جایگاه زن در اسلام؛ موضوع یکپارچه نماز جمعه سراسر مراکش
کد خبر: 4105686
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵

جایگاه زن در اسلام؛ موضوع یکپارچه نماز جمعه سراسر مراکش

وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش به خطبای نماز جمعه امروز در سراسر این کشور سفارش کرده بوده که خطبه‌های نماز جمعه را به موضوع جایگاه زن در اسلام اختصاص دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از العمق المغربی، وزارت اوقاف و امور اسلامی کشور مراکش از نمایندگان امور اسلامی این کشور خواسته بود که خطبه‌های نماز جمعه این هفته به طور یکپارچه حول محور جایگاه زن در اسلام باشد.

احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی در بیانیه‌ای گفت که از همه خطبای مساجد در سراسر مراکش خواسته شد که به این توصیه مقید باشند و از آن عدول نکنند.

در بیانیه مذکور آمد که این برای دومین بار طی سال جاری است که خطیبان نماز جمعه مراکش به طور یکپارچه و اختصاصی به موضوع جایگاه زن در اسلام می‌پردازند. پیش از این در یازده مارس 2022 (2 فروردین 1401) نیز خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع اختصاص داشت.

‎در این بیانیه آمده است: در خطبه‌های نماز جمعه متذکر شوید که خداوند همه مردم را از یک نفس آفرید و از آن زوجش را آفرید و بقیه مردم را از آن دو خلق کرد که نشان می‌دهد زن و مرد از نظر احکام و در حقوق و تکالیف برابرند. خداوند متعال در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف…».

در خطبه یکپارچه امروز جمعه مراکش همچنین به توصیه پیامبر(ص) در حجة الوداع اشاره شده که فرمودند: استوصوا بالنساء خيرا که این فرمایش پیامبر دال بر جایگاه زن در اسلام اعم از دختران، خواهران و همسران است و خداوند متعال برای هر کدام از آنها حقوق کامل خود را در نظر گرفته به نیکی در تربیت، عنایت، مواظبت و احسان به آنها سفارش کرده است.

در این بیانیه همچنین ضمن تأکید بر لزوم اختصاص بخشی از خطبه به جایگاه رفیع مادران، به این روایت اشاره شد که مردى خدمت پـيامبر(ص) آمد و گـفت: اى رسول خدا به چه كسى نيكى كنم؟ فرمود: به مـادرت، عـرض كرد، بعـد از او بـه چه كسى؟ فـرمود: به مادرت، گفت: سپس به چه كسى؟ فرمود: به مادرت سـؤال كرد: سپس به چه كسى؟ فـرمود: به پـدرت.

انتهای پیام
captcha