در این کشور شاهد شیوع کرونا هستیم. بنابراین نمی‌توان مانع شیوع ویروس تنفسی و ورود آن به کشور شد.

ایکنا ـ حال که ناگزیر از این مواجهه هستیم آیا راهی برای کاهش تلفات کرونا وجود دارد؟

هنوز واکسن‌هایی که در کشور ما وجود دارد واکسن‌های با ویروس اولیه ووهان است. برخی از کشورها واکسن جدید دو ظرفیتی ساخته‌اند، البته نه بر مبنای جهش‌های جدید ویروس کرونا، بلکه این واکسن‌های جدید براساس سویه امیکرون اولیه ساخته شده است.

ما این ویروس جدید را در فرانسه، هند و اروپا می‌بینیم. این ویروس به حدی تغییر کرده که حتی اگر قبلاً به کرونای اولیه که شایع شده بود، مبتلا شده باشیم مانع از ابتلای مجدد نخواهد شد؛ البته وقتی ویروس امیکرون در ایران شایع شد، بسیاری از مردم به آن مبتلا شدند و همین مسئله ممکن است باعث شود شدت ابتلا به واریانت‌های جدید امیکرون شدید یا گسترده نباشد.

کشورهایی که مثل ما سویه امیکرون در آنها شایع‌تر بوده، ابتلای آنها به طور نسبی به واریانت‌های جدیدتر خفیف‌تر بود. البته تجربه سال‌های شیوع کرونا نشان داده چندان هم نمی‌توان این ویروس را پیش‌بینی کرد و حتی ویروس‌های کنونی هم ممکن است دوباره دچار تغییر شوند و بدتر یا آرام‌تر، شدیدتر و یا حتی خفیف‌تر افراد را مبتلا کنند. اما به طور کلی می‌توان گفت این ویروس وارد کشور ما شده و کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که اگرچه واکسن‌هایی که داریم، واکسن‌های جدید نیستند و این را هم می‌دانیم که واکسن جلوی ابتلا به بیماری را نمی‌گیرند، اما تزریق همین واکسن‌ها می‌تواند جلوی ابتلای شدید و مرگ را بگیرد.

توصیه کمیته کشوری کرونا که دو هفته پیش اعلام شد هم بر همین اساس است و توصیه می‌شود افراد بالای 18 سال که شش ماه از تزریق آخرین دز واکسن کرونای آنها گذشته و بیماری زمینه‌ای دارند واکسن بزنند.

ایکنا ـ اگر فردی چهار دز واکسن زده باز هم باید واکسن تزریق کند؟

تعداد دزهای تزریق شده مهم نیست. مهم این است که اگر شش ماه از تزریق واکسن کرونای افرادی که بالای 18 سال داشته و به بیماری‌های زمینه‌ای دچار هستند گذشته است بهتر است باز هم واکسن کرونا تزریق کنند.

البته ممکن است با توجه به روندی که پیش خواهدآمد این تصمیم گرفته شود که همه مردم واکسن بزنند. این امکان نیز وجود دارد که با گذشته زمان برخی کشورها متوجه شوند نوع جدید ویروس ضعیف‌تر است و با ابتلای عمومی، ایمنی عمومی ایجاد می‌شود به همین دلیل به تزریق دزهای بعدی واکسن نیازی احساس نکنند.

براساس شرایطی که بروز خواهد کرد، در برهه‌های مختلف تصمیم‌گیری‌های مختلف می‌توانیم داشته باشیم. این را هم باید در نظر بگیریم که گاهی پیش بینی‌های مربوط به کرونا، صحیح و گاهی اشتباه بوده است. مثلاً همه می‌دانستند که با آغاز مسافرت‌های سال نو میلادی، مسافرت‌های گسترده موجب می‌شود که ویروس‌های جدید بین کشورها منتقل شود، بنابراین شیوع بیشتر کرونا پیش‌بینی می‌شد که این اتفاق افتاد اما در حالی که خیلی‌ها قبلاً فکر می‌کردند با شروع مدارس به صورت حضوری پیک کرونا نیز خواهیم داشت اما این اتفاق رخ نداد.

اکنون ویروسی که در هند و اروپا است را در ایران می‌بینیم، البته این شروع است و باید منتظر شد و دید که چه روندی پیش خواهد آمد. درست است که مردم در همه جای دنیا از شرایط کرونا و اجبار به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خسته شده‌اند اما اگر لازم شود باز هم باید دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده همگانی از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال شود.

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha